پرش به محتوا
خانه » چه مشکلاتی در کولرهای آبی نیاز به تعمیر دارد؟

چه مشکلاتی در کولرهای آبی نیاز به تعمیر دارد؟

  • از


با شروع فصل گرما، نصب و راه اندازی کولرهای آبی شتاب بیشتری می گیرد. گاهی اوقات ممکن است هنگام راه اندازی و آماده سازی این دستگاه برای خنک سازی محیط در روزهای گرم متوجه خطاها و اشکالاتی شوید. مشکلاتی که تنها با تعمیر کولر آبی قابل حل است.

ایرادات رایج کولر آبی توسط تکنسین های نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در تهران یک به یک برطرف شده و روش های عیب یابی و تعمیر هر کدام شرح داده شده است.

آشنایی با نحوه عملکرد کولر آبی

کولر آبی با کمک شناور وارد آب شده و با کمک پمپ خنک کننده آن را به بالای کولر می رساند. پس از خیس شدن درب کولر آبی، موتور الکتریکی کولر روشن می شود. هنگامی که موتور الکتریکی کولر روشن می شود، هوا در داخل کولر به گردش در می آید و با برخورد به پنل ها خنک می شود. سپس وارد مجرای خنک کننده فن می شود.

نقص در هر یک از این قطعات می تواند روند تولید هوای خنک از کولر آبی را مختل کند. به همین دلیل باید با انجام اقدامات ذکر شده ایرادات رایج این دستگاه را شناسایی و هرگونه آسیب را برطرف کنید.

14 دلیل برای خنک نکردن کولر آبی

برای اینکه بفهمید چرا کولر آبی خنک نمی شود، می توانید 14 عامل زیر را بررسی کنید:

  1. عمر طولانی و کولر آبی قدیمی
  2. عدم ارائه به موقع خدمت
  3. ظرفیت کم کولر آبی نسبت به فضا
  4. کلید کولر آبی خاموش است
  5. مقدار آب ته کولر کم است
  6. سایش یا کثیف شدن جیب
  7. مسیریابی نادرست کانال خنک کننده
  8. خرابی موتور کولر آبی
  9. بدون جریان هوا برای عملکرد کولر آبی
  10. وجود رطوبت بالا در اتاق
  11. توزیع نامناسب آب در داخل کولر
  12. پمپ آب مشکل داره
  13. پارگی یا شل شدن تسمه کولر آبی
  14. دمای هوا خیلی گرم

علت صدای کولر آبی چیست؟

صدای کولر آبی یکی از آزاردهنده ترین مشکلات این دستگاه است. یکی از مهم ترین دلایل آن آسیب دیدگی و ساییدگی تسمه است. یاتاقان های خشک یا آسیب دیده باعث ایجاد سر و صدای کولر می شوند. البته بلبرینگ ها نیز بررسی و در صورت نیاز تعویض می شوند. تاب برداشتن و تغییر شکل و حالت باله نیز باعث این مشکل می شود.

اطمینان حاصل کنید که پیچ های کولر آبی آسیبی ندیده و محکم بسته شده اند. در نهایت هر گونه مشکل در موتور باعث ایجاد صدای کولر آبی می شود. اگر با ساختار موتور این دستگاه آشنایی کامل ندارید می توانید با متخصص تعمیر کولر آبی تماس بگیرید.

چرا کولر آبی جیرجیر می کند؟

شنیدن صدای سنگ زنی از کولر آبی به این معنی است که یاتاقان ها آسیب دیده یا نیاز به روغن کاری دارند. البته هر گونه نقص در تسمه نیز باعث این مشکل می شود. مطمئن شوید که شفت PTO کج نشده باشد. آسیب دیدن موتور کولر آبی نیز باعث ایجاد این صدا می شود.

چگونه مشکل تولید باد گرم کولر آبی را حل کنیم؟

تولید هوای گرم از کولر آبی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از مهمترین آنها می توان به سرویس نابهنگام کولر آبی اشاره کرد.

اما رطوبت بیش از حد در محل کولر آبی نیز باعث این مشکل می شود. خیس نشدن کولرهای آبی، خرابی پمپ، گرفتگی و گرفتگی کولرهای آبی با رسوب و زباله و گرفتگی لوله ها همگی باعث ایجاد هوای گرم از کولر آبی می شود. هر کدام باید بررسی شود و مشکل برطرف شود.

دلیل کولر پس از روشن کردن کولر آبی چیست؟

یکی از مشکلات مهم کولر آبی دمیدن هوا و آلودگی آن پس از روشن شدن این دستگاه می باشد. عوامل زیر می توانند باعث ایجاد این خطا شوند که برای حل این مشکل باید تشخیص داده و برطرف شود:

  • نصب کولر آبی در فضای نامناسب
  • عدم گردش هوا در اطراف کولر آبی
  • سایش و پوسیدگی تا پوشش
  • رطوبت داخلی بالا

محل نصب کولر آبی را بررسی کنید و از وجود فضای کافی در اطراف آن برای حرکت هوا مطمئن شوید. همچنین باید سلامت لنت ها را بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.

بررسی مشکل خاموش شدن ناگهانی کولر آبی

عوامل مختلفی باعث خاموش شدن ناگهانی کولر آبی می شود. این عوامل با خرابی بخشی از این دستگاه مرتبط است که نیاز به عیب یابی دارد:

  • قطع برق
  • ظاهر مشخص در اتصالات و سیم کشی کولر
  • کابل های رابط کولر معیوب
  • سوئیچ کولر آبی مشکل دارد
  • احتراق یا احتراق جزئی موتور
  • فرسودگی خازن

دلایل روشن نشدن کولر آبی

اگر متوجه شدید که کولر آبی روشن نمی شود، ابتدا سیم های آن را با استفاده از فازمتر بررسی کنید و مطمئن شوید که این سیم ها پارگی ندارند. به همین ترتیب فیوز متصل به کولر آبی باید سالم و بدون مشکل باشد. با توجه به پیچیدگی مدار، باید از تکنسین کولر آبی برای رفع مشکل استفاده کنید.

دلیل پیدایش بوی بد مانند بوی ماهی از کولر آبی

وقتی بوی بدی شبیه بوی ماهی از کولر آبی به مشام می رسد، بهتر است بدانید که دلیل آن تغییر نکردن آب کولر است. آب به دلیل کمبود جا برای تبخیر راکد می شود. به همین دلیل باکتری ها در آن شروع به رشد می کنند و بوی نامطبوعی از کولر آبی احساس می شود.

چگونه مشکل ریختن آب در کولر آبی را برطرف کنیم؟

برای رفع مشکل ریختن آب در کولر آبی باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • آب از آبراه های خنک تر خارج می شود
  • بروز مشکلات در چند راه توزیع آب
  • ایجاد فضای زیادی در جیب ها
  • شلنگ ترکید

اگر مهارت فنی بالایی برای بررسی هر کدام ندارید، با تعمیرکار کولر آبی تماس بگیرید.

نحوه عیب یابی کولر آبی با سرعت کم

کولر آبی وسیله ای است که می تواند موتور خود را به دو صورت آهسته و سریع بچرخاند. اکنون با خرابی موتور یا تسمه نیمه سوخته، این دستگاه به کندی کار می کند. در صورت لزوم، موتور باید تعویض شود.

علت موتور کولر آب گرم چیست؟

قبل از هر کاری لازم است کولر آبی را خاموش کرده و پس از بازکردن دریچه ها، سفت بودن تسمه را بررسی کنید. در واقع شل بودن یا سفت بودن تسمه نقش مهمی در مشکل داغ شدن بیش از حد موتور کولر آبی دارد. بهتر است کمربند معیوب و فرسوده را با کمربند محکم تعویض کنید.

چرا کولر آبی بوی سوختگی می دهد؟

بوی سوختگی از کولر آبی نشانه سوختگی قطعات یا اشکال در قطعات این دستگاه است. عواملی که باعث این شکست می شوند عبارتند از:

  • فرسودگی یا نیمه سوختگی موتور کولر
  • پوست خشک
  • کمربند سفت یا شل
  • خرابی پمپ
  • خرابی اتصال
  • کیفیت پایین روغن موتور

برای رفع مشکل بوی سوختگی باید تمامی علل ذکر شده بررسی شود و در نهایت هر موردی که نیاز به تعویض دارد با قطعه نو و سالم تعویض شود.

بررسی مشکل کم بودن هوا در کولر آبی

یکی از مهم ترین خرابی های کولر آبی، وزش باد یا کم بودن آن است. برای بهبود عملکرد کولر آبی بهتر است از خوب بودن گردش هوا در آن مطمئن شوید. اگر هوا از کولر خارج نمی شود، پمپ کولر باید چک شود. ساییدگی و پارگی تسمه ای که موتور را به فن کولر متصل می کند باعث این مشکل می شود. همچنین یاتاقان ها را از نظر خرابی بررسی کنید و در صورت لزوم بلبرینگ های جدید نصب کنید.

آی پی امداد مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی در تهران

زمینه اصلی فعالیت آی پی راهنما این یک لوازم خانگی است. این شرکت توانسته در تعمیر لوازم خانگی بزرگ مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی، یخچال و اجاق گاز شهرت و اعتماد خوبی به دست آورد. علاوه بر اینها می توانید؛ تمامی لوازم برقی خانگی و آشپزخانه مانند مایکروفر، آبمیوه گیری، مخلوط کن، جاروبرقی و … را نیز می توان با خیال راحت به آی پی امداد برای تعمیر بسپارید.

بنابراین می توانید با تماس با این شرکت از خدمات تعمیرات چیلر آبی در محل برای رفع آسیب ها و عیوب چیلر آبی خود بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *