پرش به محتوا
خانه » چگونه هوش هیجانی خود را برای بهبود زندگی خود تقویت کنیم

چگونه هوش هیجانی خود را برای بهبود زندگی خود تقویت کنیم

  • از


احساسات ما بسیار پیچیده است. زیرا توسعه هوش هیجانی هوش (عاطفی) ما بسیار مهم است: ما باید نسبت به خود و دیگران شفاف باشیم.

احساسات ما بدون توجه به سن ما دائماً بر ما تأثیر می گذارد و تأثیر می گذارد. اگر ندانیم چگونه این احساسات را درک و مدیریت کنیم، آنها می توانند ما را از بهترین عملکردمان در کار و زندگی باز دارند. اگر می خواهید در مورد احساسات خود احساس بهتری داشته باشید، یاد بگیرید که چگونه هوش هیجانی را بهبود بخشید بسیار مهم است.

در حالی که برخی افراد به طور طبیعی هوش هیجانی بالاتری نسبت به دیگران دارند و انواع خاصی از تنوع عصبی می تواند آن را چالش برانگیزتر کند، بهبود هوش هیجانی شما امکان پذیر است.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی شما که به آن ضریب عاطفی (EQ) نیز می گویند، به توانایی شما در تشخیص، درک و تنظیم احساسات اشاره دارد. برخی از مردم فکر می کنند که این فقط به احساسات خود شما مربوط می شود. ولی اکولایزر همچنین به توانایی شما در درک و کار با احساسات دیگران اشاره دارد.

هوش هیجانی ما مستقیماً با سلامت روان ما مرتبط است زیرا بر نحوه تفکر ما تأثیر می گذارد و نحوه مقابله را به ما دیکته می کند. نادیده گرفتن سلامت عاطفی ما آسان است، اما این جنبه ای از وجود ما است که به اندازه سلامت جسمی، اجتماعی و معنوی ما مهم است.

جنبه هوش هیجانی که با دیگران ارتباط دارد بر کیفیت روابط ما تأثیر می گذارد. همچنین بر موفقیت در کار، به ویژه به عنوان یک مدیر یا رهبر تأثیر می گذارد، زیرا درک دیگران برای ایجاد انگیزه، هدایت و الهام بخشیدن به آنها کلیدی است.

برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که هوش هیجانی مهم‌تر از ضریب هوشی معمولی (IQ) یک فرد است، زیرا احساسات در بین فرهنگ‌ها جهانی هستند و فراتر از زبان هستند.

اکولایزر این یک مهارت نرم در نظر گرفته می شود که می تواند به شما در موفقیت در بسیاری از محیط ها کمک کند. به عنوان یک مهارت، هوش هیجانی به شما کمک می کند انتقاد را بپذیرید و بعد از یک اشتباه به جلو بروید. همچنین می تواند به شما کمک کند به موقع نه بگویید، احساسات خود را به اشتراک بگذارید و احساسات دیگران را تفسیر کنید.

ما معتقدیم که تغییر پایدار و مثبت محصول کل فرد است. هماهنگی بیشتر با چشم انداز احساسی خود و یادگیری واکنش کمتر، گام اول در ایجاد تغییرات رفتاری است که به شما کمک می کند تا از نظر شخصی و حرفه ای پیشرفت کنید. با حمایت مناسب، می توانید دیدگاه و مسئولیت پذیری لازم برای ادامه راه را به دست آورید.

اگر مایلید این راه را امتحان کنید، ما در تمام مراحل از شما حمایت خواهیم کرد تا بهترین خود شوید.

5 ویژگی هوش هیجانی چیست؟

در سال 1995، دانیل گولمن، روانشناس آمریکایی کتابی با عنوان: چرا هوش هیجانی می تواند مهمتر از IQ باشد، نوشت که در آن پنج جنبه اصلی وجود دارد. اکولایزر مورد بحث قرار گرفت

1. خودآگاهی

خودآگاه بودن یعنی اینکه بتوانید احساسات خود را درک کنید. افرادی که آگاهی عاطفی یا اجتماعی بالایی دارند اجازه نمی دهند احساساتشان بهترین آنها را بگیرد و به شهود خود اعتماد دارند.

2. خود مدیریتی

خودکنترلی به مدیریت احساسات و به خصوص تکانه های ناگهانی اشاره دارد و به این معناست که قبل از اقدام فکر می کنید و در موقعیت های استرس زا به راحتی گیج نمی شوید.

3. انگیزه

انگیزه، بهره وری و کارایی شما را افزایش می دهد. وقتی ضریب هوشی بالاتری داشته باشید، نسبت به دیگران احساس همدلی بیشتری خواهید داشت. سپس می توانید کمک به دیگران را بر موفقیت فوری خود در اولویت قرار دهید. نوع دوستی یک محرک قوی است.

4. همدلی

همدلی توانایی برقراری ارتباط واقعی با احساسات و دیدگاه های دیگران است. به طور خاص، همدلی به شما کمک می‌کند از قضاوت‌های فوری یا تسلیم شدن در برابر کلیشه‌ها اجتناب کنید. شما دیگران را بهتر درک می کنید زیرا می توانید خود را در موقعیتی مشابه تصور کنید.

از سوی دیگر، همدردی زمانی است که از منظر خود به مشکل یا احساس بد دیگری اهمیت می دهید یا متاسف هستید. با اکولایزر بالاتر می توانید نیازهای عاطفی و واکنش های عاطفی دیگران را در شرایط سخت پیش بینی کنید. همدلی یک مهارت بسیار ارزشمند است و توسعه هوش هیجانی می تواند به رشد شما در این زمینه کمک کند.

5. مهارت های اجتماعی

همه افراد با هوش اجتماعی خوب را در تیم خود می خواهند، چه باهوش ترین باشند و چه نباشند. چرا؟ زیرا افراد دارای هوش هیجانی نقاط قوت و ضعف همه را در نظر می گیرند. آنها در برخورد با درگیری عالی هستند و واقعا تیم را غنی می کنند.

چگونه می توانید هوش هیجانی خود را تقویت کنید؟

توسعه هوش هیجانی می تواند به شما کمک کند تا رضایت شغلی و وضوح شغلی بهتری داشته باشید. وقتی با احساسات خود هماهنگ باشید، می توانید با نیازهای خود هماهنگی بیشتری داشته باشید. علاوه بر این، هوش هیجانی می تواند شما را در کار موثرتر کند. برای به دست آوردن این مزایا و بیشتر، در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما در بهبود مهارت های هوش هیجانی کمک کند:


ممکن است این محتوا را دوست داشته باشید