پرش به محتوا
خانه » 10 عامل استرس زا در زندگی و نحوه کنار آمدن با آنها

10 عامل استرس زا در زندگی و نحوه کنار آمدن با آنها

  • از


عوامل استرس ‌زای بزرگ در زندگی، که همه ما از آنها می ‌ترسیم , بدون شک بسیاری از ما در مقطعی از زندگیمان آن ‌ها را تجربه می ‌کنیم، می ‌توانند دنیای ما را زیر و رو کنند کنند و شخصیت ما و نحوه دیدن جهان را برای همیشه تغییر دهند. آنها همچنین این پتانسیل را دارند که در نهایت ما را قوی تر کنند، اگر بتوانیم یاد بگیریم که به مسائل کمی متفاوت برخورد کنیم. بگذارید بیشتر توضیح بدهم…

همانطور که می دانیم، استرس بخشی طبیعی از شرایط انسانی است؛ بخشی که بیشتر ما ترجیح می دهیم آن را حذف کنیم. برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد احساس استرس هستند و استرس به دلیل خلق و خوی، ویژگی های شخصیتی ذاتی و نحوه پاسخگویی یا واکنش به موقعیت های چالش برانگیز (مستقیم و غیرمستقیم) بر افراد تأثیر متفاوتی می گذارد. برخی افراد به طور طبیعی انعطاف پذیرتر هستند، در حالی که برخی دیگر نسبت به استرس حساس تر و واکنش پذیرتر هستند.

خبر خوب این است که اگرچه ما نمی ‌توانیم ذات طبیعی خود را عوض کنیم، اما مطالعات نشان می ‌دهد که می ‌توانیم گام ‌هایی برای بهبود انعطاف ‌پذیری خود برداریم.

۱۰ عامل استرس زا در زندگی

اما قبل از اینکه در مورد اینکه چگونه می ‌توانیم انعطاف ‌پذیری خود را بهبود بخشیم و با استرس ‌هایی که افراد با آن مواجه هستند مقابله کنیم، ابتدا باید بدانیم که آنها چه هستند. در این مطلب ۱۰ مورد از عوامل رایج استرس زا در زندگی آورده شده است.

  1. مرگ یکی از عزیزان

در همه جای دنیا این اتفاق موقعیت بسیار سخت و ناگواری را ایجاد می کند. وقتی یکی از نزدیکانمان فوت می کند، ما می توانیم احساسات بی شماری را تجربه کنیم و به سختی جایگاه خود را در جهان بدون آن شخص در آن پیدا کنیم.

غم و اندوه یک فرآیند پیچیده است که برای همه یکسان نیست. کنار آمدن با مرگ یکی از عزیزان نیازمند صبر، درک و شفقت نسبت به خودمان است.

  1. طلاق یا جدایی

طلاق یا جدایی می تواند به دلایل زیادی از نظر روانی آسیب زا باشد، به طوری که بسیاری از افراد شوک، احساس ناتوانی، خیانت، سردرگمی و دلشکستگی را تجربه می کنند. درست مانند مرگ یک عزیز، تثبیت مجدد هویت خود در جهان می تواند دلهره آور باشد.

  1. نقل مکان، خرید یا فروش خانه

از هزینه مالی جابجایی، بر عهده گرفتن بار وام (گاهی اوقات برای اولین بار)، قرار گرفتن در یک محیط ناآشنا گرفته تا فرآیند خرید یا فروش واقعی خانه، جابه جایی، خرید یا فروش خانه حتی برای آرام ترین افراد استرس ایجاد می کند. به طوری که ۴۰ درصد از آمریکایی ها می گویند خرید خانه استرس زاترین اتفاق زندگی مدرن است.

  1. بیماری یا جراحت عمیق

این رویداد تغییر دهنده زندگی می تواند ما را به روش های چالش برانگیزی تحت تاثیر قرار دهد. توانایی ما برای امرار معاش و روشی که به آن عادت کرده‌ ایم بخشی از جامعه باشیم و در آن مشارکت داشته باشیم، ناگهان می ‌توان زیر سوال رفت، بدون اینکه به عدم اطمینان در مورد آینده و ناراحتی از وابستگی به دیگران برای کمک/کاهش اشاره کنیم. استقلال.

  1. از دست دادن شغل

از دست دادن شغل می تواند شبیه از دست دادن بخش بزرگی از هویت ما باشد، به خصوص در این کشور که اولین سوالی که هر کسی هنگام ملاقات از شما می پرسد این است که «مشغول به چه کاری هستید؟»

از دست دادن شغل بر توانایی ما برای تأمین مایحتاج خود یا خانواده تأثیر می گذارد. این باعث ایجاد عدم اطمینان در مورد آینده می شود و می تواند حس ناامنی ما را افزایش دهد.

  1. ازدواج

یک نوع موضوع استرس ‌زای خوب، بله، اما ازدواج مدت ‌هاست که برای بسیاری از ما یک تغییر بزرگ است. یادگیری زندگی با شخص دیگری و عادت کردن به آنچه که عضوی از یک «زوج متاهل» است، از جمله افزایش انتظارات و مسئولیت ها، می تواند چالش برانگیز باشد.

  1. افزایش تعهدات مالی و تصمیمات مربوط به پول

به عهده گرفتن بار مالی بیشتر یا تصمیم گیری های بزرگ در مورد پول می تواند به هسته اصلی برخی از بزرگ ترین ناامنی ها و ترس های ما مانند کمبود و ارزش خود کمک کند.

علاوه بر این، احساس گرفتار شدن در شغل خود و همیشه احساس اینکه باید در مسیر حرکتی صعودی باشید تا از عهده تعهدات مالی خود برآیید، می تواند هر کسی را از شدت استرس از خواب بی خواب کند.

  1. بازنشستگی

فکر کردن به بازنشستگی یکی دیگر از عوامل استرس زای «سرگرم کننده» است به این معنا که بسیاری از ما تمام زندگی خود را برای لحظه ای برنامه ریزی می کنیم که بتوانیم در نهایت بازنشسته شویم.
برای کسانی که این کار را انجام می دهند، این نیز نشان دهنده یک تغییر عمده زندگی و یک هویت جدید است. داشتن درآمد ثابت بیشتر و درک اینکه در نیمه دوم زندگی خود هستید می تواند دلهره آور باشد.

  1. مراقبت از یک عضو خانواده مسن یا بیمار

این نه تنها از نظر جسمی و روحی خسته کننده است، بلکه اثراتی که می تواند بر افراد داشته باشد بسیار زیاد است. با افزایش قابل توجه مسئولیت گاهی اوقات در تمام ساعات شبانه روز، بسیاری از مراقبان قادر به مراقبت کافی از خود نیستند و درها را برای انبوهی از مشکلات جسمی و عاطفی خود باز می گذارند.

  1. رویداد آسیب زا (فاجعه طبیعی، جنایت، خشونت، همه گیری)

چالش ‌های زیادی وجود دارد که می ‌تواند در این دسته قرار گیرد، اما به نظر می ‌رسد که موضوع فراگیر ریشه در احساس ناتوانی دارد.

چگونه با استرس کنار بیاییم

از آنجایی که استرس بر روی افراد مختلف تأثیر متفاوتی می‌ گذارد، بهترین راه ‌حل ‌ها و استراتژی ‌ها نیز تا حدودی وابسته به هر شخص هستند، به این معنی که هیچ دستور العملی برای همه افراد وجود ندارد. یک برنامه استراتژیک طراحی شده بر اساس هر فرد واقعا موثرترین راه برای مدیریت است.

توجه به این نکته مهم است که چگونه استرس روزانه خود را به خوبی مدیریت می کنیم که در واقع نشان دهنده این است که چگونه رویدادهای تغییر دهنده زندگی را مدیریت خواهیم کرد.

عادات سالم و مداوم، اساس مدیریت استرس است. انتظار برای اجرای استراتژی ها تا زمانی که یک رویداد آسیب زا رخ دهد، کارآمدی آن استراتژی را سخت تر می کند.

من که کمی اهل تنیس هستم، دوست دارم از مقایسه حضور در فینال ویمبلدون و نیاز به زدن یک ضربه عالی برای پیروزی در مسابقه استفاده کنم. اگر سرویس ضربه خود را تا لحظه ای که به آن نیاز دارید تمرین نکرده باشید، چقدر موفق خواهید بود؟ احتمالا خیلی محتمل نیست، درست است؟

همین امر در مورد مدیریت استرس نیز صادق است. اگر منتظر بمانید تا استرس‌ زا ترین، آسیب ‌زا ترین و متحول‌ کننده‌ ترین رویدادها در زندگی اتفاق بیفتد و سپس سعی کنید عادت ‌های جدید را اجرا کنید، رسیدن به نتیجه ‌ای که می ‌خواهید دشوارتر خواهد بود.

در ادامه ۱۲ نکته برای مقابله موثر با عوامل استرس زا در زندگی آورده شده است.

  1. از احساسات خود آگاه باشید

آگاه باشید و به خود اجازه دهید احساسات خود را در مورد رویداد استرس زا پردازش کنید. این مهم ترین چیز برای شروع است.

همه این رویدادها می توانند احساسات بزرگی را برانگیزند. آگاهی از این احساسات و انتخاب یک خروجی برای آنها به شما این امکان را می دهد که در نهایت به جلو بروید. شاید شما کسی باشید که دوست دارید یادداشت برداری کنید، با یک دوست صحبت کنید یا احساسات خود را نقاشی کنید.

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی ممکن است برای شما مفید باشد، چیزی را انتخاب کنید تا برای مدت کوتاهی (حتی پنج تا ده دقیقه) امتحان کنید و از آنجا شروع کنید.

  1. صحبت با خود

صحبت با خود بخش مهمی از چگونگی تفسیر درونی استرس در زندگی مان است. روی احساسات یا عواطف خود کار کنید (همانطور که گفتیم)، اما حواستان باشد که با گفتن چیزهای منفی و قضاوت خودتان در مورد موقعیت یا نحوه مدیریت آن، استرس خود را افزایش ندهید.

تلاش کنید تا نظرات منفی را متوقف کنید، و به جای آن کمی همدلی و مهربانی به خود نشان دهید، در حالی که از این دوران استرس زا در زندگی خود عبور می کنید، خود را تشویق کنید، بسیار شبیه به تشویق یک دوست یا یکی از عزیزان.

  1. تغذیه خوب

خوب غذا خوردن نه تنها به حمایت از سیستم ایمنی سالم کمک می کند، بلکه به شما انرژی بیشتری    می دهد و می تواند به تنظیم سطح کورتیزول کمک کند. تحت استرس بودن باعث می شود که ما هوس غذاهایی کنیم که استرس ما را بدتر می کند (مانند شکر و غذاهای فرآوری شده). شما باید غذاهایی را امتحان کنید که استرس و اضطراب را کاهش می دهند، مانند غذاهای غنی از پروتئین و غذاهای سرشار از ویتامین ب.

  1. رساندن آب کافی به بدن

یکی از بدترین کارهایی که می توانید در هنگام استرس انجام دهید این است که به خود اجازه دهید آب بدنتان کم شود. حتی کم ‌آبی خفیف می ‌تواند باعث احساس اضطراب، افسردگی، کاهش انرژی و دشواری بیشتر در تفکر واضح شود.

  1. سعی کنید به اندازه کافی بخوابید

این یکی واقعا سخت است زیرا بر خلاف رساندن آب کافی به بدن (که می توانیم خود را مجبور به انجام آن کنیم)، زمانی که چیزهای زیادی در ذهن دارید، خواب ماندن چندان آسان نیست. خواب بهتر با داشتن زمان آسان ‌تر برای مدیریت احساسات و حتی بهبود سریع ‌تر از یک رویداد استرس ‌زا مرتبط است.

برای اینکه شانس بیشتری برای موفقیت به خود بدهید، در مورد داشتن بهداشت خواب خوب آگاه باشید.

  1. کمی ورزش کنید

تحقیقات زیادی وجود دارد که از حرکت برای مقابله با استرس پشتیبانی می کند. نشان داده شده است که فعالیت باعث افزایش اندورفین، بهبود خواب، بهبود خلق و خو، پاکسازی ذهن و کمک به نفی اثرات منفی استرس می شود.

  1. نسبت به محیط اطراف خود انتخابگر باشید

با محیط اطراف خود انتخاب کنید و این شامل محیط فیزیکی شما، افرادی که با آنها معاشرت می کنید، برنامه های تلویزیونی که تماشا می کنید یا اخباری که می خوانید نیز می شود. این یکی از اصول نوروپلاستیسیته است.

مغز ما مانند یک اسفنج است که آنچه را که در معرض آن قرار می دهیم جذب می کند و دنیای درونی خود را از آنجا ایجاد می کند. اگر مغز خود را در معرض افراد و محیط‌ های آرام، آرام، دوست‌ داشتنی، دوست ‌داشتنی قرار دهید، آن را جذب می‌ کند. اگر آن را در معرض مخالف قرار دهید، آن را نیز جذب خواهد کرد.

  1. محدودیت ها و مرزها را تعیین کنید

دانستن آنچه می توانید در زمان های استرس زا تحمل کنید بسیار مهم است. مراقبت از انرژی خود، تعیین محدودیت ها و مرزها و پایبندی به آنها بسیار مهم است.

اشکالی ندارد که برای خودتان و آنچه نیاز دارید صحبت کنید. مردم خواهند فهمید. اگر این کار را نمی کنند، احتمالاً دلایل واضحی هستند که شما باید مرزها را تعیین کنید.

  1. نفس بکشید. مدیتیشن کنید. آرام باشید.

مقداری ذهن آگاهی را در روز خود بگنجانید تا متمرکز شوید و از فشار خارج شوید. مطالعات نشان می دهد که ذهن آگاهی ساختار و فعالیت مغز را در مناطق مرتبط با توجه و تنظیم احساسات تغییر می دهد. ساختار مغز خود را برای بهتر شدن تغییر دهید.

  1. یک سیستم پشتیبانی خوب داشته باشید

با دیگران ارتباط برقرار کنید. وقت گذراندن با دوستان، خانواده، کلیسا، تیم تنیس، باشگاه باغبانی یا یک گروه حمایتی بارها و بارها نشان داده شده است که یک ابزار موثر در مدیریت استرس است زیرا احساس اعتماد، ایمنی و راحتی را افزایش می دهد، که واکنش بدن به استرس را کاهش می دهد.

  1. روتین خود را حفظ کنید

دانستن انتظارات روزانه به کاهش اضطراب و استرس کمک می کند. علاوه بر این، روال ها می توانند سرگرم کننده باشند و سلامت کلی روحی و جسمی را ارتقا دهند.

و در نهایت، شگفت ‌انگیزترین راه مقابله با استرس که علم می ‌گوید ممکن است مهم ‌ترین باشد:

  1. راهی برای پذیرش استرس بیابید

برخی از جدیدترین تحقیقات توسط استادیار روانشناسی استنفورد، آلیا کرام، انجام شده است. کرام توصیه می کند که برای داشتن ذهنیتی که استرس را در بر می گیرد کار کنیم.

این کمی عجیب به نظر می رسد، درست است؟ در نگاه اول احتمالاً بله. اما پذیرش استرس مهم است زیرا نحوه درک ما از استرس، نحوه واکنش ما را به آن دیکته می کند.

کرام توصیه می کند که سعی کنید باورهای متفاوتی را در مورد استرس ایجاد کنید، مانند ۱) خود را قادر به مدیریت استرس بدانید، حتی بدانید که از چالش هایی که با آن روبرو هستید یاد خواهید گرفت و رشد خواهید کرد و ۲) استرس را بخشی عادی از زندگی تلقی کنید.

بسته به آنچه در مورد موقعیت استرس زا به خود می گویید، می توانید چیزی را ایجاد کنید که تلقیح استرس نامیده می شود. به نظر می رسد که مغز ما چندین ساعت پس از یک رویداد استرس زا، تغییرات زیادی را در خود ایجاد می کند. این سیم‌ کشی مجدد تأثیری در مغز ما ایجاد می‌ کند که به ما کمک می ‌کند دفعه بعد که یک اتفاق استرس ‌زا رخ می‌ دهد، مسائل را مدیریت کنیم.

همچنین شایان ذکر است، مطالعات نشان می دهد که وقتی استرس را مضر می بینیم، به احتمال زیاد به سمت روش های مخرب مقابله مانند الکل و مواد مخدر روی می آوریم.

سخن نهایی

متأسفانه، اگر شما یک انسان هستید، احتمالاً رویدادها و تغییرات بزرگ زندگی را تجربه خواهید کرد. هیچ کسی نمی تواند به طور کامل برای این موارد آماده شود، اما داشتن عادات روزانه خوب می تواند تحمل سختی ها را کمی قابل تحمل تر کند.

گاهی اوقات، استرس می تواند طاقت فرسا باشد. لطفاً حتماً به پزشک خود بگویید که چه احساسی دارید و در صورت نیاز به کمک بخواهید.

منبع:

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *