پرش به محتوا
خانه » بک لینک چیست ؛ چگونه بک لینک خوب بگیریم؟

بک لینک چیست ؛ چگونه بک لینک خوب بگیریم؟

  • از

چگونه بک لینک دریافت کنیم؟

«کار خود را شروع کنید. مردم متوجه کیفیت کار شما خواهند شد و به سراغ شما خواهند آمد.”

چنین ایده ای ممکن است در گذشته بومی اعراب بوده باشد، اما در بازار پر از رقبای امروزی، به ویژه در دنیای دیجیتال مارکتینگ، جایی ندارد.

در دنیایی که رقابت در هر زمینه ای که فکرش را بکنید بیداد می کند، باید فعال باشید، نه منفعل. و در دنیای آنلاین، این بدان معناست که شما باید استاد و قهرمان سئو باشید.

ایجاد و انتشار محتوای جذاب و مفید می تواند بهترین گام برای شروع باشد، اما کافی نیست.

مردم برای استفاده از این محتوای جذاب و مفید باید در وهله اول بتوانند وب سایت شما را پیدا کنند. بنابراین شما باید راه را برای آنها هموار کنید و علائم مناسبی را در مسیر آنها قرار دهید.

به این می گویند «لینک»، یک پیوند، و دوباره در فضای مجازی پیوند. به هر حال، پیوند در واقع همان چیزی است که افراد را از موتورهای جستجو، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف به سمت وب‌سایت شما سوق می‌دهد، و دقیقاً به همین دلیل است که هر گوشه از اینترنت، از وبلاگ‌ها گرفته تا پست‌های رسانه‌های اجتماعی، پر از لینک است.

داشتن این لینک ها مزایا و فواید مختلفی را برای وب سایت شما به ارمغان می آورد، بنابراین در این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم چیزی به نام «بک لینک» و ایجاد بک لینک آشنا کنیم.

مقاله مرتبط: پیوستن درونی و بیرونی چیست؟

بک لینک چیست؟

بخش اول: آشنایی با بک لینک ها

بک لینک چیست؟ به عبارت ساده، زمانی که یک وب سایت به وب سایت دیگری لینک می شود، یک “بک لینک” ایجاد می شود. به بک لینک ها لینک های ورودی یا لینک های “inbound” نیز گفته می شود زیرا باعث می شوند افراد به سایت شما “ورود” کنند.

لینک خارجی نام دیگری برای بک لینک است و نام آن برای هدایت کاربران به خارج از وب سایتی است که در آن حضور دارند. بک لینک یکی از مهمترین عناصر در سئو سایت است.

به عنوان مثال به لینکی که در جمله آخر پاراگراف بالا به کلمه “SEO” اضافه کردیم توجه کنید. این یک لینک داخلی است، اما اگر مجبور باشیم همان لینک را به وب سایت معتبر دیگری بدهیم، گوگل این لینک را به عنوان رای اعتماد مدیر وب سایت برای سایت مذکور در نظر می گیرد و هر چه تعداد این لینک ها برای یک سایت بیشتر باشد، با Google ارزش بیشتری دارد.

باید به خاطر داشته باشید که “کیفیت” در اینجا حرف اول را می زند و بنابراین همه لینک ها ارزش یکسانی ندارند. در واقع، دریافت چند ارجاع با کیفیت از منابع مناسب بهتر از هزاران ارجاع از وب سایت های اسپم است.

حال به دو سوال مهم پاسخ می دهیم:

چه چیزی کیفیت بک لینک را تعیین می کند؟

به طور کلی، بازخورد کیفی دارای ویژگی های زیر است:

لینک باید dofollow باشد نه nofollow.
قرار گرفتن در میان محتوای سایت منبع؛
متن لنگر (انکر تکست) یا متن پیوند باید کاملا طبیعی به نظر برسد.

چه سایتی برای گرفتن بک لینک خوب است؟

وب سایتی که:

با محتوای پیوند مرتبط باشد؛
اعتبار زیادی داشته باشید.
اکنون هر یک از این عناصر را به اختصار توضیح می دهیم:

ارتباط و ارتباط بازخورد

منبعی که بک لینک های خود را از آن دریافت می کنید به اندازه خود لینک مهم است. در واقع، گوگل هوشمندتر شده است و روزهای دریافت بک لینک از وب سایت های نامربوط و امیدواری برای کسب موقعیت بهتر در نتایج جستجو به پایان رسیده است.

به عنوان مثال، اگر در زمینه طراحی وب هستید، لینک مرتبط لینکی است که از یک وب سایت دریافت کرده اید که محتوای آن با طراحی وب سایت و زیرساخت آن مرتبط است (مثلاً موضوعات بازاریابی و فروش یا سئو) نه وب سایتی که موضوع چیزی شبیه باغبانی است.

ارتباط یک پیوند با متن پیوند، محتوای متن اطراف پیوند و سایر پیوندهای خارجی در این صفحه تعیین می شود.

با استفاده از پیوندهای وابسته، نه تنها گوگل را خوشحال می کنید، بلکه به دلیل سازگاری محتوای وب سایت های ارائه دهنده و گیرنده پیوند، سرنخ های بهتر و مرتبط تری نیز دریافت خواهید کرد.

چه سایتی برای گرفتن بک لینک خوب است؟

قابلیت اطمینان سایت

با داغ شدن بازار رقابتی، تنها داشتن لینک های مرتبط کافی نیست، شما باید بک لینک هایی از وب سایت های معتبر یا وب سایت هایی داشته باشید که گوگل برای ارزش محتوا و لینک هایشان به آنها اعتماد دارد.

به عنوان مثال، سایت های خبری معروف ممکن است اهمیت چندانی برای کسب و کار شما نداشته باشند، اما اگر از آنها بک لینک دریافت کنید، ممکن است اعتماد بالای آنها به وب سایت شما سرایت کند.

برای تخمین ارزش بک لینک هر وب سایت، می توانید Domain Authority آن را در وب سایت Moz بررسی کنید. Domain Authority یک اندیکاتور است که توسط وب سایت معروف Moz توسعه یافته است و بسته به تعداد و کیفیت لینک های هر وب سایت یک امتیاز (از 1 تا 100) را گزارش می دهد.

مقاله مرتبط: Page Authority چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

لینک ها را دنبال و لغو دنبال کنید
به صورت پیش فرض

Nofollows همچنین می تواند به طور غیر مستقیم بر رتبه شما تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، یک بک لینک nofollow از یک وب سایت محبوب می تواند راه خوبی برای تبلیغ وب سایت شما باشد. در واقع، لینک های nofollow مناسب می توانند منبع ارزشمندی برای ترافیک ارجاع باشند.

لینک مکان
پیوندهای متنی پیوندهایی هستند که در یک مقاله تعبیه شده اند. ارزش سئوی این لینک ها بسیار بالاتر از لینک های موجود در فوتر یا نوار کناری وب سایت است زیرا خواننده علاقه مندی که می خواهد اطلاعات بیشتری کسب کند می تواند به راحتی روی آنها کلیک کرده و از همان محتوا استفاده کند. این به نوبه خود نرخ پرش را کاهش می دهد و از نظر گوگل به معنای ارتباط وب سایت شما با محتوا است.

Ankertext
Anchortext یک کلمه یا عبارت قابل کلیک است که برای پیوند از یک صفحه به صفحه دیگر استفاده می شود و می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

همان کلمه کلیدی؛
کلمه کلیدی همراه با متن دیگر؛
نام وب سایت (متن حاوی نام تجاری)؛
آدرس وب سایت؛
عبارات رایج مانند “اینجا را کلیک کنید”.
از آنجایی که کلمات کلیدی Anchor Text نشان دهنده موضوع صفحه پیوند شده هستند، این پتانسیل را دارند که تأثیر قابل توجهی در رتبه بندی شما داشته باشند. البته نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که زیاده روی و استفاده از یک کلمه کلیدی برای همه انکر تکست ها کار درستی نیست. در عوض، باید مطمئن شوید که گوگل هرگز فکر نمی کند که شما به دنبال سوء استفاده از منابع خود هستید.

اما دقیقا چقدر زیاد است؟

اگرچه قانون استانداردی در این زمینه وجود ندارد، نمودار زیر که میانگین استفاده از انواع incretext را نشان می دهد، می تواند معیار خوبی برای حفظ تعادل در این زمینه باشد:

انکر تکست و اهمیت آن در ساخت بک لینک

بخش دوم: آماده سازی وب سایت برای بک لینک
برای موفقیت در ساخت بک لینک، باید با وب سایت خود شروع کنید. اگر وب سایت شما کند است، به راحتی قابل پیمایش نیست و یا مشکل فنی دارد، تجربه مثبتی برای بازدیدکننده ایجاد نمی کند و به دلیل حساسیت گوگل به تجربه کاربری، رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب نمی کنید. به خاطر داشته باشید که حتی بهترین تاکتیک های ایجاد بک لینک نمی توانند محتوا و ساختار ضعیف وب سایت شما را بپوشانند. استراتژی های زیر می توانند به شما کمک کنند تا بهترین نتایج را از کمپین ساخت بک لینک خود دریافت کنید: