پرش به محتوا
خانه » آیا هیستروسکوپی راهی برای درمان یا تشخیص بیماری های زنان است؟

آیا هیستروسکوپی راهی برای درمان یا تشخیص بیماری های زنان است؟

  • از


هیستروسکوپی هیستروسکوپی یکی از مهم ترین راه های تشخیص بیماری های رحم است. به این ترتیب لوله های تلسکوپی از طریق واژن وارد بدن مراجعه کننده شده و داخل رحم قابل مشاهده خواهد بود. جالب است بدانید که علاوه بر نقش تشخیصی، روش هیستروسکوپی همچنین برای درمان بیماری های خاص رحم استفاده می شود. هیستروسکوپی مهم است زیرا می تواند بسیاری از خونریزی های داخلی را در سطح و داخل رحم تشخیص دهد. همچنین سهولت انجام این روش توسط پزشکان مجرب باعث محبوبیت آن شده است. همانطور که شاهد ایجاد زخم یا بخیه نخواهیم بود.

هیستروسکوپی چیست؟

بدون شک هیستروسکوپی به عنوان یکی از موثرترین روش ها برای تحقیق، تشخیص و درمان بیماری ها و مشکلات رحم شناخته می شود. متخصص زنان برای انجام این روش از هیستروسکوپ استفاده می کند. این دستگاه دارای لوله باریکی است که از طریق واژن زن وارد بدن بیمار می شود. با توجه به اینکه لوله مورد نظر دارای دوربین و نور است، فضای داخل رحم را نشان خواهد داد. البته توجه داشته باشید که علاوه بر بیماری های مربوط به رحم، از هیستروسکوپ برای تشخیص بسیاری از مشکلات دیگر نیز استفاده می شود.

با بررسی تصاویر به دست آمده از رحم بیمار بر روی مانیتور، متخصص زنان می تواند مشکلات و بیماری های رحم را تشخیص دهد. حال این سوال پیش می آید که آیا هیستروسکوپی برای تشخیص مشکلات رحم مفید است یا برای درمان بیماری ها؟

درمان و تشخیص بیماری ها با هیستروسکوپ

لازم به ذکر است که مهمترین کاربرد روش هیستروسکوپیاین تشخیص بیماری های مختلف رحم است. علاوه بر بحث در مورد تشخیص، روند درمان برخی از بیماری ها نیز با کمک هیستروسکوپ انجام می شود. به عنوان مثال برای تشخیص خونریزی داخلی غیرطبیعی و مشکلات رحمی مانند: سندرم آشرمن، این روش تاثیر مهم و گسترده ای دارد. بسته به نوع مشکل، کاربرد هیستروسکوپی می تواند متفاوت باشد. با کمک هیستروسکوپ می توان علاوه بر تشخیص بیماری هایی مانند فیبرومیومکتومی، پولیپ اندومتر و … این مشکلات را نیز درمان کرد.

بررسی بی نظمی در قاعده رحم از دیگر کاربردهای این روش است هیستروسکوپی در نظر گرفته شده است. ضمناً در برخی موارد و با توجه به نظر جراح (در حین عمل) بررسی ناهنجاری ها و مشکلات رحم ضروری خواهد بود. بنابراین در چنین شرایطی می توان از هیستروسکوپی هم برای اهداف تشخیصی و هم برای اهداف درمانی استفاده کرد.

گاهی برای اطمینان از نتیجه آزمایش، پزشکان متخصصی مانند دکتر بیتا زلالی از روش هیستروسکوپی استفاده می کنند. بنابراین به ارزیابی دقیق‌تر نتایج آزمایش‌هایی مانند: HSG، سونوگرافی و غیره کمک می‌کند.

دلایل استفاده از هیستروسکوپی

پزشکان متخصص پس از برخورد با بسیاری از علائم مراجعین، روش را پیدا می کنند هیستروسکوپی آنها در حال رفتن هستند. به طور کلی از روش تشخیصی- درمانی هیستروسکوپی در موارد زیر استفاده می شود:

  • تشخیص و رفع پولیپ یا فیبروم رحم

  • مشکل در سپتوم (رحم)

  • خونریزی شدید واژن

  • خونریزی شدید در دوران یائسگی

  • مشکلات بارداری و سقط های مکرر

  • موارد کمک پزشکی؛ به عنوان مثال: تشخیص علت درد مزمن لگن یا یافتن علت سقط جنین

  • خونریزی غیر طبیعی رحم در زنان

  • یافتن علت قاعدگی نامنظم و سنگین

  • حل مشکل خونریزی غیر طبیعی در ابلیشن آندومتر

  • جراحی برای ضایعات گوشتی رحم

  • مشکل چسبندگی رحم

  • گرفتگی لوله های فالوپ در زنان

  • هنگام انجام اقداماتی مانند: بیوپسی و استریلیزاسیون لوله

  • اندومتریوز حفره رحم.

همچنین برای عمل های مربوط به برداشتن بقایای جنین (بعد از بارداری) روش هیستروسکوپی بسیار کارآمد خواهد بود.

آیا بیهوشی برای هیستروسکوپی ضروری است؟

بسیاری از خانم ها همیشه از روش های تشخیصی و درمانی مانند هیستروسکوپی و…، در زمینه بیهوشی کامل با شک و تردید مواجه می شوند. اما اگر مراجعه کننده ترس شدیدی از بیهوشی داشته باشد، پزشکان متخصص می توانند روش بی حسی موضعی را جایگزین کنند. دکتر بیتا زلالی به عنوان یکی از بهترین پزشکان زنان ایران از هر دو روش برای بیماران خود استفاده می کند. لازم به ذکر است که استفاده از هیستروسکوپ هیچ گونه بخیه و جای زخمی بر روی بدن بیمار باقی نمی گذارد. اما حتی در روند درمان، باعث آسیب به بافت ناحیه داخلی رحم نمی شود.

بهترین زمان برای هیستروسکوپی

اگر با پریود طبیعی مواجه هستید، معمولاً متخصصان زنان و زایمان ترجیح می دهند تا یک هفته پس از پایان دوره قاعدگی بیمار عمل کنند. هیستروسکوپی برای انجام البته، اگر مشتری دوره غیرعادی داشته باشد، برای تعیین زمان مناسب برای عمل نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. علاوه بر این، زنان یائسه محدودیت زمانی برای استفاده از روش هیستروسکوپی نخواهند داشت.

دوره نقاهت پس از هیستروسکوپی

دوره نقاهت زنان پس از استفاده از روش هیستروسکوپیبلند مدت نخواهد بود همانطور که اغلب اتفاق می افتد، زنان می توانند یک روز پس از جراحی فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرند. البته خانم هایی که روش بیهوشی کامل را انتخاب می کنند باید چند روز استراحت کنند. لازم به ذکر است که چند روز پس از عمل، خونریزی محدود و بروز لکه های خونی طبیعی خواهد بود. در این زمینه توصیه می شود زنان به مدت یک هفته از زندگی جنسی خودداری کنند.

آشنایی با بهترین کلینیک تخصصی زنان و زایمان

هر یک از روش های تشخیص و درمان زنان مانند: هیستروسکوپی و…، ممکن است ویژگی های مثبت و منفی زیادی یا محدود داشته باشند. به همین دلیل نیاز به انتخاب بهترین متخصص زنان و زایمان بیش از پیش احساس می شود. لازم به ذکر است که دکتر بیتا زلالی (www.drzolali.com) با تکیه بر تجربیات پزشکی فراوان و سوابق متعدد جراحی به عنوان یکی از مجرب ترین متخصصین زنان و زایمان در تهران و اندیمشک شناخته می شود. از این رو به بررسی برخی از خدمات گسترده آن می پردازیم:

  • خدمات مراقبت از زخم مزمن: خدماتی شامل درمان و تشخیص سرطان دهانه رحم، کولپوسکوپی، پلاسما DBD، درمان زگیل تناسلی با قلم پلاسما، درمان زگیل پوستی با لیزر مونالیزا و کرایوتراپی.

  • درمان ناباروری: برای درمان ناباروری مطب دکتر بیتا زلالی می تواند خدماتی مانند: IVF، آی یو آی، تزریق سلول های بنیادی، پی آر پی تخمدان و … را ارائه دهد. اقداماتی مانند لاپاراسکوپی، تعیین جنسیت، سونوگرافی و کولپوسکوپی نیز در این کلینیک انجام می شود.

  • خدمات آرایشی زنانه: چیزهایی مانند ابیوپلاستی با لیزر و RF دهانه رحم، تزریق چربی و ژل به داخل واژن، سفید کردن، سفت کردن، رفع ترک های پوستی و … از جمله خدمات زیبایی این مجموعه است.

  • اقدامات درمانی: خدمات پزشکی این گروه حرفه ای شامل: درمان زخم دهانه رحم، حاملگی خارج از رحم، جراحی فیبروم رحم، درمان افتادگی رحم، درمان قاعدگی نامنظم، پاپ اسمیر و واژینیسموس می باشد.

لذا جهت اخذ نوبت حضور فیزیکی در مطب و یا وقت ویزیت آنلاین می توانید با واحد مشاوره کلینیک دکتر بیتا زلالی تماس حاصل فرمایید.

کلینیک خوزستان اندیمشک: خیابان الخبال، نبش میدان مبارز و ایوبی شکارتی، کلینیک پزشکی پاستور، طبقه 1. (شنبه، یکشنبه، دوشنبه)

تلفن تماس: 09361125322; 06142628535.

دفتر در تهران: سعادت آباد، میدان کتاب به سمت سارو غربی، جنب بانک آینده، ساختمان نگین سارو. (سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه)

تلفن تماس: 09126176917.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *