پرش به محتوا
خانه » ترس از موفقیت: چرا گاهی از بهترین بودن خود می ترسیم؟ (قسمت دوم)

ترس از موفقیت: چرا گاهی از بهترین بودن خود می ترسیم؟ (قسمت دوم)

  • از


8 دلیل ترس از موفقیت

دلایل زیادی برای ترس یک فرد از موفقیت می تواند وجود داشته باشد که بسیاری از آنها در طول زندگی ایجاد شده اند:

  1. تجربه دوران کودکی

تجربه دوران کودکی می تواند تأثیر منفی بر افراد در مسیر موفقیت آنها بگذارد. اگر فردی در دوران کودکی تجربه مکرر تمسخر شدن به خاطر دریافت ستایش را داشته باشد، ممکن است از کانون توجه دور شود. اگر به عنوان یک کودک، تلاش آنها هرگز به رسمیت شناخته نمی شد یا به اندازه کافی خوب دیده نمی شد، ممکن است کمال گرا شوند که اساسا برای شکست تنظیم شده است.

تجربه دوران کودکی عمیقاً در مسیرهای عصبی ما ریشه دوانده است. فرد ممکن است انتظار یک نتیجه منفی را داشته باشد که ریشه در یک زمین بازی یا تجربه خواهر و برادری دارد.

  1. سندرم ایمپاستر

یک عمر شک به خود می تواند منجر به این ترس شود که دستاوردهای فرد در مقایسه با دیگران کم است. یک فرد ممکن است از این که نتواند انتظارات خود را برآورده کند (چه انتظارات خود یا شخص دیگری) و اینکه به عنوان یک فریبکار شناخته شود، بترسد. سندرم ایمپاستر درک اینکه مهارت، دانش و یا سخت کوشی او را به محل موفقیت رسانده است، برای فرد سخت می کند.

(سندروم ایمپاستر که با نام سندروم افراد موفق هم شناخته می ‌شود، نوعی اختلال روانشناختی است که عموما افراد موفق به آن مبتلا می ‌شوند. در این سندرم افراد موفقیت خود را نمی ‌پذیرند و آن را به جای آنکه ناشی از توانایی و استعدادشان ببینند، نتیجه شانس و اتفاق می ‌دانند!)

  1. تعبیر نادرست احساسات

احساس هیجان، عصبی بودن و اضطراب منجر به پاسخ های فیزیکی مشابهی می شود. شخصی ممکن است یکی را به دیگری تعبیر کند و بخواهد به طور کلی از این احساس اجتناب کند.

  1. اجتناب از عکس العمل

مردم ممکن است نگران پیامدهای اجتماعی باشند، به خصوص اگر موفقیت آنها برخلاف هنجارهای مورد انتظار باشد. یک نویسنده ممکن است نگران پیامدهای نقد فرهنگی مقاله خود باشد. زنان ممکن است از پیامدهای اجتماعی پیشی گرفتن از همکاران مرد خود دلسرد شوند.

  1. تجربه منفی

نتیجه نامطلوب موفقیت گذشته ممکن است فرد را نسبت به موفقیت های آینده محتاط کند. شاید همکارها از این شخص به خاطر تحت توجه کردن دوری می کردند. فرد ممکن است نگران باشد که موفقیت آینده همان پاسخ قبلی را تقلید کند.

  1. خودکارآمدی ضعیف

فرد باور ندارد که بتواند به اهدافی که برای خود در مسیر موفقیت در نظر گرفته است دست یابد.

  1. درونگرایی

ممکن است شخصی ترجیح دهد به طور کلی در مرکز توجه نباشد. آنها ممکن است از توجهی که به دلیل موفقیت به خود جلب می کنند دوری کنند.

  1. سلامت روان

شرایط سلامت روانی با تشخیص بالینی مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا اختلال اضطراب فراگیر (GAD) می تواند ترس از موفقیت را تشدید کند.

نتایج آن چیست؟

ترس از موفقیت می تواند فرد را از دستیابی به توانایی های بالقوه و حس همراه با رضایت در انجام این کار باز دارد. این امر می تواند باعث شود که فرد احساس قفل شدن داشته باشد که چرا زمانی که دیگران در اطراف او در حال شکوفایی هستند، این احساس را دارد. آن ها ممکن است آنچه را که آنها را عقب نگه داشته است، در نظر بگیرند. شاید آن ها اولین گام را بردارند و سپس زمانی که راه طولانی پیش روی خود را در نظر می گیرند، تسلیم شوند. این بر رضایت کلی زندگی تاثیر منفی می گذارد که هم بر رضایت شخصی و هم تاثیر می گذارد.

درباره آن چه کار می توانید بکنید؟

اگر موارد فوق شبیه شماست، برخی از رویکردهای زیر را برای کار کردن با ترس احتمالی خود از موفقیت در نظر بگیرید.

  1. کنجکاو باشید و از افکار و اعمال خود آگاه باشید

پیام هایی که بارها و بارها در ذهن شما پخش می شود چیست؟ تشویق کننده است؟ منتقدانه؟ ترس آفرین؟ یا همه آنها به یکباره با هم به سراغتان می آید؟


شاید این مطالب را دوست داشته باشید