پرش به محتوا
خانه » چگونه یک برنامه استراتژیک شخصی برای اهداف خود ایجاد کنید

چگونه یک برنامه استراتژیک شخصی برای اهداف خود ایجاد کنید

  • از


ایجاد یک برنامه استراتژیک شخصی برای دستیابی به اهداف شما ضروری است، بنابراین بهتر است دست از فکر کردن بردارید و وارد عمل شوید. اکثر شرکت ها این کار را انجام می دهند، اما به دلایلی، برخی از افراد بااستعداد و باانگیزه این کار را نمی کنند. این کار منطقی نیست و با این حال، مردم به طور گسترده به اهداف خود فکر می کنند اما استراتژی شخصی برای دستیابی به آنها ایجاد نمی کنند.

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم چرا که یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای تغییر مسیر زندگی خود انجام دهید.

فهرست مطالب

  1. تعریف برنامه استراتژیک شخصی
  2. برنامه استراتژیک شخصی چیست؟
  3. افق تمرکز
  4. روش های اضافی
  5. سخن نهایی

تعریف برنامه استراتژیک شخصی

بیایید با مثال خوبی از یک شخصیت فرضی به نام جان شروع کنیم. او در کودکی فوتبال، بیسبال و بسکتبال بازی می کرد، اما در هیچ کدام از آنها عالی نبود. در سن 15 سالگی سعی کرد به تیم بسکتبال بپیوندد و ناکام ماند. او خیلی کوتاه قد بود و توانست برای حمل لباس بازیکن ستاره سوار شود. این داستان همچنان ادامه دارد که او به تمرینات سخت ادامه می دهد، هر روز ساعت 6 صبح از خواب بیدار می شود و پس از یک سال سرانجام به تیم بسکتبالی می رسد که در سه تورنمنت اول شکست خورده بود.

او حتی سخت ‌تر به تمرین ادامه داد و در نهایت به تاثیرگذارترین بسکتبالیست تمام دوران تبدیل شد: مایکل جردن.

ممکن است استدلال کنید که این قطعاً ترکیبی از استعداد ذاتی و تلاش فراوان برای ورزشکاران است. با این حال، هیچ کس نمی تواند بگوید که بدون تمرین و تلاش برای سال ها برای یک هدف، این فرد سختکوش هرگز به دستاوردهای خود نمی رسید.

به همین دلیل بسیار مهم است که استراتژی خود را تعریف کنید و سپس آن را دنبال کنید. نمی توان تضمین کند که شما یک ورزشکار در سطح جهانی خواهید شد، اما می توان تضمین کند که با مجموعه ای از قابلیت های منحصر به فرد خود بهترین شانس را برای رسیدن به اهداف خود خواهید داشت.

در این مقاله ما قصد داریم روش های اثبات شده مبتنی بر تحقیق برای آماده سازی برنامه استراتژیک شخصی شما را در اختیار شما قرار دهیم.

برنامه استراتژیک شخصی چیست؟

براساس مقاله ای در مجله تحقیقات مدیریت، استراتژی شخصی موثر به معنای توانایی تفکر در بازه های زمانی متعدد، روشن کردن آنچه فرد سعی دارد در طول زمان به آن دست یابد و همچنین آنچه که باید در کوتاه مدت برای رسیدن به آن انجام شود، است. به عبارت دیگر، این به معنای تعیین یک چشم انداز و یک برنامه برای اجرای آن است.

یک برنامه استراتژیک شخصی، نیازمند ذهنیتی رشدمحور است. در غیر این صورت، به اندازه کافی بلندپروازانه نخواهد بود و اگر در اینجا به اهداف بلندمدت خود فکر می کنید، به این معنی است که احتمالاً از قبل یک ذهنیت رشدمحور دارید.

طبق مقاله‌ ای در هاروارد بیزینس ریویو، «افرادی که معتقدند استعدادهایشان را می‌ توان پرورش داد (از طریق سخت کوشی، استراتژی ‌های خوب و نظرات دیگران)، ذهنیت رشدمحور دارند. آنها دستاوردهای بیشتری از کسانی که ذهنیت ثابت تری دارند (کسانی که معتقدند استعدادهایشان موهبت های ذاتی است) خواهند داشت.

اصلی ترین ویژگی که با موفقیت همراه است برنامه ریزی است و حتی گاهی اوقات مهم تر از استعداد است.

روش های زیادی برای ایجاد استراتژی شخصی شما وجود دارد و من قصد دارم به برخی از آنها بپردازم. همه آنها درک یک چشم انداز سطح بالا، احساس ارزش های شما و گام های عملی در مورد چگونگی رسیدن به آن را دارند.

افق تمرکز

دیوید آلن با کتاب معروف خود «انجام کارها: هنر بهره وری بدون استرس» یکی از متخصصان پیشرو مدیریت زمان در سطح جهان است. یکی از جنبه های مدیریت زمان، درک آنچه باید در یک برنامه استراتژیک شخصی انجام دهید است.

روش او شامل افق های زیر است:

افق 5: هدف و اصول

اینجا جایی است که چشم انداز خود را برای زندگی تعیین می کنید. البته، این یک چیز بزرگ است که شما را ملزم می کند به این فکر کنید که با انجام چه کارهایی در دهه های آینده خوشحال خواهید شد. سؤالات فرعی این است که به کدام مشاغل، خطوط صنعتی، تأثیرگذاری و میراث علاقه دارید.

یک روش عالی برای بررسی آن استفاده از فرآیند « پنج چرا» است. در این روش ساده، باید از خود بپرسید «چرا» تا به شما در درک دلایل واقعی انتخاب بینایی کمک کند.

به عنوان مثال، اگر می خواهید یک کارآفرین موفق شوید، می توانید از خود بپرسید که چرا اینطور است. اگر پاسخ «چرا» تأثیرگذاری است، می ‌توانید سؤالات دیگری از خود بپرسید، مانند اینکه آیا این بهترین راه برای انجام این کار است یا خیر.

اگر تصمیم بگیرید که اینطور است، ممکن است تعجب کنید که چرا می خواهید تأثیری ایجاد کنید. شاید به این دلیل است که چیزی وجود دارد که شما عمیقاً به آن اهمیت می دهید.

چشم انداز شما نباید فقط بر روی اهداف کاری باشد. باید روی هر هدف زندگی که به آن اهمیت می دهید باشد. یک مثال بد می تواند این باشد: «موفق ترین کارآفرینی که تا به حال وجود دارد.» زیرا منحصر به فرد نیست و خواسته ها و نیازهای درونی شما را برآورده نمی کند. یک مورد خوب برای شما و اهداف شخصی شما خاص و غیر عمومی خواهد بود.

با انتخاب یک هدف بلندمدت خاص برای خود، می توانید به مرحله بعدی ادامه دهید تا بفهمید چند سال آینده چگونه خواهد بود.

بخش دوم این افق اصول است. با انتخاب اصول خود، می توانید انتخاب های خود را مجدداً بررسی کنید و ببینید که آیا آنها مطابق انتظار شما از خودتان هستند یا خیر.


شاید این مطالب را دوست داشته باشید