پرش به محتوا
خانه » 7 روش ذهنی برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر

7 روش ذهنی برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر


در اولین روز حضورم در آکادمی FBI، احساس ابرقهرمان بودن نداشتم. بعد از چهار ماه طاقت فرسا که در موقعیت های خطرناک و ناخوشایند قرار گرفتم اعتماد به نفس لازم برای حرفه ام را به دست آوردم. هدف اصلی آکادمی تقویت اعتماد به نفس قبل از اینکه ماموران را با اسلحه و نشان ویژه تجهیز کنند، است.

روزهایی بود که قلبم تند می زد و کف دستم عرق می کرد فقط به چالش های جدیدی که پیش رویم قرار داشت فکر می کردم. اما یاد گرفتم که موفقیت باعث اعتماد به نفس در من نمی شود. اعتماد به خودم و توانایی هایم باعث موفقیت من می شود.

روز اول پر از شک و تردید بودم. من هرگز با اسلحه شلیک نکرده بودم، کسی را دستگیر نکرده بودم یا در مورد یک جاسوس خارجی تحقیق نکرده بودم. این چالش ها مرا به خارج از منطقه امن سوق داد. احساس می‌کردم در دام ناشناخته‌ها افتادم، و نمی‌دانستم چگونه باید ادامه دهم. اما من به رویای خود برای تبدیل شدن به یک مامور ادامه دادم و جلو رفتم.

می خواهم با کارآفرینان، رهبران و صاحبان کسب‌وکار ممکن است ترس‌های مشابهی را که من در آکادمی FBI با آن مواجه بودم، به اشتراک بگذارم: چگونه می‌توانم این کار را انجام دهم؟ اما در ۲۴ سالی که در اف بی آی بودم، تنها کلمه ای که نشنیدم “نمی توانم” بود.

 

اعتماد به نفس سنگ بنای رهبری است. اگر خودتان را باور ندارید، دیگران چگونه می توانند شما را باور کنند؟ در اینجا هفت روشی که ماموران FBI یاد می‌گیرند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنند، آورده شده است. روش‌های ذهنی که می‌توانید از آنها برای اطمینان بیشتر به خودتان نیز استفاده کنید:

  1. از باورهای محدود کننده خود عبور کنید.

در کودکی فکر می‌کنیم که می‌توانیم دنیا را فتح کنیم، اما بین کودکی و بزرگسالی، اشتیاق و تمایلات طبیعی ما به رویاهای بزرگ از بین می‌رود. والدین و معلمان شروع به تحمیل باورهای خود در مورد کارهایی که در زندگی می توانیم انجام دهیم و نمی توانیم انجام دهیم را به ما تحمیل می کنند.

اگر مربیان آکادمی اف‌بی‌آی ما را از باورهای خود محدودکننده ما کنار نمی‌زدند، در تربیت ما موفق نمی شدند.

چگونه این کار را برای خود انجام دهید:

محدودیت هایتان را با قرار دادن خود در موقعیت های مختلف و پشت سر گذاشتن شرایط ناراحت کننده پیدا کنید. هنگامی که به خود اعتماد کنید، شگفت زده خواهید شد که چه کاری می توانید انجام دهید.

  1. هرگز حافظه را با حقیقت ها اشتباه نگیرید.

حافظه ما اطلاعات را دقیقا همانطور که به ما ارائه می شود ذخیره نمی کند. ما اصل تجربه را استخراج می کنیم و آن را به روش هایی ذخیره می کنیم که برای ما منطقی ترین باشد. به همین دلیل است که افراد مختلفی که شاهد یک رویداد هستند اغلب نسخه های متفاوتی از آن را به یاد دارند.

مغز شما یک سوگیری تاییدیه داخلی دارد. یعنی اطلاعاتی را ذخیره می‌کند که با باورها، ارزش‌ها و تصور شما از خود سازگار است. این سیستم حافظه انتخابی به مغز کمک می کند تا با اطلاعات زیاد بیش از حد پر نشود.

پس بدانید که حافظه شما همیشه اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار نمی دهد. به عنوان مثال اگر عزت نفس پایینی دارید، مغز شما تمایل دارد اطلاعاتی را ذخیره کند که عدم اعتماد به نفس شما را تایید می کند. این تمام چیزی است که در مورد یک رویداد خاص به یاد می آورید.

چگونه این کار را برای خود انجام دهید:

حقایق یک خاطره که پر از باورهای محدود کننده درباره شما است را دوباره مرور کنید و سعی کنید دیدگاه دقیق تری از رویداد به دست آورید. با دیگرانی که ممکن است دیدگاه متفاوتی داشته باشند صحبت کنید.

  1. با خودتان صحبت کنید.

ممکن است این کار دیوانه کننده به نظر برسد، اما مفید است. صحبت کردن با خودتان می تواند شما را باهوش تر کند، حافظه تان را تقویت کند، به تمرکز شما کمک کند و حتی عملکرد ورزشی را افزایش می­دهد. مستند مغز انسان ادعا می کند که ما بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه به خودمان می گوییم. یگان ویژه نیروی دریایی و نیروهای ویژه از قدرت خودگویی مثبت به عنوان راهی برای عبور از روزهای سخت استفاده می کنند.

به عنوان مثال، با آموزش به افراد استخدام شده که از نظر ذهنی قوی باشند و با خود مثبت صحبت کنند، می توانند یاد بگیرند که چگونه بر ترس های ناشی از سیستم لیمبیک مغز، بخش اولیه مغز که به ما کمک می کند تا با اضطراب مقابله کنیم، غلبه کنند.

چگونه این کار را برای خود انجام دهید:

مثبت باشید، زیرا نحوه صحبت با خود بر پاسخ عصبی شما به آن تاثیر می گذارد. وقتی می گویید من می دانم اینجا چه کار کنم یا به چیزها به عنوان یک چالش نگاه می کنم تا یک مشکل، پاسخ خود را به یک پاسخ مثبت تبدیل کرده اید.

  1. برای غلبه بر افکار منفی خود، مثبت فکر کنید.

از همان روزهای اول، انسان ها یاد گرفتند که بخورند یا خورده شوند. سوگیری منفی طبیعی ما هزاران سال است که ما را از خطر در امان نگه داشته است. اما هر چیز جدید یا متفاوتی تهدیدی برای بقای ما نیست. این سوگیری منفی می‌تواند اعتماد به نفس ما را از بین ببرد، زیرا ما به سختی می‌توانیم به کارهای اشتباهی که انجام داده‌ایم توجه کنیم.

به ماموران FBI آموزش داده می شود که چیزهای خوب را شکار کنند. گاهی اوقات ممکن است سخت باشد زیرا اطلاعات مثبت مانند تفلون هستند و به راحتی از بین می روند. اما اطلاعات منفی، مانند قلاب، پا بر جا می مانند.

چگونه این کار را برای خود انجام دهید:

برای مقابله با هر یک از افکار منفی، پنج فکر مثبت داشته باشید.

بگذارید هر فکر مثبت ۲۰ ثانیه به درازا بکشد قبل از اینکه به فکر مثبت بعدی بروید.

احساسات خوب و بد را بپذیرید.

سعی نکنید فکر منفی را سرکوب کنید.

احساسات را دقیقا همان طوری که هستند بپذیرید و ادامه دهید. در مورد احساسات منفی وارد گفتگوی درونی نشوید زیرا در این صورت قدرتمندتر می شود.

  1. سطح کنجکاوی خود را بالا ببرید.

کنجکاوی یک ویژگی مهم برای ماموران FBI است که در تحقیقات انجام می دهند و هر کسی که می خواهد مطمئن و موفق باشد این کار را می­کند.

کنجکاوی پایه و اساس رشد همیشگی است. اگر کنجکاو بمانیم، آموزش پذیر می­مانیم و ذهن و قلب ما هر روز بزرگتر می شود. ما می توانیم ذهن مبتدی خود را با نگاه به جلو و کشف تجربیات جدید و کشف اطلاعات جدید حفظ کنیم.

چگونه این کار را برای خود انجام دهید:

سوال بپرسید و کنجکاو باشید زیرا:

ذهن شما را به جای منفعل فعال می کند.

شما را تشویق می کند که بیشتر به ایده های جدید توجه کنید.

دنیاها و امکانات جدیدی را باز می کند.

یک واکنش ماجراجویانه ایجاد می کند و شما را به مسیر جدیدی هدایت می کند.

  1. بر شک و تردید خود غلبه کنید.

اگر اعتماد به نفس ندارید، همیشه احساس خواهید کرد که مورد ترحم دیگران هستید. وقتی ذهنیت قربانی را در نظر بگیرید، دیگر در برابر دشواری ها و موانع اجتناب ناپذیر زندگی مقاوم نیستید.

ماموران اف بی آی جایی می روند که به آنها نیاز است، نه جایی که بیشتر احساس راحتی می کنند. تحقیقاتی به من محول شد که نمی دانستم چگونه آن را حل کنم. اما این طور فکر کردم: من را به وسط هر تیم یا هر موقعیتی، هر جا و هر زمان که می خواهید بفرستید. من نمی ترسم چون مطمئن هستم هر جا که باشم موفق خواهم شد.

چگونه این کار را برای خود انجام دهید:

هیچ کس به جز خودتان شما را از دستیابی به آنچه می خواهید باز نمی دارد. وقت آن رسیده است که مشکلاتی را شناسایی کنید و آنها را بر طرف کنید.

  1. با ترس های خود روبرو شوید.

وقتی احساس می کنیم بر شرایط کنترل داریم، نمی ترسیم. وقتی آرامش داریم، از چیزی نمی ترسیم. وقتی احساس نمی‌کنیم کنترل داریم، واضح فکر نمی‌کنیم زیرا مغز عاطفی ما در حالت راننده است و کنترل را به دست می‌گیرد. به همین دلیل است که ترس اغلب تصادفی و غیرمنطقی به نظر می رسد. احساسات ما تحت کنترل

هستند.

برای افزایش ایمنی، به ماموران FBI آموزش داده می شود که به تهدید نزدیک تر شوند. اجتناب، انکار یا نادیده گرفتن ترس فایده ای ندارد.

چگونه این کار را برای خود انجام دهید:

رونالد سیگل، استاد دانشکده پزشکی هاروارد در کتاب خود، راه حل ذهن آگاهی، این را توصیه می کند:

به بدترین ترس خود فکر کنید. وقت خود را با آن بگذرانید. حالا با نزدیک شدن به ترس حال خود را بدتر کنید. بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد را تصور کنید. حالا روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید. احساس آرامش بدن خود را حفظ کنید. ببین، تو نمردی، نه؟ شما در راه غلبه بر ترس خود هستید.

اگر خودتان را باور ندارید، چگونه از دیگران انتظار دارید؟ امروز آغاز کن.

منبع:

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *