پرش به محتوا
خانه » رژیم غذایی برای تنبلی تخمدان

رژیم غذایی برای تنبلی تخمدان

  • از


بعد از بررسی برگه آزمایشم گفت: متاسفانه بیماری تنبلی تخمک داری. آیا از آن می دانستی، با تعجب گفتم: «نه، مشکل خاصی نداشتم. یعنی به دلیل تنبلی تخمدان باردار نشدم؟ او پاسخ داد: بله. این بیماری می تواند تا حدی بر باروری تاثیر بگذارد. اما همه چیز مربوط به بیماری تنبلی تخمدان نیست.

باید عوامل دیگر را نیز بررسی کنم. اما اولین کاری که از شما می خواهم این است که در حال حاضر روی باردار شدن تمرکز نکنید. من به شما کمک می کنم علائم این بیماری را کاهش دهید و تا حدودی خود را درمان کنید. سپس می توانید اقدام به بارداری کنید.» از او پرسیدم: «چگونه این بیماری را درمان کنم؟»

وی پاسخ داد: معمولا تنبلی تخمدان به مرور زمان به یک بیماری مزمن تبدیل می شود و درمان آن کار ساده ای نیست. من برای شما یک دارو تجویز می کنم. اما به یاد داشته باشید که دارو به طور موقت علائم این بیماری را کاهش می دهد. مهمترین عامل در درمان این بیماری تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی است. می خواهم بهترین رژیم غذایی برای تنبلی تخمدان را به شما معرفی کنم.”

تنبلی تخمدان چیست؟

اول از همه بهتر است بدانید تنبلی تخمدان چیست. خستگی تخمدان که به عنوان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز شناخته می شود، نوعی اختلال هورمونی است که پس از بلوغ رخ می دهد. این بیماری بسیار شایع است و معمولا در سنین باروری دیده می شود. مطالعات نشان می دهد که حدود 5 میلیون نفر در ایالات متحده از این بیماری رنج می برند.

تنبلی تخمدان مشکلات مختلفی را ایجاد می کند و آسیب های شدیدی به بدن وارد می کند. مثلاً باعث پریود نامنظم، کیست تخمدان، رشد بیش از حد مو، آکنه، التهاب، ناباروری و مانند آن خواهد شد. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به این بیماری مستعد مقاومت به انسولین هستند. در نتیجه ممکن است از بیماری های دیابت رنج ببرند.

چرا رژیم تنبلی تخمدان مهم است؟

راه های مختلفی برای درمان یا کنترل این بیماری وجود دارد. اما سوال مهم این است که چرا برای مقابله با تنبلی باید از رژیم غذایی استفاده کنیم؟ همانطور که می دانید افراد مبتلا به این بیماری مستعد چاقی، سندرم متابولیک، مقاومت به انسولین و مواردی از این دست هستند.

همه این مشکلات خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان 50 درصد بیشتر از سایر افراد است. انسولین سلول ها را مانند یک کلید باز می کند و برای ورود گلوکز به داخل سلول استفاده می شود.

همانطور که می دانید گلوکز نقش مهمی در تامین انرژی بدن دارد. در افرادی که مقاومت به انسولین دارند، گلوکز نمی تواند به راحتی وارد سلول ها شود. در نتیجه در خون تجمع می یابد و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

البته همه افرادی که تنبلی تخمدان دارند این مشکلات را تجربه نمی کنند. اما احتمال این عوارض بسیار زیاد است. مطالعات نشان می دهد که بهترین راه برای کنترل دیابت و کاهش علائم تنبلی تخمدان، رژیم غذایی و ورزش است. داروها معمولاً در کاهش موقت علائم بیماری مؤثر هستند.

غذاهای مفید در رژیم غذایی برای تنبلی تخمدان

اگر به این بیماری مبتلا هستید، بهتر است چند غذا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در زیر این غذاها را به شما معرفی می کنیم:

  • سبزی با برگ های تیره

یکی از بهترین غذاها برای کاهش علائم بیماری تنبلی تخمدان سبزی های تیره است. به عنوان مثال، اسفناج یا سبزیجاتی مانند این حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و به بهبود هضم در بدن کمک می کنند. علاوه بر این، نقش مهمی در کنترل قند خون دارند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند. خوردن سبزیجات حتی به افزایش تولید سروتونین و دوپامین در مغز کمک می کند. این هورمون ها نقش مهمی در بهبود خلق و خو دارند.

  • کلم بروکلی و گل کلم

یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای تنبلی تخمدان، کلم بروکلی و گل کلم است. این محصول غذایی باید به رژیم غذایی تنبلی تخمدان اضافه شود. زیرا کلم بروکلی و گل کلم حاوی مواد معدنی و ویتامین های مختلف هستند. آنها همچنین دارای فیبر بالایی هستند و برای افزایش سیری و تنظیم وزن استفاده می شوند.

مطالعات نشان می دهد که کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان است. ترکیبات آنتی اکسیدانی رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برند و التهاب را کاهش می دهند. خوردن این سبزیجات خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

توت بهترین گزینه برای رژیم غذایی و تنبلی تخمدان است. برخی از بهترین انواع توت ها عبارتند از زغال اخته و توت فرنگی. این ترکیبات حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند. اگر به دنبال یک رژیم غذایی ضد التهابی و سالم برای کاهش علائم بیماری تنبلی تخمدان هستید، پیشنهاد می کنیم توت هایی مانند تمشک و شاه توت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از این ترکیبات حتی برای تنظیم قند خون نیز استفاده می شود. در نتیجه مقاومت به انسولین را کاهش می دهند.

پیشنهاد می کنیم مصرف غلات تصفیه شده را کاهش دهید. به جای آن می توانید غلات کامل بخورید. غلات کامل فواید مختلفی برای بیماران PCOS دارند. برخی از غلات کامل شامل برنج قهوه ای، کینوا و جو دوسر هستند. این ترکیبات حاوی مواد مغذی مهمی هستند که در غلات تصفیه شده یافت نمی شوند.

یکی از مهمترین مواد مغذی فیبر است. به طور کلی پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از فیبر نقش مهمی در حفظ سلامت بدن شما دارد. فیبر از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. غلات کامل نیز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند و خواص ضد التهابی دارند.

یکی از بهترین غذاها برای بیماران PCOS ماهی چرب است. ماهی های چرب مانند سالمون، تن، ماهی خال مخالی و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 یکی از مهمترین بخش های رژیم غذایی شما هستند.

زیرا فواید مختلفی برای بدن دارد. به عنوان مثال، التهاب را در بدن کاهش می دهد و علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. با توجه به اینکه ماهی سرشار از پروتئین بدون چربی است. این یک گزینه عالی برای تنظیم قند خون خواهد بود.

آووکادو سرشار از فیبر و چربی های غیراشباع سالم است. این ترکیبات تغذیه ای باعث افزایش سیری شده و به تنظیم وزن یا قند خون کمک می کنند. می توانید مصرف چربی های اشباع شده مانند کره و مارگارین را کاهش دهید. در عوض، چربی های غیراشباع مانند آووکادو یا روغن زیتون بخورید.

چربی های سالم و غیر اشباع از بیماری های قلبی جلوگیری کرده و التهاب را در بدن کاهش می دهند. یکی از مهمترین مواد مغذی موجود در آووکادو نیاسین و اسید فولیک است. از این ماده برای بهبود متابولیسم بدن و افزایش خلق و خو استفاده می شود. همانطور که می دانید، تغییرات خلقی در بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان بسیار شایع است.

  • آجیل و دانه ها

یکی دیگر از مواد مغذی مفید برای کاهش علائم بیماری تنبلی تخمدان، مغزها و دانه ها هستند. چربی غیراشباع زیادی در مغزها مانند دانه ها، گردو، بادام هندی، بادام، گردو، دانه کتان و دانه چیا وجود دارد. اگر از بیماری تنبلی تخمدان رنج می برید، می توانید چربی های سالم مورد نیاز بدن خود را از این ترکیبات دریافت کنید.

  • سیب زمینی های شیرین

تحقیقات نشان می دهد که سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر است و باید در رژیم غذایی تنبلی تخمدان گنجانده شود. فیبر نوعی کربوهیدرات پیچیده است و به آرامی در بدن تجزیه می شود. همچنین به تنظیم قند خون کمک می کند. یکی دیگر از مزایای مهم سیب زمینی شیرین این است که شاخص گلیسمی پایینی دارد. یعنی باعث افزایش یا کاهش ناگهانی قند خون نمی شود. این امر خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

چای سبز هزاران سال است که برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. به همین دلیل، بدیهی است که به کاهش علائم بیماری تنبلی تخمدان نیز کمک می کند. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است.

مطالعات نشان می دهد که پلی فنول اثرات مضر رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهد. علاوه بر این، چای سبز به کاهش وزن بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان کمک می کند و سطح مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

  • گوشت بدون چربی و ارگانیک

در این گروه از بیماران مصرف گوشت بدون چربی توصیه می شود. گوشت بدون چربی انتخاب بهتری نسبت به گوشت چرب است. این گوشت برای افرادی که از رژیم های لاغری پیروی می کنند مناسب است. گوشت های غیر ارگانیک معمولا حاوی مقدار زیادی ترکیبات هورمونی هستند که بر عملکرد اندام های داخلی بدن تاثیر می گذارند. بنابراین بهتر است گوشت ارگانیک مصرف کنید.

غذاهای نامناسب در رژیم غذایی برای تنبلی تخمدان

افراد مبتلا به این بیماری باید از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کنند. زیرا این غذاها باعث افزایش التهاب در بدن می شوند یا بر افزایش وزن تاثیر می گذارند. غذاهای مضر برای تنبلی تخمدان، این موارد شامل موارد زیر است:

  • غذاهای سرخ شده (سیب زمینی سرخ شده، چیپس سیب زمینی، چیپس ذرت، و مرغ یا ماهی سرخ شده)
  • چربی های اشباع شده مانند کره یا مارگارین
  • گوشت قرمز، از جمله همبرگر، رست بیف و استیک، گوشت های فرآوری شده و هات داگ
  • تنقلات فرآوری شده: کیک، بیسکویت، آب نبات
  • غلات آماده شده با قند بالا، مانند بلغور جو دوسر فوری، گرانولا
  • نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، چای و نوشیدنی های ورزشی
  • نوشیدنی های الکلی
  • آرد تصفیه شده، نان سفید، رول، پوسته پیتزا و پاستا
  • برنج سفید

نمونه رژیم غذایی برای تنبلی تخمدان

برنامه های غذایی متعددی در اینترنت وجود دارد که ادعا می کند برای بیماران تنبلی تخمدان مناسب است. به خاطر داشته باشید که رژیم غذایی هر فرد با دیگری متفاوت است. این بدان معنی است که افرادی که از تنبلی تخمدان رنج می برند باید رژیم غذایی خاص خود را داشته باشند.

رژیم غذایی مناسب باید با شرایط جسمانی و شدت بیماری شما سازگار باشد. با این حال، برای درک بهتر این رژیم، یک نمونه برنامه غذایی را در زیر ارائه می دهیم:

آووکادو + نان سبوس دار + 1 تخم مرغ یا 1/2 فنجان جو + 1 قاشق غذاخوری دانه چیا

2 فنجان فلفل و قارچ + 100 گرم کاهو + 1/4 فنجان لوبیا پخته + مقداری ذرت ارگانیک

100 گرم سالمون کبابی + 1/4 کینوا پخته + 2 فنجان بروکلی بخارپز + کمی سس (1 قاشق چایخوری آب لیموی تازه + کمی شوید + 3 قاشق غذاخوری ماست یونانی ساده)

1 فنجان سبزیجات تازه (هویج + گوجه فرنگی + نخود فرنگی) یا 1 سیب + 1 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی

آخرین کلمه

در این مقاله سعی کرده ام در مورد رژیم تنبلی تخمدان توضیح دهم. خستگی تخمدان یک بیماری تقریبا شایع است که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با علائم مختلفی مانند تغییرات نامنظم قاعدگی، رشد بیش از حد مو، تغییر خلق و خو و مواردی از این دست همراه است. اگر علائم این بیماری را نادیده بگیرید، به مرور زمان بدتر می شود و آسیب جدی به بدن شما وارد می کند. سریعترین درمان تنبلی تخمدان، مصرف دارو و تغییر رژیم غذایی یا سبک زندگی.

توصیه من این است که ابتدا رژیم غذایی خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، از غذاهای سرخ شده و فرآوری شده خودداری کنید. در عوض، می توانید غذاهای سالم و میوه ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر بهتر است با متخصصین فیت کلاب تماس حاصل فرمایید. کارشناسان این مجموعه بهترین برنامه غذایی برای کاهش علائم تنبلی تخمدان را به شما ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *