پرش به محتوا
خانه » 5 منبع استرس در کودکان و 12 توصیه برای والدین

5 منبع استرس در کودکان و 12 توصیه برای والدین

  • از


همه کودکان و نوجوانان گاهی اوقات استرس را تجربه می کنند. در واقع استرس یک واکنش طبیعی به تغییرات و چالش هاست. از آنجایی که این تغییرات و چالش ها در طول زندگی رخ می دهد، نمی توان دوران کودکی را از این مشکل کنار گذاشت.

ما معمولاً استرس را یک پدیده ناخواسته می دانیم زیرا ناشی از اتفاقات بد است. در حالی که رویدادهای خوشایند مانند فارغ التحصیلی، تعطیلات یا فعالیت های جدید نیز می توانند باعث استرس شوند. کودکان و نوجوانان وقتی باید برای چیزی آماده شوند، با چیزی سازگار شوند یا از چیزی محافظت کنند، دچار استرس می شوند. معمولاً تغییرات – حتی اگر خوب باشند – باعث استرس می شوند. می توانید بگویید که استرس یک هشدار “آماده باشید” است.

چه زمانی استرس می تواند برای کودکان مفید باشد؟

اگر کودکان از حمایت مناسب برخوردار باشند، کمی استرس می تواند کمک کننده باشد. استرس به کودکان کمک می کند تا به چالش کشیده شوند، به سمت اهداف خود حرکت کنند، بر توانایی های خود تمرکز کنند و کار خود را به موقع انجام دهند. این نوع استرس مثبت، قوای درونی کودکان را تقویت می کند و انعطاف پذیری و توانایی آنها را برای مقابله با مشکلات بهبود می بخشد.

چه زمانی استرس مضر است؟

استرس یا شرایط شدید، جدی، پایدار، ناگهانی و شدید می تواند کودک را تحت فشار بیش از حد قرار دهد و توانایی های او را سرکوب کند. اگر کودکان دائماً در موقعیت‌های استرس‌زا باشند یا مهارت‌های مقابله یا حمایت نداشته باشند، استرس می‌تواند به آنها آسیب برساند. با گذشت زمان، استرس بیش از حد می تواند بر سلامت جسمی و روانی کودکان تأثیر بگذارد. شما نمی توانید از استرس فرزندانتان جلوگیری کنید، اما می توانید به آنها کمک کنید تا با آن مقابله کنند.

  • به آنها کمک کنید از استرس مثبت برای رسیدن به اهداف خود، سازگاری با تغییرات، مواجهه با چالش ها و افزایش عزت نفس خود استفاده کنند.
  • در موقعیت های استرس زا بیشتر از آنها حمایت کنید.
  • آنها را از اثرات منفی استرس بیش از حد مانند استرس مزمن و استرس آسیب زا محافظت کنید.

استرس مثبت چیست؟

استرس مثبت استرس خفیفی است که کودکان و نوجوانان در مواجهه با چالش هایی تجربه می کنند که می تواند آنها را آماده و تمرکز بیشتری کند. این نوع استرس به آنها انگیزه می دهد تا به اهداف خود بروند، کارها را به خوبی انجام دهند یا تجربیات جدیدی کسب کنند.

آنها ممکن است قبل از یک آزمون، یک عملکرد مهم یا یک بازی استرس مثبت را تجربه کنند. این نوع استرس پایدار نیست و زمانی که کودک با چالش پیش رو مواجه شود ناپدید می شود. استرس مثبت کودکان را قادر به رشد و یادگیری می کند. به عنوان مثال فشاری که کودکان هر روز برای رسیدن به موقع به مدرسه احساس می‌کنند، آنها را مجبور می‌کند وسایل خود را بسته، کفش‌هایشان را بپوشند و به اتوبوس بروند، اما اگر کودکان از نحوه استفاده از استرس مثبت آگاه نباشند یا هنوز مهارت‌های مقابله‌ای لازم را نیاموخته باشند، باعث می‌شود که هر روز برای مقابله به سمت اتوبوس بدوند که منجر به اضطراب و استرس در کودکان و والدین می‌شود.

والدین چه کمکی می توانند داشته باشند؟

زمانی که فرزندتان برای مدرسه آماده می شود (یا هر فعالیت دیگری که مستلزم استرس مثبت است)، می توانید مستقیما وارد عمل شوید و همه شرایط را برای کودک فراهم کنید، اما این باعث می شود که او نتواند نحوه استفاده از استرس مثبت را یاد بگیرد.

در عوض، به آنها بیاموزید که همه چیز را خودشان آماده کنند بدون اینکه شما کاری انجام دهید. این کار به زمان و حوصله بیشتری نیاز دارد، اما ارزشش را دارد. این نوع استرس مثبت باعث می شود کودکان مهارت های مقابله ای لازم را بیاموزند و برای مدیریت چالش ها و موقعیت های بزرگتر زندگی آماده شوند.

استرس ناشی از حوادث زندگی چیست؟

حوادث ناخوشایند در زندگی منبع استرس برای کودکان است

بسیاری از کودکان و نوجوانان با مشکلات یا اتفاقات سختی روبرو هستند که در برخی موارد منجر به بیماری و بستری شدن در بیمارستان می شود. برخی از آنها فرزندان طلاق هستند یا یکی از عزیزانشان را از دست داده اند. آنها به مکان جدیدی نقل مکان می کنند یا مدرسه آنها تغییر می کند. هر یک از این رویدادها می تواند منجر به استرس شود. ممکن است زمانی که کودکان با رویدادهای ناخوشایند زندگی مواجه می شوند، ممکن است برای مدتی دچار استرس و تنش شوند در حالی که خود را با شرایط وفق می دهند.

والدین چه کمکی می توانند داشته باشند؟

شما می توانید از فرزند خود حمایت کنید. با او صحبت کنید و به او گوش دهید. به آن‌ها کمک کنید تا احساس دوست داشتن و امنیت کنند. در صورت امکان عواقب احتمالی را برای آنها توضیح دهید. با او در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، چه کاری می تواند برای مقابله با آن انجام دهد و چگونه می توانید کمک کنید، صحبت کنید. آنها را راحت کنید و به آنها نشان دهید که به آنها اهمیت می دهید. مسئولیت انجام کارهای ساده را به آنها بسپارید تا احساس آرامش کنند.

اتفاقات خوشایند زندگی باعث ایجاد استرس در کودکان می شود

رویدادهای خوشایند زندگی نیز می توانند استرس زا باشند. جشن تولد، اولین روز مدرسه، فارغ التحصیلی، تعطیلات یا حتی یک سفر می تواند برای کودکان و نوجوانان استرس زا باشد.

والدین چه کمکی می توانند داشته باشند؟

به کودک خود کمک کنید تا برای رویداد آینده آماده شود. در مورد موقعیت صحبت کنید و به نکات مثبت اشاره کنید. در صورت امکان، در مورد برنامه ها به کودکان بازخورد بدهید. ببینید در ذهن آنها چه می گذرد و چه احساسی دارند. اگر استرس دارند، آن را طبیعی جلوه دهید و به آنها نشان دهید که می توانند از عهده آن برآیند. به آنها اطمینان دهید که در صورت نیاز در کنار آنها هستید.

استرس مزمن در کودکان چیست؟

اگر استرس ناشی از رویدادهای دشوار زندگی بیش از چند هفته طول بکشد، به استرس مزمن تبدیل می شود. کودکانی که دائماً با استرس مزمن دست و پنجه نرم می کنند یا حمایت کافی دریافت نمی کنند یا مهارت های مقابله ای لازم را ندارند، دچار عواقب نامطلوب خواهند شد.

مشکلات جسمی جدی طولانی مدت، از دست دادن یکی از والدین یا اعضای خانواده، ناملایمات مداوم زندگی می تواند منجر به استرس مزمن شود. با گذشت زمان، این نوع استرس بر سلامت روحی و جسمی کودکان و نوجوانان تأثیر می گذارد، اما راه هایی برای پیشگیری از اثرات مضر استرس مزمن وجود دارد.

والدین چه کمکی می توانند داشته باشند؟

  • به او کمک کنید احساس امنیت، دوست داشتن و مراقبت کند. این بهترین راه برای مقابله با استرس است. برای آنها مهمتر است که احساس کنند به شما نزدیک هستند و شما آنها را دوست دارید و می پذیرید. وظایف روزانه آنها را مشخص کنید. به عنوان مثال، زمان خواب، غذا خوردن با خانواده، بازگشت به خانه بلافاصله بعد از مدرسه. کارهای روزانه نظم ایجاد می کند و کودک متوجه می شود که می تواند روی چیزهای خاصی حساب کند.
  • مهارت های مقابله ای را به آنها آموزش دهید. اگر بچه ها بدانند که به تنهایی می توانند استرس را کنترل کنند، احساس بهتری خواهند داشت. کودکان در هر سنی می توانند مدیتیشن و تنفس آرام را یاد بگیرند و تمرین کنند. بسیاری از مهارت های دیگر برای یادگیری وجود دارد.
  • به آنها کمک کنید تا از استرس خلاص شوند. برای بازی، نقاشی، رنگ آمیزی، پیاده روی در طبیعت، خواندن کتاب، موسیقی، وقت گذرانی با دوستان و اعضای خانواده وقت بگذارید. این فعالیت‌ها بیشتر از سرگرمی هستند، زیرا به کودکان و نوجوانان کمک می‌کنند احساس مثبتی داشته باشند، که استرس را از بین می‌برد.

استرس تروماتیک چیست؟

این نوع استرس نتیجه اتفاقات جدی، شدید یا ناگهانی است که ضربه جسمی یا روحی به فرد وارد می کند. تروما پس از تصادفات شدید، جراحت، حمله یا خشونت می تواند منجر به استرس تروماتیک شود.

والدین چه کمکی می توانند داشته باشند؟

  • به فرزندتان توجه و حمایت بیشتری کنید. با هم صحبت کنید و به حرف های او گوش دهید. به او اطمینان دهید که کاملاً ایمن است. احساسات او را بپذیرید و بپذیرید. به او ایمان بیاورید که به مرور زمان حالش بهتر خواهد شد.
  • با پزشک یا درمانگر خود تماس بگیرید. برخی از کودکان برای بهبودی از استرس آسیب زا نیاز به درمان دارند. والدین می توانند در جلسات مشاوره شرکت کنند و یاد بگیرند که چگونه می توانند به بهترین شکل به فرزندشان کمک کنند.
  • با هم خوش بگذرانید. کودکان و نوجوانان را تشویق کنید تا کارهایی را که دوست دارند انجام دهند. این می تواند شامل فعالیت هایی باشد که شما با هم انجام می دهید یا آنها به تنهایی انجام می دهند. مانند لذت بردن از موسیقی، طبیعت یا هنر. همه این فعالیت ها احساسات مثبتی را برمی انگیزند که می تواند مقداری از استرس ناشی از آسیب را کاهش دهد.
  • کودکان و نوجوانان را قادر به استفاده از نقاط قوت خود در زندگی روزمره کنید. آسیب های روانی و استرس می تواند باعث آسیب پذیری، اضطراب و اعتماد به نفس پایین در کودکان و نوجوانان شود. آگاهی از توانایی های شخصی به کودکان و نوجوانان کمک می کند تا نسبت به خود قوی تر و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *