پرش به محتوا
خانه » چگونه کتاب راز موفقیت را بخوانیم؟|کتاب راز موفقیت و چند نکته

چگونه کتاب راز موفقیت را بخوانیم؟|کتاب راز موفقیت و چند نکته

  • از


وقتی سراغ کتاب راز موفقیت و انواع آن می‌رویم همواره یک سؤال در گوش ما زنگ می‌خورد و آن این‌که اگر این کتاب می‌تواند ما را به موفقیت نزدیک کند، پس اصولاً باید به تعداد شمار این کتاب، افراد موفق در دنیا وجود داشته باشد.

اما این‌گونه نیست. چرا؟ 

آیا کتاب راز موفقیت مانند دارویی است که دستورالعمل خاص خودش را دارد؟ اگر جواب این سؤال بله هست، به دستورالعمل چه کسی این دارو را مصرف کنیم؟

این‌ها سوالاتی است که قرار است در این مقاله به آن پرداخته شود. بنابراین با ما همراه بمانید.

آنچه در این مطلب میخوانید!

ما در مقاله ” بیایید کتاب راز موفقیت را بیشتر بفهمیم ” دیدی کلی به مفهوم کتاب راز موفقیت داشتیم . سعی کردیم سبک‌ها و روش‌های مختلف این نوع کتاب‌ها را موردبررسی قرار دهیم.

در این بررسی بسیار نقاط ریزودرشتی برای ما مشخص شد:

  1. کتاب راز موفقیت یک کتاب است!
  2. این نوع کتاب‌ها بیان‌کننده اتفاقات روزمره زندگی می‌باشند.
  3. کتاب راز موفقیت مسائل بدیهی و واضحی را که فراموش کرده‌ایم بیان می‌کند.
  4. کتاب راز موفقیت سعی می‌کند هدف شمارا حدس بزند ( هدف تعیین می‌کند)
  5. این دسته از کتاب‌ها شمارا وارد حیطه رؤیا و خیال می‌کنند.

این‌ها اصلی‌ترین مسائلی بود که در مقاله پیشین موردبررسی قرار گرفت و در باب هرکدام از این‌ها بحث کردیم. اما بحث اصلی اینجاست که ما تنها توانستیم این مسائل را در درون  کتاب راز موفقیت بشناسیم و ببینیم.

اما هنوز نمی‌دانیم چه عکس‌العملی نشان بدهیم و چگونه با این موضوعات کنار بیاییم.

یک اصل را به‌عنوان یکی از مخفی‌ترین رازهای موفقیت در خاطرتان نگه‌دارید. اگر می‌خواهید موفقیت را لمس کنید، از هر چیزی در این دنیا استفاده کنید.

به هیچ مفهومی برچسب نزنید و خودخواسته چیزی را از خودتان محروم نکنید. ازاین‌رو بر طبق این اصل بیایید یاد بگیریم چگونه با این ۵ مورد در باب کتاب راز موفقیت کنار بیاییم و چگونه قرار است از آن‌ها درراه رسیدن به موفقیت استفاده کنیم.

در ادامه این مسیر ما را تنها نگذارید، چیزی به پایان راه موفقیت نمانده است.

در باب کتاب بودن کتاب راز موفقیت و اهمیت آن در مقاله ” بیایید کتاب راز موفقیت را بیشتر بفهمیم ” صحبت کردیم و نکته جدیدی نیز در این زمینه ناگفته وجود ندارد.

بنابراین سخن اضافه نمی‌گوییم و سراغ مورد بعدی از مفهوم  کتاب راز موفقیت می‌رویم.

مهم‌ترین ابزار کار نویسندگان انواع کتاب راز موفقیت این است که بر روی محوریت اتفاقات روزمره هدف خود را پی‌ریزی می‌کنند.

درواقع نویسنده به‌خوبی می‌داند که مخاطب او تحت هیچ عنوان مجبور به خواند و خریدن کتابش نیست. بنابراین باید راهی دیگر پیدا کند.

بهترین راه برای به دام انداختن مخاطب، پیدا کردن حسی مشترک است. در حقیقت وقتی شما می‌توانید به فردی دیگر نزدیک شوید که یک نوع حس مشترک بین شما به وجود بیاید.

این حس مشترک می‌تواند نظری همسو در باب یک مسئله فلسفی باشد یا می‌تواند یک نظر مشترک درباره انتخاب طعم یک چیپس!

درهرصورت نویسنده با این ترفند اتفاقاتی را که برای زندگی بیشتر انسان‌ها می‌افتد را شناسایی می‌کند و سعی می‌کند در زمان مقتضی آن را به خواننده ارائه بدهد.

در این حالت خواننده به‌سرعت با نویسنده هم‌رأی می‌شود و ادامه نظرش را با دقت بیشتری می‌خواند.

اما اگر ما بخواهیم از این روش به نفع خودمان استفاده کنیم، چه باید بکنیم؟ خیلی ساده و روشن است. اتفاقات بیان‌شده در کتاب راز موفقیت و امثال آن، اتفاقاتی کلی از زندگی یک انسان معمولی با طول عمری معمولی است.

بنابراین اصولاً ما بسته به سنمان همه این اتفاقات را تجربه نکرده‌ایم، اما بر اساس چیزی که در بالا گفتیم به‌نوعی مطمئن هستیم که قرار است برای ما اتفاق بیافتد.

بنابراین کتاب راز موفقیت در اینجا برای ما تبدیل به یک ماشین زمان شده است و شمارا از آینده خودتان و قانون جذب باخبر می‌کند.

حال که شما از آینده خود خبردارید، می‌خواهید چه کنید؟

مسلماً اگر بدانید چند روز دیگر زلزله‌ای شدید شهر را ویران خواهد کرد، چه می‌کنید؟

پیش‌بینی، این قدرت را به شما می‌دهد که بیش از وقوع اتفاق آماده‌شده باشید و بدانید که چگونه با آن کنار خواهید آمد. این در مسیر موفقیت به معنی پیدا کردن یک نقشه راه دقیق از چاله‌های مسیر هست.

از دل بیان اتفاقات روزمره و روتین که در دل‌زندگی هر انسانی ممکن است رخ دهد، یک سری اتفاقات خارج می‌شود که بیش‌ازحد روتین هستند اما به‌قدری تکراری و بدیهی هستند که ما از اثرات آن‌ها غافل می‌شویم. اتفاقاتی مانند غذا خوردن، خوابیدن، راه رفتن و ….

همه ما به شکلی با این دست اتفاقات در طرف هستیم  اما هیچ‌گاه نمی‌دانیم چه اثراتی ممکن است در زندگی ما داشته باشد. این سهل‌انگاری در ذات انسان هست.

انسان همواره دوست دارد چیز جدیدی را کشف کند و از آن استفاده کند و دلش کمتر می‌خواهد سراغ این‌چنین مسائل روزمره‌ای برود.

اما همان‌طور که در مقالات گذشته مانند   ” موفقیت و قانون جذب، از ابتدا تا آخر ”  بیان کردیم هر اتفاقی که انسان در این دنیا رقم می‌زند دررسیدن او به هدفش نقش دارد و بسیار مؤثر خواهد بود، ازاین‌رو توجه به اثرات این اتفاقات بدیهی می‌تواند بسیار برای ما مهم باشد.

اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنیم، زندگی ما پر از این اتفاقات است و اگر بخواهیم به همه این‌ها نگاهی داشته باشیم از زندگی اصلی و هدف خود دور خواهیم شد و به‌نوعی درجا خواهیم زد.

ازآن‌جهت که این اتفاقات یک شمولیت کلی دارد و در زندگی بیشتر افراد به یک فرم کلی هست، ازاین‌رو سخنان یک نفر دراین‌باره می‌تواند حجت باشد و ما دیگر وقت خود را برای آن صرف نکنیم و با سرعت بیشتر سراغ ادامه مسیر موفقیت خود برویم.

کتاب راز موفقیت به دید یک راهنما می‌تواند این مسائل بدیهی را به ما نشان دهد و ما می‌توانیم با زیرکی تیزبینی این مسائل گفته‌شده را به خاطر بسپاریم و سعی کنیم اثرات آن‌ها را کنترل کنیم.

این‌گونه کتاب راز موفقیت فایده‌ای به ما می‌رساند که نه خودش و نه نویسنده‌اش به آن فکر کرده‌اند.

بنابراین این کتاب را باید با این دید خواند که گویی ما معدنی از طلا پیداکرده‌ایم. اما این طلا خام بوده و باید پرداخت شود، بنابراین به‌صرف خواندن آن اکتفا نکنید.

اگر فقط بتوانید همین اعمال بدیهی را تشخیص بدهید و از آن به‌درستی بهره ببرید، یک‌عمر برای شما موفقیت خواهد بارید.

اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین روش عمومی که برای کتاب راز موفقیت و امثال آن بیان کردیم. این بود که این کتاب‌ها در ظاهر سعی دارند اهداف شمارا پیش‌بینی کنند.

اما واقعیت امر این است که از این مسیر می‌خواهند به شما اهدافی را بخورانند که خودشان می‌خواهند. علتش نیز واضح است. اگر آن‌ها بدانند که شما دنبال چه چیزی هستید، راحت‌تر می‌توانند مسیری برای آن طراحی کنند و این مسیر را به شما بفروشند.

قسمت سخت داستان اینجاست که ندانند شما چه می‌خواهید. در این صورت‌وضعیت آن‌ها سخت و نامشخص می‌شود.

این در ظاهر برای رسیدن ما به موفقیت یک مانع و یک اتفاق بد محسوب می‌شود. بله! اگر بخواهید دقیقاً آنچه را که این کتاب‌ها بیان می‌کنند انجام دهید و بخواهید همان اهداف را انتخاب کنید و از هدف اصلی خود دور شوید. مسلم است که هیچ‌گاه موفقیت را لمس نخواهید کرد.

راستش را بخواهید نه‌تنها این سری کتاب راز موفقیت ، بلکه در بیشتر اتفاقات اطراف ما، مانند انواع فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، محل تحصیل، محل کار و محل زندگی، این‌گونه اهداف به ما القا می‌شود و در بیشتر موارد باعث سردرگمی ما می‌شود.

بنابراین ما نمی‌توانیم به نویسنده کتاب خرده بگیریم. بلکه این چیزی است که در کل زندگی ما جریان دارد و ما باید یاد بگیرم و بتوانیم با این موضوع کنار بیاییم و هدف خودمان را از دل آن بیرون بکشیم.

به‌صورت کلی می‌توانیم بگوییم، هدفی که دیگران و کتاب راز موفقیت می‌گویند را بشنوید و بخوانید و بشناسید اما بر آن قدم نگذارید.

این بحث کمی پیچیده‌تر و گسترده‌تر از آن است که در اینجا به آن بپردازیم. بهتر است ادامه این موضوع را در مقاله ” هدف در موفقیت ” که خارج از حلقه‌های سه‌گانه موفقیت هست، پی بگیرید.

 

پایان نیمه اول

همان‌طور که می‌بینید در این مقاله ما توانستیم تنها ۳ مورد از ۵ مورد بیان‌شده به‌عنوان شیوه کلی را بررسی کنیم.

از این دو مورد باقی‌مانده که یکی مربوط به‌عنوان ” کتاب ” هست که نیازی برای توضیح بیش‌ازحد آن ندیدیم. اما عنوان دیگر، مربوط به واژه خیال و رؤیا در این کتاب‌ها هست.

این‌که یک کتاب راز موفقیت چگونه خیال‌سازی می‌کند و باعث می‌شود شما از مسیر خود دور شوید و این‌که چگونه شما باید با این موضوع برخورد بکنید، مفاهیمی است که هنوز به آن‌ها پرداخته نشده است.

به‌جز این ما هنوز سراغ موضوع اصلی این مقاله یعنی چگونه خواندن کتاب راز موفقیت نرفته‌ایم. درواقع تا اینجا ما ویژگی‌های کلی و نحوه مقابله با آن‌ها و استفاده از آن‌ها در جهت رسیدن به موفقیت مورد بررسی قرار دادیم.

بنابراین لازم است که در مقاله آتی تحت همین عنوان ” چگونه کتاب راز موفقیت را بخوانیم؟ ” ( قسمت دوم ) ادامه این مباحث را پیگیری کنیم تا بتوانیم نتیجه‌گیری درست از آن داشته باشیم.

بنابراین در ادامه مسیر با ما همراه باشید. مطمئن باشید ما هم می‌خواهیم موفق باشیم. و این همان حس مشترکی است که می‌تواند ضامن بقای ارتباط ما و شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *