پرش به محتوا
خانه » محصولات و تجهیزات فناورانه برای رفاه حال زائران طراحی و ارائه شد/خدمات دانش‌بنیان‌ها به زوار حسینی

محصولات و تجهیزات فناورانه برای رفاه حال زائران طراحی و ارائه شد/خدمات دانش‌بنیان‌ها به زوار حسینی


کسب و کار نیوز- شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تلاش دارند با ارائه خدماتی به زائران امام حسین (ع) سهمی در ثواب زیارت آنان داشته باشند؛ از این رو، محصولات و تجهیزاتی را برای رفاه حال زائران اربعین حسینی در چندین حوزه از جمله ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات، بهداشت و درمان، حمل و نقل و لجستیک، بیمه، صنایع خلاق و فرهنگی طراحی و ارائه کرده‌اند. به گزارش ایرنا، طبق روایات شیعه، زیارت مرقد حضرت امام حسین (ع) در میان امامان شیعه اهمیت ویژه‌ای دارد، به خصوص زیارت ایشان در چهلمین روز شهادتشان که بر آن تاکید شده و حتی از نشانه های مومن دانسته شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، از این رو، خیل عظیمی از عاشقان امام حسین هرساله در مراسم اربعین با پای پیاده خود را به حرم مطهر آن حضرت می‌رسانند و این پیاده‌روی از کشورهای مختلف به مقصد کشور عراق و به طرف کربلا با هدف زیارت انجام می‌شود و بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند.

پیاده روی اربعین را بزرگترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان ‌دانسته اند به‌ گونه ای که در سال های اخیر با وجود شیوع ویروس کرونا، بیش از ۲۰ میلیون زائر در این راهپیمایی ‌شرکت کردند. کشور ما نیز به عنوان پایگاه شیعیان جهان هر سال حضور پررنگی در مراسم اربعین دارد به نحوی که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵.۳ میلیون نفر زائر ایرانی در این مراسم شرکت کردند.

پیش بینی می‌شود امسال با وجود تدابیر و اقدامات‌ صورت گرفته حضور بیش از چهار میلیون زائر ایرانی را در مراسم پیاده‌روی اربعین شاهد باشیم. ده‌ها شرکت دانش بنیان و متولیان آنها نیز با ارائه خدمات فناورانه و دانش‌پایه سعی دارند در کنار سایر ارگان های خدمت‌گذار، به زائران حسینی خدمات ارائه دهند و با توان دانشی خود مسیر زیارت را برای آنان هموار سازند. در ادامه برخی از این خدمات را از نظر می گذرانیم.

 

سامانه مسیریابی و زیارت مجازی

شرکت دانش بنیان فناوری خلاء کهربا سامانه‌ای برای مسیریابی و معرفی مسیر اربعین در قالب واقعیت مجازی و مکان یابی و ارائه خدمات موکب‌ها روی نقشه به صورت زیارت مجازی طراحی و ارائه کرده است.

 

سکوی‌ردیابی افراد

شرکت دانش بنیان ایده پردازان پارسی فردا سکویی برای ردیابی افراد تهیه کرده است که این سکو می تواند برای سفر زیارتی اربعین جهت‌ پیدا کردن همراهان اربعینی برای جمع‌شدن‌ در یک محل‌ استفاده شود.

 

نقشه اطلاعات مکانی

شرکت دانش بنیان فن آوران هوش مکانی نیز موفق به طراحی نرم افزاری برای نقشه اطلاعات مکانی با رویکرد جمع سپاری مردمی با تاکید بر نقشه و اطلاعات مکانی در دسته های اساسی زیرساختی و گزارشات مردم نهاد آفالین و آنالین، موقعیت کاربر و مسیریابی ثبت مکان، عکس و فایل شناسنامه مکان های موجود شده است.

سامانه «اولین موکب»

یک گروه تحقیقاتی دانش بنیان نیز دست به اقدام جالبی زده و سامانه ای به نام «اولین موکب» را راه اندازی کرده‌اند تا با کمک آن افرادی که برای رفتن به کربلا نیاز به وسیله دارند، بتوانند به راحتی وسیله مورد نیاز را تهیه کنند و راهی این سفر معنوی شوند.

اولین موکب در واقع سامانه‌ای است برای پیدا کردن همسفر. بعضی از زائران برای رسیدن به مرز از وسیله شخصی استفاده می‌کنند بعضی هم راننده اتوبوس هستند. آنها با مراجعه به این سامانه تعداد صندلی خالی یا افرادی را که می‌توانند به عنوان همسفر همراهی کنند، در سامانه ثبت می‌کنند. افرادی هم که وسیله ندارند، در سامانه نام خود را ثبت می کنند و بر اساس اطلاعات ثبت شده زوار همسفر می‌شوند.

این سامانه به کار موکب‌ها هم می‌آید به طوری که خادمان موکب‌ها در صورت نیاز به پزشک، نیروهای خدماتی، دارو و هر وسیله دیگری می‌توانند احتیاج خود را در سامانه ثبت کنند. از سوی دیگر کسانی که تمایل به همکاری دارند آمادگی خود را برای یاری رساندن اعلام می‌کنند. داشتن راهنمای زوار و نقشه مسیریاب از دیگر امتیازهای این سامانه است.

 

نرم‌افزار فانوس

نرم افزار فانوس ابزاری دانش‌بنیان، هوشمند، مشارکت‌افزا، هدایتگر و مردمی است که با کمک نخبگان و دارندگان عناوین در المپیادهای ملی و بین المللی طراحی و تولید شده است. رسالت فانوس در اربعین حسینی (ع) ایجاد ظرفیت برای تبدیل هر زائر به یک خادم و رفع حداکثری مشکلات و نقایص در حریم امام (ع) توسط عاشقان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت (ع) است.

حتی اگر توان هل دادن یک ویلچر برای ۱۰۰ متر را دارید، می توانید به کمک فانوس به فردی که نیاز به کمک دارد، خدمت کنید و از یک زائر مبدل به یک خادم حسینی (ع) شوید. یا اگر پزشک هستید و قصد دارید در مدت حضور در پیاده روی نیم ساعت از زمان خود را به خدمت بپردازد، این ظرفیت برایتان ایجاد می شود تا به بیماری که در نزدیکی شماست خدمت کنید. با بهره بردن از ظرفیت‌های هوش مصنوعی فانوس، گمشدگان خود را به راحتی پیدا کنید یا خانوادهای را از نگرانی نجات دهید.

همچنین می توانید بهترین پیشنهادها را برای انتخاب مناسب‌ترین مسیرها، مرزها و سایر انتخاب هایتان به کمک ربات‌های موجود در نرم افزار به دست آورید.

 

گجت‌های هوشمند ردیابی افراد و خودرو

تولید GPS و ردیاب خودرو یکی از محصولات تولیدی فناوران شرکت‌های دانش‌بنیان است که در مراسم اربعین امسال این گجت‌های هوشمند برای ردیابی افراد یا خودروها ارائه شده است.

این محصول برای کودکان و افراد مسن مسافر اربعین حسینی مورد استفاده قرار گیرد. به طوری که کودک با فشردن یک دکمه موقعیت مکانی خود را اعلام می کند و برای فعالسازی این ردیاب نیاز به شماره‌گیری ندارد. همچنین شماره‌ تلفن‌های مورد نیاز در این محصول قابل ذخیره‌سازی است.

 

جی پی اس ردیاب کودکان و سالخوردگان

گروه خلاق و فناور توسعه ایمینو یک پرتال کنترل طراحی کرده است. این پرتال این قابلیت را دارد که مسیر تردد فرزندانی را که موبایل دارند، بر پایه جی پی اس ثبت کرده و به والدین آنها نشان دهد.

کاهنده دمای داخل موکب های بزرگ

شرکت دانش بنیان ابتکارصنعت فاطر نیز تجهیزات مناسب مخصوص موکب‌های بزرگ اربعین جهت کاهش دمای هوای داخل موکب ها را طراحی و ارائه کرده است.

 

دستگاه اکسیژن‌ساز و کمک تنفسی

شرکت دانش بنیان احیا گستر طب فرآیند دستگاه اکسیژن ساز خانگی، دستگاه کمک تنفسی سی پپ، دستگاه کمک تنفسی بای پپ، ماسک، دستگاه کمک تنفسی سی پپ و ونتیلاتور و دستگاه پالس اکسیمتر را که می تواند برای زائران اربعین حسینی مورد استفاده قرار گیرد، طراحی کرده است.

 

اطفای حریق واترمیست

شرکت خلاق و فناور تامین آب کویر هامون تجهیزاتی جهت تولید جریان واترمیست با قابلیت طراحی بر اساس دِبی‌های مختلف جهت خنک کاری و همچنین اطفای حریق در فضاهای باز طراحی و ساخته است که برای خنک کاری در طول مسیر پیاده روی اربعین مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ویلچرهای مکانیکی و برقی فوق سبک

شرکت دانش بنیان آوا یکتا سامانه نوین نیز موفق به طراحی و تولید ویلچرهای مکانیکی و برقی فوق‌سبک برای زائران معلول علاقمند به پیاده روی اربعین حسینی (ع) شده است. این ویلچر کم‌وزن با وزن ۲۵ کیلوگرم از امکان طی مسافت ۱۵ کیلومتر با یکبار شارژ برخوردار است.

 

تداپان؛ پانسمان پیشرفته نانوفیبری برای درمان زخم‌

پژوهشگران شرکت دانش‌بنیان نانوساختار کنعان، پانسمان پیشرفته نانویی را تولید کردند که در طیف وسیعی از زخم‌ها از جمله جراحی، سوختگی، زخم‌بستر، زخم دیابتی و حتی آفتاب‌سوختگی کاربرد دارد. این پانسمان پیشرفته با نام تداپان (TedaPan) به زائران اربعین حسینی کمک می‌کند تا با استفاده از آن، زخم‌هایی که ممکن است در اثر پیاده‌روی طولانی، روی پاها ایجاد ‌شوند، به سرعت التیام یابند.

 

پماد سوختگی و زخم و تاول

شرکت دانش بنیان پیشگام طب دایا نیز با فرمولاسیون سوسپانسیون حاوی عصاره برگ گیاه چویر (چویل) و عصاره گیاه آویشن پمادی به منظور ترمیم زخم و سوختگی و بهبود انواع سوختگی و عرق سوزشدن، درمان تاول، ترمیم و بهبود زخم، التیام بخشی و ترمیم پوست طراحی کرده است.

 

کرم گیاهی برای رفع خشکی و ترک و اگزمای پوست

شرکت دانش بنیان ترانه های شفا بخش طبیعت نیز کرم درماسنت و کرم پیلیسنت دو محصول گیاهی بر پایه عصاره گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی، کالژن سازی برای تسریع در بهبود مشکلات مزمن پوستی از جمله بریدگی‌ها، سوختگی‌ها و التهابات پوستی همچون خشکی، ترک و اگزمای را طراحی کرده است.

 

اسپری طبیعی ضدمیکروب، ویروس، باکتری و قارچ

شرکت دانش بنیان مهر کشاورزی اکسیر فرآوران سبلان نیز یک اسپری آنتی میکروب تحت عنوان پاکسیر جهت‌درمان‌وجلوگیری ازبیماریهایی با عوامل‌ ویروسی وباکتریایی مثل‌سرماخوردگی، التهابات‌گلو برای زائران اربعین حسینی طراحی و تولید کرده است.

 

دستگاه یونتوفورزیس در مدل‌های مختلف

شرکت دانش بنیان آریا پروشات رایکا نیز دستگاه شربت ریز اتوماتیک با سرعت پرکردن دویست لیوان در دقیقه برای سهولت پذیرایی و جلوگیری از تجمع و بازدهی بیشتر کار برای پذیرایی طراحی و ساخته است.

 

غربالگری سلامت قلب با محصول دانش‌بنیان

شرکت دانش‌بنیان جهان قلب آزمون فعال در حوزه تجهیزات پزشکی و درمانی قلب و عروق نیز با به‌کارگیری امکانات و تجهیزات نرم‌افزاری خود، در غربالگری سلامت قلبی زائران اربعین ایفای نقش می کند.

این شرکت فناور در یک کانکس بزرگ در مرز شلمچه مستقر شده و سعی کرده در این کانکس، امکانات و تجهیزات نرم‌افزاری و کادر درمانی خود را به نحو کاملی مستقر کند تا به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه دهد.

 

پکیج‌آب‌شیرین کن ثابت‌ و قابل‌حمل

شرکت دانش بنیان بنیان دانش پژوهان نیز موفق به طراحی و تولید دستگاه آب‌شیرین‌کن قابل حمل به منظور نصب در فواصل پیاده روی زائران برای تصفیه آب شده است که با حمل این دستگاه به منطقه نسبت به تصفیه و سالم سازی آب اقدام می شود.

 

گوشی پزشکی دیجیتال با ماژول نرم‌افزاری

شرکت دانش بنیان نبض هوشمند سلامت نیز محصولاتی همچون گوشی پزشکی دیجیتال با ماژول نرم‌افزاری پلتفرم نبض‌آوا، دستگاه ECG پرتابل دستی با ماژول نرم‌افزاری پلتفرم نبض‌آوا، گجت‌های پزشکی و لوازم پزشکی از راه دور طراحی و ساخته است که می تواند مورد استفاده زائران اربعین حسینی قرار گیرد.

 

سیستم‌ هوای فشرده‌ مدیکال

شرکت دانش بنیان نفس یار طب طراح و سازنده سیستم هوای فشرده مدیکال و اکسیژن ساز در ظرفیت‌های ۵ و ۸ و ۱۰ لیتری خانگی، آمبولانسی و بیمارستانی صحرائی این سیستم را در اختیار موکب های زوار حسینی قرار داده است.

 

ربات اسکلت توانبخشی اکسوپد ویژه راه رفتن معلولان

شرکت ایرانی دانش بنیان پداسیس نیز موفق به طراحی و ساخت ربات پوشیدنی اسکلت بیرونی پایین‌تنه شده است و در حال حاضر نسخه ششم آن برای استفاده در محیط‌های شهری و کلینیکی به عنوان یک ابزار کمک حرکتی در اختیار توان‌یابان کشور قرار گرفته است.

این ربات می تواند برای زائران حسینی که دچار فلج پایین‌تنه هستند، به‌ ویژه توان‌یابان ضایعه نخاعی و افراد درگیر با ضعف عضلانی یا اختلال حرکتی در ناحیه پایین‌تنه مورد استفاده قرار گیرد و تنها لازم است کاربر توانایی کافی در حفظ تعادل به وسیله دست‌هایش را داشته باشد.

 

دستگاه تصفیه آب گالن بحران با غشای سرامیکی

شرکت دانش بنیان دانش پژوهان صنعت نانو طراح و سازنده سامانه‌های تصفیه آب خانگی با قابلیت حفظ املاح مفید آب مثل کلسیم و منیزیم و حذف انواع آلاینده‌های میکروبی، ذرات معلق، زنگ آبه و کدورت و تولید سامانه‌های تصفیه آب سیار گالن بحران در ظرفیت‌های ۲۰ و دویست لیتری و تولید سامانه‌های تصفیه آب شرب برای روستاها و موکب‌ها و تولید سامانه‌های تصفیه و باز چرخانی آب خاکستری موکب‌ها برای استفاده در فلش تانک‌ها و برای شستشو و فضای سبز می تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 

دستگاه تولید ازون محلول در آب به روش الکترولیز

شرکت دانش بنیان سپندکارا صنعت فارس نیز دستگاهی بدون خطر و ارزان تحت عنوان تولید ازون محلول در آب به روش الکترولیز برای تبدیل آب به یک ماده ضدعفونی‌کننده به وسیله الکترولیز آب جهت میکروب‌زدایی از آب، غذا، دست و صورت و از بین برنده قارچ و میکروب برای استفاده موکب ها طراحی و ساخته است.

 

دستگاه ضدعفونی کننده مواد غذایی آشامیدنی و ظروف

شرکت خلاق و فناور مهندسی و صنعتی فناوران رواق فیروزه ای نیز موفق به طراحی و ساخت دستگاهی با استفاده از اشعه فرابنفش به عنوان موثرترین فناوری استریل سازی مورد تایید سازمان غذا و دارو شده است.

این دستگاه قابل استفاده در موکب‌ها، هیات‌های فعال در طول سال، مراکز فرهنگی و مذهبی، ایستگاه‌های صلواتی، سلف‌های ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و کارخانه‌های صنایع غذایی، مراکز نگهداری و فروش میوه و سبزیجات، مواد آشامیدنی، مواد پروتئینی و غذا در رستوران‌ها،‌ کترینگ‌ها و مراکز ارائه خدمات غذایی است.

 

نرم‌افزار هوای اربعین

محققان پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی نرم افزار هوای اربعین شده اند؛ نرم افزاری که از قابلیت ارائه تمامی پیش بینی های نقطه‌ای گردوخاک و وضعیت هوا از جمله پیش بینی نقطه ای گردوخاک برای سه روز آینده، مقدار عددی آن بر اساس ذرات معلق در هوا و شدت آن بر اساس دسته بندی شش گانه همچون «سالم و خوب، متوسط، ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک» که به ترتیب با رنگ های سبز، زرد، نارنجی، قرمز، بنفش و سیاه قابل مشاهده است، برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *