پرش به محتوا
خانه » چگونه کتاب راز موفقیت را بخوانیم؟|چند نکته مهم درباره موفقیت

چگونه کتاب راز موفقیت را بخوانیم؟|چند نکته مهم درباره موفقیت

  • از


رؤیا و خیال دامی است که ما را از رسیدن به موفقیت بازمی‌دارد. این دام در تمام‌مسیر زندگی به‌وفور پیدا می‌شود؛ اما برخی از اتفاقات به آن توان و قدرت بیشتری می‌دهد؛ مانند انواع فیلم‌ها و موسیقی‌ها و کتاب‌ها.

به نظر شما چگونه می‌توانیم از این مفهوم دور بمانیم؟

چگونه کتاب راز موفقیت را مطالعه کنیم که درگیر رؤیا و خیال آن نشویم؟

به‌جز مسئله خیال و رؤیا، با چه فرمول کلی کتاب راز موفقیت را بخوانیم؟

این‌ها مسائلی است که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید!

ما در قسمت اول مقاله ” چگونه کتاب راز موفقیت را بخوانیم؟ ” توانستیم ۵ ویژگی کلی و اصلی انواع کتاب راز موفقیت را مورد بررسی قرار دهیم.

در این میان مورد، تنها مورد کتاب و مورد خیال و رؤیا موردبحث قرار نگرفتند. در مورد کتاب سخن چندان نداریم و شاید در ادامه مسیری به شکل مستقل دراین‌باره و تأثیر آن بر موفقیت خدمت شما ارائه دادیم.

آن چیزی که در این مقاله برای ما مهم است، این است که اولاً چگونه فاز تخیل و رؤیا را در کتاب راز موفقیت تشخیص بدهیم و ثانیاً سعی کنیم درگیر آن نشویم.

هدف ما این است که از این دام نه‌تنها فرار کنیم، بلکه برای رسیدن به موفقیت بیشتر از آن استفاده کنیم.

در مقاله ” موفقیت و رؤیا، خواهران ناتنی ” به‌طور مبسوط از رابطه بین موفقیت و رؤیا صحبت کردیم و پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از خواندن ادامه این مطلب، آن مقاله را مطالعه فرمایید تا دقیقاً متوجه بشوید که چرا اصلاً رؤیا را یک دام ذاتی می‌دانیم و چرا می‌گوییم که می‌توانیم از این دام برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم.

برای روشن شدن بحث بهتر است تعریفی قراردادی از رؤیا و خیال داشته باشیم. رؤیا و خیال برداشتی احساسی و فارغ از هر منطق عقلانی از اتفاقات دنیای واقعی است.

در واقع شما هرجِ قدر انسان خیال‌پرداز و خلاقی باشید، باز هم رویای شما بر اساس یک سری اتفاقات دنیای واقعی چیده شده است.

منتها شما در رؤیا و خیال آزاد به تغییر قوانین هستید و همین جذابیت آن را بیشتر می‌کند. در ادامه بیشتر از این داستان صحبت می‌کنیم.

انسان هر کاری که انجام می‌دهد، چه منطقی باشد و چه غیرمنطقی، در نهایت منجر به یک حس می‌شود. این حس بر اساس شخصیت فرد، خوب یا بد خواهد بود.

همه ما دوست داریم همیشه احساسی درست و خوبی داشته باشیم. حال به تعریف رؤیا یک‌بار دیگر نگاه کنید. وقتی شما بتوانید دنیایی داشته باشید که احساسات شما سازنده و تغییر دهنده باشد.

دیگر مشکل حل می‌شود. احساس خوب می‌خواهید، پس احساس خوب خواهید داشت؛ زیرا خالق دنیا شما هستید و هیچ قانون و منطقی در آن قرار نیست مانعی ایجاد کند.

این اتفاق مسلماً شیرین خواهد بود؛ اما یک اشکال بسیار بزرگ خواهد داشت و آن این‌که واقعی نیست. شما شبانه‌روز فکر کنید و تصور کنید و خیال کنید.

درصدی از آن هیچ‌گاه به واقعیت تبدیل نخواهد شد. تصور یک کمک‌کننده در مسیر موفقیت هست و نه یک اصل. چیزی که کاملاً برعکس در کتاب راز موفقیت و قانون جذب نشان داده می‌شود.

معمولاً به خواننده القا می‌شود که شما باید تصور کنید تا موفقیت را لمس کنید.

نقش کتاب راز موفقیت در این حالت شبیه به فروشنده مواد مخدری است که بار اول می‌خواهد به شما مواد بفروشد. از درس خواندن تا موفقیت در رابطه زناشویی را به مواد ربط خواهد داد تا شما برای استعمال آن ترغیب شوید.

راستش را بخواهید ترغیب کردن کسی به مواد مخدر بسیار سخت‌تر از ترغیب کردن او برای خیال‌پردازی است. چراکه اولاً هزینه مادی برای آن پرداخت نمی‌کند و ثانیاً اثرات آن در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به‌هیچ‌وجه دیده نمی‌شود.

از طرفی شیرینی پایدارتری هم دارد. ازاین‌رو کتاب راز موفقیت در واقع چیزی خطرناک‌تر از مواد مخدر را می‌تواند به خورد ذهن خوانندگان خود بدهد.

حال سؤال اصلی اینجاست که این اتفاق آیا سهواً می‌افتد یا به شکل عمدی رخ می‌دهد؟

درواقع باید گفت که موفقیت با خیال همواره لازم و ملزوم همدیگر بودند و نمی‌شود یکی را بدون دیگری خواست. ازاین‌رو خواسته یا ناخواسته کتاب راز موفقیت همیشه همراه با خیال‌پردازی خواهد بود؛ اما این‌که نویسنده چگونه این خیال‌پردازی را استفاده کند و چه سودی از آن داشته باشد، کاملاً بستگی به خود و نوشته‌اش دارد.

درواقع نویسنده می‌تواند از رؤیا و خیال مانند یک دارو استفاده کند و یا می‌تواند به شکل یک ماده مخدر آن را در اختیار خواننده خود بگذارد.

همان‌طور که گفتیم رؤیا و خیال در کتاب راز موفقیت می‌تواند مصرف دارویی یا اعتیادآور داشته باشد. این‌که کدام نوع مصرف باشد، بستگی به خود نویسنده دارد. به‌جز این خود خواننده نیز می‌تواند بر اساس ذهن خلاق خود کارکرد این رؤیا و خیال را مشخص کند.

اما ما به‌عنوان خواننده و کسی که به دنبال موفقیت می‌گردد باید دیدی بالاتر نسبت به کتاب راز موفقیت داشته باشیم. ما باید بتوانیم تشخیص بدهیم که خیالی که می‌کنیم دارویی و کمک‌کننده است، یا اعتیادآور. ازاین‌رو بیایید نشانه‌های یک رویای اعتیادآور در کتاب راز موفقیت را با یکدیگر بررسی کنیم.

اولین نشانه این‌که یک نویسنده قصد دارد در کتاب راز موفقیت از رؤیا و خیال مصرفی اعتیادی داشته باشد این است که شاکله اصلی کتاب خود را بر اساس آن قرار می‌دهد.

کتاب راز موفقیت تحت عنوان‌های ذهن موفق، روانشناسی ذهن، تصور و … کتاب‌هایی هستند که رؤیا و خیال را شاکله اصلی خود قرار داده‌اند. این دسته از کتاب‌ها از همان ابتدا ذهن انسان را تربیت می‌کند چگونه خیال کند و خیال را چگونه بشناسد.

به‌جز این سری از کتاب راز موفقیت، دیگر انواع آن‌ها معمولاً خیال را در یک‌فصل مجزا مورد بحث قرار می‌دهند. هر چه قدر فصل مجزا و مستقل‌تر باشد همان‌قدر برای خواننده بهتر خواهد بود.

در اصل رؤیا مفهومی است مبهم که نمی‌توان دیدی واضح از آن داشت. ازاین‌رو نویسنده‌ها از این ویژگی استفاده می‌کنند تا مفاهیم مبهم بیشتری به کتاب خود اضافه کنند.

ذهن انسان همیشه درگیر مفاهیم مبهم است و دوست دارد بیشتر و بیشتر در این مه غلیظ غرق شود تا بیشتر بداند؛ اما اگر همه این مفاهیم مبهم باشد و قرار نباشد چیزی واضح شود، شما خود را در حال قدم زدن در رویای خود خواهید یافت.

بدون آن‌که بدانید چگونه به این ورطه کشیده شده‌اید و چگونه باید از آن خارج شوید.

خلاصه کلام این‌که کتاب راز موفقیت اگر بتواند تعریفی واضح (هر نوع تعریفی) از رؤیا و خیال ارائه بدهد و در طی این تعریف بتواند موارد و ویژگی‌های مختلف آن را مشخص کند.

شما می‌توانید کنترل‌شده از آن استفاده کنید و این همان مصرف دارویی از خیال و رؤیا می‌شود.

حال که توانستیم آخرین مورد از ویژگی‌های کتاب راز موفقیت را بررسی کنیم، نوبت این است که بدانیم چگونه می‌توانیم این کتاب را مورد مطالعه قرار بدهیم.

شاید از ابتدای این سری مقالات این سؤال در ذهن شما شکل‌گرفته باشد که مگر نحوه خواندن خاصی برای این سری از کتاب‌ها لازم است و مگر خواندن کتاب چند نوع مختلف دارد؟

هر انسانی بر اساس نیاز خود می‌تواند از انواع روش‌های مطالعه استفاده کند. گاهی لازم است مطالعه سریع باشد؛ مانند خواندن روزنامه. شما از خواندن یک روزنامه عموماً فقط می‌خواهید اطلاعات مختلف روزانه‌ای را دریافت کنید.

حال اگر بخواهید زمان زیادی برای این خواندن کنار بگذارید، هم اطلاعات بسیاری را از دست خواهید داد و هم این‌که این اتفاق برای شما زمان‌ بر خواهد بود.

گاهی لازم است مطلبی را بارها و بارها مورد مطالعه و کاوش قرار دهید. درست مانند کتاب‌های درسی و دانشگاهی که لازم است شما تمام زوایای این کتاب‌ها را پیدا کنید.

گاهی نیز لازم است مطالعه‌ای سبک و معمولی داشته باشید که هم ذهن شما درگیری کمی داشته باشد و هم اطلاعاتی کسب کنید؛ مانند مطالعه یک رمان و یک داستان.

خواندن کتاب راز موفقیت چیزی است که در هیچ‌کدام از این دسته‌ها جای نمی‌گیرد. درواقع کتاب راز موفقیت چیزی مابین کتاب‌های رمان و کتاب‌های درسی و دانشگاهی هست.

بنابراین نحوه مطالعه شما چیزی بین یک خوانش سبک و یک خواندن فوق‌العاده عمیق و آهسته خواهد بود. اگر بخواهیم مثالی عینی بزنیم.

خود را در دوران دبیرستان تصور کنید که در یکی از رشته‌های ریاضی یا تجربی مشغول به تحصیل هستید. در این سال‌ها درس‌هایی مانند درس دین وزندگی جز کتاب‌هایی محسوب می‌شد که دقیقاً عین همین حکم کتاب راز موفقیت را داشت.

شما همان‌گونه که آن کتاب را مطالعه کردید، می‌توانید همین کتاب را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

سخن آخر در باب چگونه خواندن کتاب راز موفقیت

ما در این مقاله سعی داشتیم ویژگی کلی یک کتاب راز موفقیت را بیان کنیم و بر اساس آن کشف کنیم که چگونه می‌توانیم این کتاب‌ها را مورد مطالعه قرار دهیم.

تقریباً در این مسیر توانستیم موفق باشیم و کلیات خوبی را مورد بحث قرار دهیم؛ اما در این میان یک مسئله جدید پیدا می‌شود و آن این‌که در بین این‌همه کتاب‌های مختلف این دسته که هرکدام مدعی رساندن ما به موفقیت هستند کدام کتاب را انتخاب کنیم و به چه کتاب راز موفقیت اعتماد داشته باشیم؟

این سؤال موضوع بحث ما در مقاله ” کتاب راز موفقیت در کتاب‌فروشی‌ها ” خواهد بود. در این مقاله سعی می‌کنیم به‌عنوان یک مخاطب ناآگاه و با شبیه‌سازی وارد یک کتاب‌فروشی شویم و از بین انواع کتاب‌های حوزه موفقیت یکی را انتخاب و خریداری کنیم.

در این سفر همراه ما باشید. چیزی نمانده است که موفقیت را به شکل تئوری لمس کنیم. بعد از آن عملی کردن این تئوری بر عهده خود شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *