پرش به محتوا
خانه » بیایید کتاب راز موفقیت را بیشتر بفهمیم

بیایید کتاب راز موفقیت را بیشتر بفهمیم

  • از


تاکنون چند کتاب برای موفق شدن خوانده‌اید؟

کدام کتاب راز موفقیت توانست شما را به موفقیت نزدیک کند؟

فارغ از موفقیت، کدام کتاب راز موفقیت سبک زندگی شمارا تغییر داده است؟

چگونه ازاین‌دست کتاب‌ها استفاده می‌کنید؟

چگونه آن‌ها را به کار می‌بندید؟

آنچه در این مطلب میخوانید!

و هزاران سؤال دیگر که می‌توان در باب کتاب راز موفقیت و انواع حواشی آن پرسید.

وقتی به این سؤالات نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که با موضوعی مهم در طرف هستیم که نمی‌توانیم به‌سادگی از آن بگذریم. به‌خصوص این‌که مسیر رسیدن ما به موفقیت در خم آخر خود به سر می‌برد.

در این مقاله می‌خواهیم با یکدیگر فرمی جدید برای خواندن کتاب راز موفقیت و استفاده از آن در مراحل زندگی پیدا کنیم؛ بنابراین با ما همراه باشید که قرار است به مطالبی برسیم که شاید کمی تغییر در زندگی شما ایجاد کند.

ما در مقاله کتاب راز موفقیت چه بود و چه کرد؟ بیشتر سعی کردیم مفهومی جدید از کتاب راز موفقیت و چیزهایی شبیه به آن ارائه بدهیم.

گفتیم و نشان دادیم که این‌گونه کتاب‌ها و فیلم‌ها و … در عین ضرورتی که دارند، نمی‌توان به‌عنوان یک اصل به آن‌ها نگاه کرد. این‌ها فقط می‌توانند در حد و اندازه یک کمک‌کننده باشند.

گاهی ما به‌عنوان کسی که می‌دانیم موفقیت یک مهارت است و دوست داریم به آن برسیم اشتباه درگیر مسائل این‌چنینی می‌شویم که شاید این کتاب‌ها راه زندگی را برای ما مشخص کنند.

اما راه زندگی و موفقیت همانی است که ما تا اینجا با یکدیگر کشف کردیم (به مقاله «چرا نمی‌خواهید موفقیت را تجربه کنید؟» مراجعه کنید).

حال نوبت این است که کمک‌کننده‌ها را بشناسیم و بتوانیم از آن‌ها در مسیر زندگی خود استفاده کنیم؛ بنابراین در این مقاله به‌طور اختصاصی از کتاب راز موفقیت صحبت خواهیم کرد.

البته این نکته را مدنظر داشته باشید که منظور ما از «کتاب راز موفقیت» اشاره به کتاب خاصی تحت این عنوان نیست. هدف ما بیان مجموعه‌ای از این کتاب‌هاست که می‌تواند عناوین مختلفی داشته باشد؛ بنابراین لطفاً دیدی تبلیغاتی به این عنوان نداشته باشید.

برای این‌که بدانیم کتاب راز موفقیت (به‌عنوان نمادی از سایر کتب این حوزه) را چگونه بخوانیم و چگونه از آن استفاده کنیم باید ابتدا سعی کنیم روش‌ها و شیوه‌های آن را شناسایی کنیم.

ازآنجایی‌که این دسته از کتاب‌ها بسیار وسیع هستند مسلماً نمی‌توانیم تک‌تک به بررسی هرکدام از آن‌ها بپردازیم.

ازاین‌رو ما سعی می‌کنیم روش‌های کلی این سری از کتاب‌ها را بررسی کنیم. حال ممکن است هر کتابی، به فراخور نویسنده و شرایطی که بیان می‌کند چند روش مجزا برای خود داشته باشد. سعی می‌کنیم روش‌های کلی برای برخورد با این‌گونه مسائل را در این مقالات آموزش ببینید.

اما اولین روش کلی و عمومی که کتاب راز موفقیت از آن استفاده می‌کند این است که کتاب است! درواقع خود ذات کتاب اولین و مهم‌ترین روش در کتاب راز موفقیت و قانون جذب محسوب می‌شود.

همیشه انسان‌های موفق در مجاورت کتاب قرار دارند. در هر زندگینامه که جست‌وجو کنید، متوجه می‌شوید انسان‌های بزرگ خود را از کتاب جدا نمی‌دانستند و همواره درگیر مطالعه بودند.

ازاین‌رو خود ذات کتاب بودن کتاب راز موفقیت این امکان را می‌دهد که شما به‌عنوان مخاطب، یک خواننده کتاب بشوید و این خودبه‌خود شما را یک‌قدم به موفقیت نزدیک می‌کند.

وقتی به سطح مطالعه در جامعه امروزی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که واقعاً ازنظر خوانش کتاب دچار ضعف اساسی هستیم؛ بنابراین وقتی به هر دلیلی مانند خواندن کتاب راز موفقیت، شروع به مطالعه کتاب می‌کنید، اولین نشانه جدا شدن از افراد ناموفق را پیش‌گرفته‌اید.

افرادی که متأسفانه امروز خیل عظیمی از جامعه را تشکیل داده‌اند. این اساسی‌ترین روش و مهم‌ترین ابزاردست کتاب راز موفقیت هست که کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

پس فارغ از موضوع کتاب و نوع بیان و … خوانش کتاب شما را به موفقیت نزدیک می‌کند؛ اما این تنها روش این سری از کتاب‌ها نیست. درواقع تازه شروع کارمان است. در ادامه بیشتر با این روش‌ها آشنا خواهیم شد.

روش بعدی که عموماً کتاب راز موفقیت و امثال آن در پیش می‌گیرند این است که مثال‌هایی از دید جامعه می‌زنند. مثال‌هایی که هرکدام از ما روزانه هزاران بار مانند آن را تجربه کرده‌ایم.

این اتفاق شاید برای نویسنده و ناشر کتاب حکم تبلیغات را داشته باشد اما بیایید از آن به نفع خودمان استفاده کنیم.

وقتی به شما نمونه‌هایی مختلف از جامعه و حتی زندگی خودتان نشان داده می‌شود، مانند این است که خود شما به زندگی خودتان از دیدی بالاتر و با ذره‌بین نگاه می‌کنید.

در کلام بهتر این مثال‌ها و صحبت‌ها به شما این قدرت را می‌دهد که چشمانی بازتر و دیدی بهتر نسبت به مسائل مختلف جامعه و زندگی خودتان داشته باشید.

وقتی این مثال‌ها را نگاه می‌کنید و به آن‌ها فکر می‌کنید. متوجه می‌شوید این مثال‌ها تکرار بالایی دارند. دقیقاً به خاطر همین تکرار بالا است که نویسنده توانسته آن‌ها را کشف کند.

پس فکر نکنید نویسنده کتاب راز موفقیت یک پیامبر است و صحبت‌هایش معجزه‌هایی غیبی! نگاه کردن به این مثال‌ها ذهن شما را روشن می‌کند و باعث می‌شود نسبت به تکرار آن حساسیت به خرج بدهید.

روش دیگری که عموماً در این سری از کتاب‌ها بسیار شاهد آن هستیم این است که معمولاً تمرین‌هایی از طرف نویسنده برای مخاطب در نظر گرفته می‌شود.

این تمرین‌ها عموماً در جهت صحبت‌هایی است که انجام‌شده. نویسنده با انتخاب تمرین‌های مختلف می‌خواهد به خواننده خود این باور را القا کند که روش‌هایی که بیان کرده، کاملاً کاربردی و عملی هست و می‌توان آن‌ها را بر اساس یک سری تمرین‌ها پیاده کرد.

احتمالاً برخی از شما به این سری تمرینات برخورد کرده باشید. چند درصد از این تمرینات امروز در زندگی شما تأثیر دارد؟

در کل می‌توان گفت دام کتاب راز موفقیت در همین تمرینات هست، بنابراین خواننده و مخاطب باید در برابر آن باهوش عمل کند. در مقالات بعدی در این باب بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دیگر روش عمومی و مشهور بین انواع کتاب راز موفقیت این است که سعی می‌کنند اهداف شمارا پیش‌بینی و مشخص کنند. خب کاملاً واضح است که همه ما به‌نوعی می‌دانیم که دوست داریم ثروتمند شویم.

سلامتی را درست به‌اندازه ثروت دوست داریم و می‌خواهیم زندگی پر از آرامش داشته باشیم.

این روش به‌نوعی بازمانده از روش‌های جادوگران و صاحبان گوی‌های جادویی است! چراکه آن‌ها هم با استفاده از یک سری کلیات که همه می‌دانند (که گاهی پنهان است) خود را پیش‌گو می‌نامیدند.

این اتفاق گرچه امروز ازنظر ما منسوخ و غیرقابل درک است اما به شکل زیرکانه‌ای در کتاب راز موفقیت و امثال آن استفاده می‌شود؛ اما دید منفی به آن نداشته باشید. ما باید از هر چیزی به نفع خودمان استفاده کنیم.

مطمئن باشید از این ویژگی و روش کتاب نیز می‌توانید سود شخصی خودمان را در جهت رسیدن به موفقیت برداشت کنیم. ما باهوش‌تر از آن هستیم که کسی بتواند این‌گونه ما را بازی بدهد. به خودتان و راهی که تاکنون آمده‌ایم ایمان داشته باشید.

روش کلی اخری که می‌خواهیم معرفی کنیم در حقیقت یک شمشیر دو لبه در عرصه موفقیت محسوب می‌شود. این روش که درگذشته نیز درباره آن صحبت کردیم (مراجعه کنید به «موفقیت و رؤیا، خواهران ناتنی») درواقع رؤیا و خیال‌پردازی هست.

کتاب راز موفقیت خواسته یا ناخواسته خواننده را وارد حیطه رؤیا می‌کند. حتی اگر نویسنده قصد این را نداشته باشد که شما را به سمت رؤیا هل بدهد، اما به شما بال‌وپر این کار را می‌دهد و راه رسیدن به آن را آموزش می‌دهد.

مهلک‌ترین قسمت کتاب راز موفقیت دقیقاً در همین‌جا نهفته شده است. اگر کمی غفلت کنید، مانند معتادی خواهید بود که خود را درگیر این رؤیاها کرده است و به‌نوعی دو حلقه قبلی موفقیت را از دست خواهید داد.

 این نیز به‌نوبه خود مبحثی جدا نیاز دارد که سعی می‌کنیم در مقالات آینده به آن بپردازیم.

ما در این مقاله به‌قصد یادگرفتن خوانش کتاب راز موفقیت وارد شدیم اما درگیر معرفی روش‌های کلی و اساسی این سری از کتاب‌ها شدیم. بدون گفتن این روش‌ها و مسائل نمی‌توانستیم به‌درستی با موضوع کنار بیاییم.

اکنون به‌خوبی می‌دانیم که کتاب‌های موفقیت در حالت کلی به چه صورت عمل می‌کنند. گاهی این شبه پیش می‌آید که آیا واقعاً یک همچنین تصوراتی می‌توان در باب این کتاب‌ها داشت و می‌توان باور کرد این سری از کتاب‌ها با این برنامه وارد زندگی ما شده باشند؟

باید گفت بله. علتش مشخص است. در دنیای اقتصاد هیچ‌چیزی نمی‌تواند بی روش و بی‌هدف موفق شود. وقتی در سال‌های گذشته نشر و فروش این کتاب‌ها به‌شدت افزایش پیداکرده و حتی در بسیاری از کشورها به‌خصوص در ایران رتبه اول نشر کتاب (بعد از کتب آموزشی) را به خود اختصاص داده است، کمی دور از منطق است که فکر کنیم نویسنده و ناشر هیچ طرح و برنامه‌ای نداشتند!

بااین‌حال ما در اینجا روش‌ها را بیان کردیم اما نحوه برخورد با این روش‌ها و استفاده از آن‌ها را هنوز نگفته‌ایم. این مبحث قرار است در مقاله «چگونه کتاب راز موفقیت را بخوانیم؟» بیان شود.

در این مقاله شما به‌خوبی می‌توانید یاد بگیرید که از پس برخی دام‌ها بربیایید و از آن‌ها در جهت رسیدن به اهداف خودتان استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *