پرش به محتوا
خانه » انواع مختلف کتاب راز موفقیت

انواع مختلف کتاب راز موفقیت

  • از


تاکنون چند کتاب راز موفقیت مطالعه کردید؟

کتاب‌هایی که مطالعه کردید در چه سبکی بوده‌اند؟

آیا اصلاً می‌دانید که ممکن است انواع کتاب راز موفقیت وجود داشته باشد؟

انواع مختلف کتاب راز موفقیت را می‌شناسید؟

به نظر می‌آید موضوع این مقاله کاملاً مشخص است. می‌خواهیم به‌وضوح انواع مختلف کتاب راز موفقیت را بشناسیم و بدانیم کتاب‌های حوزه موفقیت در چه زمینه‌هایی نگارش می‌شوند و علت این گستردگی حوزه در چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید!

ما از مقاله ” چرا نمی‌خواهید موفقیت را تجربه کنید؟ ” تا امروز سعی داشتیم یک‌روند منطقی به سمت موفقیت را پیش بگیریم.

روندی که در آن موفقیت را تعریف کردیم، عوامل مختلف رسیدن به آن را بیان کردیم در مراحل آخر، کمک‌کننده‌ها در این مسیر را می‌شناسیم.

به‌طورکلی سعی کردیم موفقیت را مانند زنجیری بدانیم که از سه حلقه تشکیل‌شده است. کتاب راز موفقیت جز حلقه سوم این زنجیره هست.

فارغ از این مسائل ما در مقالات زنجیره اول بیان کردیم که موفقیت یک عامل فردی محسوب می‌شود و می‌تواند برای هرکسی تعریفی مجزا داشته باشد؛ و دانستیم که این تعریف تحت تأثیر دو عامل اساسی ذات و شرایط بیرونی تشکیل می‌شود.

ازآنجایی‌که هیچ انسانی نمی‌توان پیدا کرد که در این دو مورد درست مانند هم باشند، بنابراین عملاً ما به تعداد انسان‌های روی کره زمین انواع مختلفی از موفقیت خواهیم داشت.

اولین پیام این ویژگی این است که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان راهی یکسان برای همه انسان‌ها به‌عنوان یک‌راه کلی موفقیت مشخص کرد و اگر کسی چنین ادعایی می‌کند، هدفی غیر از موفقیت شمارا دنبال می‌کند.

از طرفی دیگر چون گستردگی موفقیت‌ها به‌اندازه تعداد انسان‌های روی کره خاکی است، بنابراین عملاً هیچ‌کس نمی‌تواند رهنمودی جامع برای رسیدن به موفقیت ارائه بدهد که تمام این انواع را در بربگیرد. این چالشی بود که حتی ادیان مختلف درگیر آن بودند.

اما نیاز انسان به موفقیت و عطش آن برای لمس حس خوب پیروزی کاری کرد که گونه بشر از این بن‌بست خارج شد. تبدیل موفقیت به انواع مختلف بسیار کلی و ارائه رهنمودهای کلی در هرکدام از این شاخه‌ها.

اگر دقت کنید در ادیان نیز هیچ‌گاه مباحث فردی با اجتماعی مخلوط نمی‌شود و در مباحث اجتماعی، سیاست را به اقتصاد آلوده نمی‌کند. این دقیقاً همان چیزی است که در کتاب راز موفقیت و قانون جذب اتفاق می‌افتد.

نه‌تنها در کتاب راز موفقیت بلکه در تمام مباحث مرتبط با موفقیت دودسته بزرگ وجود دارد. موفقیت در حوزه زندگی فردی و موفقیت در حوزه زندگی اجتماعی.

آن چیزی که مشخص است موفقیت در حوزه فردی تنها وابسته به فرد هست و شرایط عمومی و موردنیاز برای موفقیت در اختیار آن قرار دارد؛ اما در حوزه موفقیت اجتماعی نیاز است تمام اجزا با یکدیگر همکاری داشته باشند تا به این موفقیت نزدیک شد.

اکثر مخاطبان کتاب راز موفقیت کسانی هستند که دوست دارند به موفقیت در حوزه فردی وزندگی شخصی خود برسند. با توجه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ایران، این فردی گرایی بیش‌تر از گذشته نمود پیداکرده است.

همین عامل باعث شده که در چند سال گذشته این سری از کتاب راز موفقیت در ایران بسیار فروش داشته است و خوشبختانه یا متأسفانه اثراتی نیز بر روند کلی جامعه داشته است.

بیشتر مخاطبان حوزه اجتماعی کتاب راز موفقیت، مدیران و کسانی هستند که یک مجموعه‌ای را مدیریت می‌کنند. این نوع کتاب‌ها بیشتر تحت عنوان‌های موفقیت در مدیریت نوشته و چاپ می‌شوند.

هرکدام از این دسته‌های کلی کتاب راز موفقیت برای خود زیرمجموعه‌های مختلفی دارند. زیرمجموعه‌هایی که همه ما به‌نوعی در طول شبانه‌روز با آن‌ها درگیر هستیم.

در حوزه موفقیت فردی کتاب راز موفقیت می‌تواند شامل زندگی شخصی، زندگی اجتماعی و مدیریت باشد. هرکدام از این‌ها نیز برای خود تعاریف و شاخه‌های جداگانه‌ای دارند.

اما حوزه موفقت اجتماعی کتاب راز موفقیت شامل روابط گروهی و روابط اقتصادی می‌شود. این دو حوزه نیز تعاریف و شاخه‌های مربوط به خود رادارند.

در ادامه سعی می‌کنیم تک‌تک این موارد را تعریف کنیم تا به در هنگام خرید یا مطالعه این کتاب‌ها به‌وضوح بتوانید تشخیص بدهید که در چه حوزه‌ای مطالعه می‌کنید و قرار است به چه اهدافی دست پیدا کنید.

این اتفاق باعث می‌شود که ذهنیت بهتری نسبت به مسیر داشته باشید و نقشه راه بهتری را ترسیم کنید.

اما نکته مهم قبل از پرداختن به ادامه مبحث این‌که برای رسیدن به موفقیت در برخی از موارد باید در دو یا چند حوزه بالا فعالیت کرد.

ازاین‌رو خود را ملزم به ماندن در یک حوزه نکنید. توجه داشته باشید که زندگی کتاب راز موفقیت تنها کمک‌کننده هستند و نه تعیین‌کننده.

تعریف شما از زندگی شخصی چیست؟

شاید زندگی زناشویی و خانوادگی و دوستان و … را جز زندگی شخصی بدانید؛ اما واقعیت امر این است که شما قبل از این‌که بخواهید وارد زندگی زناشویی شوید، قبل از این‌که بخواهید در یک جمع خانوادگی حضورداشته باشید و یا بخواهید دوستانی را پیدا کنید، تنها خودتان هستید.

در اصل انسان‌ها تنها به دنیا می‌آیند و تنها از دنیا می‌روند. هیچ انسانی نمی‌تواند همه عقل و وجود خود را در اختیار دیگران بگذارد و کاری کند که همه او را به‌خوبی خودش بشناسند. برون‌گراترین افراد نیز صندوقچه‌ای برای خوددارند که تنها و تنها خود آن‌ها از محتوای درونش باخبر هستند.

همه این‌ها نشان می‌دهد که انسان دو نوع زندگی دارد. یکی زندگی فردی و درونی خود و دیگری زندگی اجتماعی و برون از خود. شاخه موفقیت در زندگی شخصی به‌عنوان یکی از شاخه‌های کتاب راز موفقیت سعی دارد به این بخش از زندگی انسان‌ها نفوذ کند.

ما به شکل نامحسوس در همان مقالات ابتدایی سعی داشتیم از این زاویه وارد بحث موفقیت شویم و در همان‌جا بیان کردیم که ذات و شرایط محیطی کاری کرده‌اند که هر انسان با انسان دیگر تفاوت بسیار داشته باشد. این تفاوت در همین شاخه موفقیت بسیار پررنگ‌تر به چشم می‌خورد.

ازاین‌رو به‌جز روانشناسان قهار مانند فروید و یونگ کمتری کسی چرات می‌کند وارد این حوزه شود. امروزه اکثر نویسندگان حوزه روانشناسی و کتاب راز موفقیت سعی می‌کنند به شکل کلی از کنار این بحث عبور کنند و با ارائه چند تعریف مبهم و کلی از بیان آن دوری کنند.

باید واقعیت را قبول کرد. هیچ کتاب و دین و آیینی نمی‌تواند موفقیت در این شاخه را به شما آموزش بدهد. هیچ کتاب راز موفقیتی در دنیا وجود ندارد که مستقیم دراین‌باره صحبت کرده باشد.

همه انسان‌ها باید خودشان این بخش از مسیر را بپیمایند. راهنمایی‌هایی وجود دارد اما نه کامل است و نه کافی. این خود انسان‌ها هستند که در این مسیر حضور دارند و هرکس تنها می‌تواند خودش این مسیر را برود.

شاید به خاطر همین موضوع است که اسلام تأکید: خودشناسی برتر از خداشناسی است.

بهتر است قبل از این‌که بخواهیم چیزی بگوییم. یک ابهام بزرگ را برطرف کنیم. ممکن است برای شما سؤال ایجادشده باشد که بین موفقیت در زندگی اجتماعی و موفقیت اجتماعی چه تفاوتی قائل هستیم.

در حقیقت زندگی اجتماعی مجموعه روابط یک فرد با دنیای خارج از خودش هست. درحالی‌که موفقیت اجتماعی به مجموعه اعمالی است که چند عضو یک گروه یا جامعه انجام می‌دهند.

همین تعریف از زندگی اجتماعی تقریباً معنی موفقیت در آن را برای ما روشن می‌کند. انسان برای رفع برخی از نیازهای خود ناچار است که به دنیای بیرون از خود پناه ببرد. هر چه این نیازها بهتر و بیشتر تأمین شود همان‌قدر فرد در این حوزه احساس موفقیت می‌کنند.

انسان‌ها از ابتدای خلق که متوجه شدند نیاز به داشتن رابطه با یکدیگر دارند، سعی کردند قوانینی برای آن مشخص کنند؛ بنابراین مشخص کردن راه موفقیت در این حوزه برای نویسنده‌های کتاب راز موفقیت به‌مراتب ساده‌تر و روان‌تر از حوزه قبلی هست.

قوانین اجتماعی

شما می‌توانید به‌سادگی قوانین اجتماعی را پیدا کنید و سعی کنید بر اساس این قواعد بهترین رفتار را طراحی کنید. البته این اتفاق نیز چندان ساده نیست و نیاز به فردی متخصص دارد.

حوزه موفقیت اجتماعی در کتاب راز موفقیت از زیرمجموعه‌های متنوع: زناشویی، دوست‌یابی، مباحث خانوادگی و … تشکیل‌شده است. در حالت کلی هر چیزی که شامل ارتباط درون شما با بیرون باشد در این حوزه قرار می‌گیرد.

وقتی به دنیای کتاب راز موفقیت نگاه می‌کنیم. می‌بینیم که بسیاری از این کتاب‌ها درباره این حوزه نگارش شده‌اند. البته بسته به نیاز جامعه گروهی از زیرمجموعه‌های این حوزه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در سال‌های گذشته موفقیت در رابطه‌های زناشویی و توانایی دوست‌یابی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این حوزه بود.

 

ما در این مقاله تنها توانستیم به دو مورد از ۵ مورد کلی در حوزه انواع کتاب راز موفقیت بپردازیم. این دو حوزه که از نظر نگارش و فروش دونقطه مقابل یکدیگری محسوب می‌شوند، حوزه شخصی و اجتماعی زندگی فرد بود.

در بالا سعی داشتیم در باب هرکدام از این حوزه‌ها صحبت کامل و مشخصی داشته باشیم؛ اما در حوزه موفقیت فردی بحث مدیریت هنوز مانده و از دو زیرشاخه اصلی حوزه موفقیت اجتماعی نیز صحبتی به میان نیامده است.

در ادامه این مقالات سعی می‌کنیم به این دو بحث اصلی و اساسی بپردازیم. شما می‌توانید ادامه این مباحث را در مقاله ” مدیریت و کتاب راز موفقیت ” پیگیری کنید.

مدیریت یک نوع بحث میانی و رابطه‌ای بین موفقیت فردی و اجتماعی محسوب می‌شود. ازاین‌رو سعی می‌کنیم در مقاله بعدی زمینه را برای بیان موفقیت‌های اجتماعی و زیرشاخه‌های آن فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *