پرش به محتوا
خانه » کنترل و درمان بی تفاوتی

کنترل و درمان بی تفاوتی


حتماً زمانی می خواستید کاری انجام دهید، اما از انجام آن احساس بی انگیزگی و پشیمانی کرده اید. داشتن هدف و برنامه ریزی برای آن می تواند در کنترل و درمان بی انگیزگی بسیار مفید باشد.

شکی نیست که احساس بی انگیزگی یک احساس ناخوشایند است. انجام هر کاری، حتی کارهای معمولی، برای شما کسل کننده است و فقط منتظر پایان روز باشید. این احساس باعث می شود کیفیت کاری که انجام می دهید به تدریج کاهش یابد و در نهایت منجر به شکست شود. از آنجایی که بی انگیزگی یکی از مشکلات اصلی بسیاری از افراد است و از عملکرد مناسب جلوگیری می کند، تصمیم گرفتیم در این مقاله راه هایی برای کنترل و درمان بی انگیزگی ارائه دهیم.

اهمیت تهیه فهرست کارها در درمان بی تفاوتی

گاهی اوقات کمبود انگیزه و اشتیاق به دلیل حجم زیاد کاری است که باید در طول روز انجام شود. برای جلوگیری از این مشکل، می توانید لیستی از این کارها تهیه کنید و سپس آنها را بر اساس اهمیت اولویت بندی کنید. تهیه این فهرست، به خصوص قبل از رفتن به رختخواب، به فرد کمک می کند تا برای روز کاری بعدی آماده باشد. این به شما امکان می دهد کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورید و احساس کارآمد بودن را جایگزین احساس تنبلی کنید.

باید باور داشت که باهوش و با استعداد است

تمرکز بر استعدادها و توانایی هایی که ندارید به شدت شما را بی انگیزه می کند. در عوض، اعتقاد به مهارت ها و استعدادهای خود باعث افزایش انگیزه می شود. اما گاهی این عدم اعتماد به نفس است که مانع شکوفایی استعدادهای ما می شود. به همین دلیل بهتر است راه های تقویت عزت نفس را به عنوان یکی از راه های درمان بی انگیزگی بیاموزیم.

تاثیر اجتناب از شبکه های اجتماعی در درمان بی تفاوتی

مردم به دلایل زیادی از شبکه های اجتماعی مانند کار، یادگیری چیزهای جدید یا سرگرمی استفاده می کنند. وقتی شبکه های اجتماعی فقط وسیله سرگرمی هستند باید مراقب استفاده از آن ها بود زیرا باعث از بین رفتن انگیزه انجام کارهای اصلی و مهم می شود. علاوه بر این، این شبکه ها باعث سردرگمی تمرکز و توجه افراد و اتلاف وقت می شوند. در حالی که می توان آن تمرکز و زمان ارزشمند را صرف انجام کارهای مهم کرد. کاهش مدت زمانی که در شبکه های اجتماعی می گذرانید باعث می شود احساس بهتری داشته باشید.

ورزش

تحرک و ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین می شود که هورمون شادی است. ورزش یکی از راه حل هایی است که ذهن را از استرس رها می کند و باعث افزایش انگیزه و اعتماد به نفس می شود. یک بدن قوی از یک ذهن قوی پیروی می کند.

منفی نیست!

افراد بی انگیزه عمدتا منفی هستند و معتقدند که اثربخشی کمی دارند. این افراد امکان موفقیت خود را بسیار اندک می دانند و معتقدند که نمی توانند تاثیر مثبتی روی کارها داشته باشند. یکی از راه های موثر برای غلبه بر این مشکل، نوشتن اهداف و شناسایی چالش های آینده است. گاهی اوقات یک هدف یا چالش دشوار باعث می شود که فرد تلاش بیشتری کند.

برای درمان بی تفاوتی برای تفریح ​​وقت بگذارید

گاهی انجام کاری بیشتر از آنچه فکر می کردید و زمانی که برای آن تعیین کرده اید طول می کشد. در این مواقع خسته و ناامید می شوید و انگیزه شما کاهش می یابد. در نتیجه، مهم است که بدانید چه زمانی باید کار را متوقف کنید و از آن لذت ببرید مانند پیاده روی، ملاقات با یک دوست یا حتی تماشای یک سریال تلویزیونی.

آگاهی از تأثیر عادات فرعی

وقتی افراد بی انگیزه به خواسته های خود فکر می کنند، به این فکر می کنند که یک بار برای همیشه کاری بزرگ و فراموش نشدنی انجام دهند. به همین دلیل وقتی به موفقیت نمی رسند انگیزه خود را از دست می دهند و سرخورده می شوند. برای پیشگیری از این مشکل و درمان بی انگیزگی، بهتر است از عادات کوچکی مانند خوردن یک قاشق غذاخوری در روز، خواندن یک صفحه کتاب در روز و … شروع کنید. و سپس به تدریج آنها را توسعه دهید.

داشتن اهداف بزرگ گامی موثر در درمان بی تفاوتی است

درست است که باید از کوچک شروع کرد و قدم به قدم جلو رفت، اما هدف گذاری بسیار مهم است. ابتدا یک هدف بزرگ تعیین کنید و سپس آن را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. در مرحله بعد، هدف خود را برنامه ریزی کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. هدف بدون برنامه ریزی چیزی جز رویایی دست نیافتنی نیست!

استفاده از فرصت ها

فرصت های خوب تصادفی به سراغ شما نمی آیند. باید به دنبال فرصت های مناسبی باشید که فرصت موفقیت، ثروت، آرامش و… را برای شما فراهم کند و از آنها به خوبی استفاده کنید. شما باید از محیط امن خود خارج شوید و بدون ترس هر کاری می خواهید انجام دهید.

انجام کاری که شما را خوشحال می کند یک درمان موثر برای بی تفاوتی است

وقتی خوشحالیم انرژی ما بیشتر می شود و سریعتر یاد می گیریم. همچنین همکاری ما با دیگران بهتر خواهد شد و تصمیمات مناسب تری خواهیم گرفت. برای احساس خوشبختی، می توانید کارهای زیادی انجام دهید، از جمله گذراندن وقت با کسانی که دوستشان دارید، خواندن کتاب مورد علاقه خود، نوشیدن چای یا قهوه و غیره.

روز شکرگزاری

به جای اینکه به چیزهایی که نداریم فکر کنیم، بهتر است بابت نعمت هایی که داریم شکرگزار باشیم و قدر آنها را بدانیم. باید ارزش داشته هایمان را حتی اگر اندک باشد بدانیم و از آن نهایت استفاده را ببریم. یکی از کارهایی که می توانیم در این زمینه انجام دهیم این است که برای همه چیزهایی که داریم یک یادداشت سپاسگزاری بنویسیم.

بدون تلاش نمی توانید به جایی برسید

معمولاً افراد می خواهند یک شبه به قله موفقیت و یک پاداش هنگفت برسند که منجر به بی انگیزگی می شود. مردم باید بدانند که بدون تلاش و پشتکار و استفاده درست از زمان و فرصت ها نمی توان به موفقیت دست یافت. حتی بااستعدادترین افراد هم بدون کار سخت به جایی نمی رسند. علاوه بر این، کارمندانی که در حین کار زیاد از اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، بیش از سایر افراد بی انگیزه هستند.

دیگران را سرزنش نکنید!

افرادی هستند که تقصیر را به گردن دیگران می اندازند و از سنگینی مسئولیت دوری می کنند. این افراد باید یاد بگیرند که اشتباه خود را بپذیرند و مسئولیت آن را بپذیرند. این باعث می شود افراد اشتباه خود را تجزیه و تحلیل کنند، آن را تکرار نکنند و با انگیزه بیشتری ادامه دهند.

استفاده بهینه از زمان برای درمان بی تفاوتی

یکی از دلایلی که افراد احساس بی انگیزگی می کنند این است که وقت خود را تلف می کنند و نمی توانند به طور موثر برنامه ریزی کنند. مدیریت زمان به عنوان یکی از روش های درمان بی انگیزگی باعث افزایش انگیزه می شود زیرا فرد موفق به انجام کار شده است و شایسته تشویق است. بهتر است مهارت های مدیریت زمان را یاد بگیرید و مدام به خود یادآوری کنید که کنترل زمان خود را در دست دارید.

با کسی که بهش اعتماد دارید صحبت کنید

صحبت با فردی که با او احساس راحتی می کنیم می تواند در کاهش افکار منفی، بهبود خلق و خو و افزایش انگیزه ما موثر باشد. زمانی که احساس می کنید عملکردتان به خوبی قبل نیست، بهتر است با فردی که به او اعتماد دارید صحبت کنید تا استرس روحی خود را کاهش دهید. اگر نگران قضاوت شدن هستید، می توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

اهمیت ثبت پیشرفت در درمان بی تفاوتی

میزان و مسیر پیشرفت خود را یادداشت کنید تا هم انگیزه شما افزایش یابد و هم اشتباهات خود را راحت تر شناسایی کنید و سریعتر به مسیر خود بازگردید.

مقایسه ناسالم را کنار بگذارید!

مقایسه زندگی درونی خود با زندگی بیرونی دیگران باعث بی انگیزگی ما می شود. باید توجه داشته باشیم که شرایط و شرایط هرکسی با یکدیگر متفاوت است و بهتر است به جای مقایسه فقط روی اهداف خود و نحوه رسیدن به آنها تمرکز کنیم.

اطلاعات و دانش خود را افزایش دهید

افرادی که دانش و اطلاعات بالایی دارند معمولاً نسبت به سایر افراد فعال تر هستند. این افراد مدام در حال حرکت به جلو هستند که انرژی آنها را افزایش می دهد. وقتی اطلاعات شما افزایش می یابد، دوست دارید آن را تجربه کنید و در زندگی به کار ببرید. هرچه آگاهی بیشتری داشته باشید، انگیزه بیشتری خواهید داشت.

آخرین کلمه

ابتدا باید دلایل بی انگیزگی را جستجو کرد و سپس برای رفع آن اقدام کرد. در مقاله بالا سعی کرده ایم چند روش برای درمان بی انگیزگی را به شما معرفی کنیم. اگر این روش ها را امتحان کرده اید و هنوز مشکل شما حل نشده است، مراجعه به یک مشاور و روانشناس مجرب می تواند کمک زیادی به درمان بی انگیزگی شما کند.

کنترل و درمان بی تفاوتی اولین بار در مجله زیبایی روژه نوشته شد. به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *