پرش به محتوا
خانه » شرایط ثبت نام مدارس شهید 1403 + جدول امتیازات

شرایط ثبت نام مدارس شهید 1403 + جدول امتیازات

  • از


شرایط ثبت نام در مدارس شهید و نحوه پذیرش در این مدارس هر ساله در سایت مای مدیو اعلام می شود. دانش آموزان عزیزی که قصد پذیرش در این مدارس را دارند، ابتدا با شرایط پذیرش عمومی و اختصاصی این مدارس آشنا شده و در صورت قرار گرفتن در زمره واجدین شرایط برای پذیرش اقدام کنند. رقابت برای ورود به این مدارس به دلیل سطح بالای سواد و فرهنگ با استقبال دانش آموزان مواجه شد.

البته توجه داشته باشید که اولویت ثبت نام در مدارس شاهد با خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران است. اما در صورتی که دانش آموزان جزو واجدین شرایط ثبت نام در مدارس شهید هستند، ابتدا باید وارد سامانه my.medu.ir شده و پس از انجام مراحل لازم، به صورت حضوری به مراکز و مدارس شهید مراجعه کنند.

الزامات کیفی ثبت نام مدارس شاهد 1403-1404

شرایط ثبت نام در مدارس شهیدبا مدارس دیگر فرق دارد. به همین دلیل این نوع مدارس از جمله مدارس ویژه ای است که از نظر کادر آموزشی و خدماتی از جمله معلمان از سطح کیفی منحصر به فردی برخوردار است. همچنین مدارس شهید با توجه به اولویت ثبت نام خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران، مدارس استثنایی محسوب می شوند.

ثبت نام مدارس شهید کاملاً اینترنتی بوده و متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت my.medu.ir مراحل ثبت نام را تکمیل کنند. زمان ثبت نام مدارس شاهد معمولا از پایان سال تحصیلی شروع می شود و دانش آموزان خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران قطعا می توانند پدر خود را تحویل بگیرند. در حالی که سایر دانش آموزان باید شانس خود را برای پذیرش با توجه به جدول امتیازدهی که در زیر ارائه می دهیم امتحان کنند.

بر اساس اساسنامه ابلاغی شورای انقلاب فرهنگی، ثبت نام فرزندان شاهد، جانباز و ایثارگر بر عهده مدارس شاهد است. جانبازان 70 درصد و بالاتر به صورت رایگان در این مدارس ثبت نام می کنند. همچنین فرزندان جانبازان می توانند 50 درصد رایگان ثبت نام کنند و فقط هزینه فوق برنامه که 25 درصد شهریه مدارس شهید می باشد پرداخت کنند.

شرط دیگر ثبت نام مدارس شاهد این است که در صورت داشتن فضا و ظرفیت کافی، مدیر می تواند از دانش آموزان خارج از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران به شرط قبولی در معدل و شرکت در آزمون های مختلف از جمله حفظ دانش آموزان ثبت نام کند. قرآن و غیره البته لازم به ذکر است فرزندان خانواده شهدا در پیش ثبت نام مدارس شاهد اولویت دارند. در زیر به شرایط عمومی و تحصیلی ثبت نام در مدارس شهید می پردازیم.

شرایط عمومی ثبت نام مدارس شهید

شرایط ثبت نام در تمامی مدارس اعم از مدارس شاهد، دولتی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و مدارس تیزهوشان یکسان است. بنابراین دانش آموزان برای ثبت نام علاوه بر شرایط خاصی که باید در هر کلاس وجود داشته باشد، باید شرایط عمومی را نیز دارا باشند. این شرایط عمومی که به عهده اداره ثبت نام مدارس می باشد عبارتند از:

✅کلیه دانش آموزان به ویژه دختران باید حجاب و حجاب اسلامی خود را با توجه به سن و سطح تحصیلی خود کاملا رعایت کنند. رعایت شئونات اسلامی در تمامی مدارس دخترانه و پسرانه الزامی است.

✅ محل سکونت دانش آموز باید در منطقه ای باشد که از سوی شورای آموزش و پرورش منطقه اعلام شده است. مرزبندی در هر مدرسه دقیقاً مشخص شده است تا فقط دانش آموزان همان منطقه بتوانند برای ثبت نام در مدارس اقدام کنند.

✅ رعایت قوانین و مقررات از جمله شرایط و ضوابط عمومی ثبت نام مدارس شاهد می باشد. دانش آموز باید کلیه قوانین و مقررات انضباطی، تحصیلی و آموزشی مدارس شهید را رعایت کند. در غیر این صورت امکان ثبت نام در این مدارس وجود ندارد.

شرط کلی دیگر وجود صلاحیت اخلاقی و رفتاری است. دانش آموز باید مورد تایید اخلاقی باشد. بنابراین، اگر سابقه هر نوع خشونتی داشته باشید، ثبت نام در مدارس شهید غیرممکن می شود.

التزام به ارزش‌های دینی و اسلامی یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین امور در ثبت است. خانواده دانش آموز باید متعهد شوند که فرزند خود را بر اساس آموزه های دینی تربیت کنند. رعایت شرایط عمومی حتی در دوران فارغ التحصیلی مهم است و در صورت عدم رعایت این شرایط امکان اخطار یا اخراج وجود دارد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که اولویت پذیرش با دانشجویان شهید و ایثارگر است. پس از تکمیل ظرفیت، دانش‌آموزان موفق ثبت‌نام می‌شوند. همچنین ثبت نام در مدارس شاهد با ارائه مدارک لازم به صورت حضوری امکان پذیر است. زمان ثبت نام معمولا در خرداد ماه هر سال انجام می شود، اما برای اطلاع از زمان دقیق ثبت نام اولیه مدارس شهید باید اطلاعیه های منتشر شده در اردیبهشت رسانه را دنبال کنید.

شرایط علمی ثبت نام مدارس شاهد

مدارس شهید علاوه بر داشتن شرایط عمومی که در تمامی مدارس دولتی، دولتی، غیرانتفاعی و استعدادهای درخشان یکسان است، برای هر مقطع تحصیلی به تفکیک شرایط تحصیلی خاصی دارد. دانش آموزان مقطع ابتدایی، اول و دوم متوسطه برای ورود به مدارس شهید باید وارد سامانه my.medu.ir شده و درخواست خود را ثبت کنند.

سپس مدارک لازم را برای ثبت نام مدارس شاهد تهیه می کنند و سپس در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی، شرایط تحصیلی مقطعی را که می خواهند ثبت نام کنند، ارزیابی می کنند. در زیر به الزامات تحصیلی هر مقطع تحصیلی به طور جداگانه خواهیم پرداخت.

شرایط تحصیلی ثبت نام دبستان شهید

دانش آموزانی که مایل به ثبت نام در پایه های دوم تا ششم دبستان شهید هستند، علاوه بر شرایط عمومی، باید شرایط اصلی تحصیلی لازم را داشته باشند. شرایط تحصیلی مدارس شهید در مقطع ابتدایی عبارتند از:

✅ کسب نمره بسیار خوب در تمامی دروس در خرداد ماه به استثنای شرایط علمی دوره ابتدایی دوم تا ششم.
همچنین دانش آموزانی که در هیچ یک از دروس نمره خوب یا پایین تری کسب کرده بودند، نتوانستند در مدارس شاهد ثبت نام کنند.

نکته مهم: دانش آموزان خانواده شهدا، جانبازان و خانواده های شهدا از شرط معدل معاف هستند. در صورتی که مدرسه شاهد بخواهد تکمیل ظرفیت کند، با توجه به نتیجه، دانش آموزان با معدل بالا در اولویت ثبت نام خواهند بود.

شرایط تحصیلی ثبت نام مدارس راهنمایی شهید

دانش آموزانی که قصد ثبت نام در پایه هفتم مدارس شهید (دبیرستان اول) را دارند، باید علاوه بر شرایط عمومی، شرایط تحصیلی مربوط به پایه خود را نیز دارا باشند. این شرایط عبارتند از:

کسب موفقیت بسیار خوب در تمامی دروس در خرداد ماه از الزامات آموزشی دوره اول متوسطه می باشد.

✅ دانش آموزان پایه هفتم و هشتم با میانگین موفقیت 18 یا 17 در امتحانات خردادماه فرصت ثبت نام در مدارس شهید را دارند.

شرایط تحصیلی برای ثبت نام در دوره متوسطه دوم

برای ثبت نام در مدارس شهید، دانش آموزان پایه دهم باید علاوه بر شرایط ثبت نام مدرسه شهید که در همه مدارس مشترک است، شرایط تحصیلی دوره دوم متوسطه را نیز دارا باشند. بنابراین، علاوه بر شرایط عمومی، شرایط ورود تحصیلی مدارس شهید دهم به شرح زیر است:

✅ پذیرش نهایی در خرداد برای پایه دهم دبیرستان با میانگین معدل 17 می باشد.دانش آموز باید کلیه دروس را از ترم خرداد پایه دهم با معدل سالانه متوسط ​​بگذراند. یعنی 15 گذشت.

✅ پذیرش نهایی در خرداد ماه برای پایه های 11 و 12 دبیرستان با میانگین معدل 16 است. دانش آموز باید تمام دروس را از ترم خرداد پایه دهم با میانگین معدل سالانه بگذراند. یعنی 15 گذشت.

جدول ارزشیابی دانش آموزان برای ثبت نام در مدارس شهید

به طور کلی ارزشیابی دانش آموزان برای ثبت نام مدارس شهید به دو بخش تقسیم می شود. به همین دلیل در جدول زیر نتایج هر مرحله و اولویت ثبت نام در مدارس شهید را آورده ایم تا بر اساس نتایج به دست آمده برای ثبت نام در این مدارس اقدام کنید. جزئیات نحوه رتبه بندی مدارس شهید در جدول زیر آمده است:

ارزشیابی دانش آموزان از نظر علمی
دبستان میانگین نمره کل دوره ابتدایی در 10 ضرب می شود
اول دبیرستان معدل دوره اول متوسطه ضربدر 15
دوره دوم دبیرستان معدل دوم متوسطه ضربدر 20
رتبه اول تا سوم المپیادهای سراسری علوم طبیعی 50 امتیاز رتبه اول تا سوم در المپیادهای منطقه ای علوم طبیعی 30 امتیاز
رتبه 1 تا 3 در المپیادهای علمی منطقه ای 20 امتیاز مقام اول مسابقات فر هنگی ورزش کشوری 20 امتیاز
مقام اول مسابقات فر هنگی ورزش استانی 15 امتیاز مقام اول مسابقات فر هنگی ورزش ناحیه 10 امتیاز
ارزشیابی دانش آموزان بر اساس شرایط ایثار
فرزندان شهدا 300 امتیاز فرزندان جانبازان 70 درصد و بالای 250 امتیاز
فرزندان جانبازان 25 تا 69 درصد حداقل 50 امتیاز بچه های آزادگان 200 امتیاز
فرزندان رزمندگان با 6 ماه خدمت در جبهه 150 امتیاز فرزندان و همسران رزمندگان 100 امتیاز

خلاصه مقاله شرایط ثبت نام مدارس شاهد

شرایط ثبت نام در مدارس شهید آنها منحصر به فرد و جدا از مدارس عادی و دولتی هستند. این مدارس منحصراً برای کودکان خانواده های شهدا، جانبازان، قربانیان و آزادگان ایجاد شده است. اما در حال حاضر دانش آموزان خارج از این دسته با شرایط خاص می توانند در این مدارس ثبت نام کنند. سایت ثبت نام مدارس غیبت شهدا My Medu به آدرس اینترنتی my.medu.ir می باشد.

متقاضیان مقاطع ابتدایی، اول و دوم متوسطه در صورت دارا بودن شرایط عمومی و شرایط اختصاصی ثبت نام در مدارس شهید می بایست شرایط اولیه تحصیلی خود را که در مدارس شهید مورد نیاز است بررسی و سپس نسبت به ثبت نام اولیه در اولویت اقدام نمایند. به فرزندان شهدا، جانبازان، رزمندگان و ایثارگران داده می شود.

برای دانلود فایل pdf شرایط و ضوابط ثبت نام مدارس شهید کلیک کنید.

آیا شرایط ثبت نام در مدارس شهید با مدارس عادی متفاوت است؟

بله شرایط ثبت نام شهید و خدمات دولتی متفاوت است. زیرا مدارس شهید در انتخاب معلم در این مدارس و نظارت آموزشی سختگیری بیشتری دارند.

آیا دانش آموزانی غیر از خانواده شهدا و جانبازان می توانند در این مدارس ثبت نام کنند؟

بله قربان. دانش آموزان دبیرستانی که حافظ و مسلط به قرآن هستند می توانند در مدارس شاهد ثبت نام کنند.

زمان ثبت نام مدارس شهید چه تاریخی است؟

زمان ثبت نام مدارس شاهد برای پایه اول ابتدایی ابتدای خرداد و سایر پایه ها معمولا ابتدای تیرماه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *