پرش به محتوا
خانه » چطور از اشتباهاتم درس بگیرم؟ 5 گام برای درس‌ گرفتن از اشتباه

چطور از اشتباهاتم درس بگیرم؟ 5 گام برای درس‌ گرفتن از اشتباه

  • از


اشتباه کردن، بخشی طبیعی از زندگی است. اشتباهات نشان می‌دهند که ما در حال یادگیری و رشد هستیم. چون فقط کسانی که هیچ کاری انجام نمی‌دهند، اشتباه نمی‌کنند! پس از اشتباهات خود درس بگیرید و از اینکه پیشرفت می‌کنید خوشحال باشید. در این مقاله هم، من می‌خواهم به این موضوع بپردازم که چطور قدرت تحمل و پذیرش اشتباهات را در خودمان افزایش دهیم؟ چرا باید از اشتباهاتمان درس بگیریم؟ چگونه در آینده اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم و چطور برای دفعات بعد آنچه را که یاد گرفته‌ایم در مسیر رسیدن به اهدافمان به کار ببندیم؟ و نهایتا روشن کنیم که چرا یادگیری از اشتباهات بسیار مفید است؟

یک انسان باهوش اشتباه می‌کند، از آن درس می‌گیرد و هرگز دوباره آن اشتباه را تکرار نمی‌کند. روی اچ. ویلیامز، نویسنده پرفروش و متخصص بازاریابی آمریکایی

به آخرین اشتباهی که در محل کار مرتکب شده‌اید فکر کنید. حتی اگر یک اشتباه کوچک بود، مثلا ریختن قهوه روی یک سند؛ دقیقا چند ثانیه قبل از اینکه قرار بود آن را ارائه دهید، احتمالا در چنین موقعیتی، احساسی از ترس و نگرانی را تجربه کرده‌اید و بعدش به‌خاطرِ ناراحتی و عدم تمرکزی که در آن لحظه داشتید، نمی‌دانستید چه کاری باید انجام دهید و تازه مشکلتان شروع شده بود چون که باید سریعا همه چیز را درست می‌کردید.

پذیرش اشتباهات پله‌ای برای کشف ایده‌های جدید و دستاوردهای مهم است.

هیچ کس از اشتباه کردن در امان نیست، بالاخره ما انسانیم دیگه! اشتباه می‌کنیم. اما اگر خیلی راحت فقط عذرخواهی کنیم و مثل گذشته به کار خودمان ادامه دهیم، باز هم در خطر تکرار همان اشتباهات هستیم.

وقتی از اشتباهات خود درس نمی‌گیریم، استرس بی‌مورد به خودمان و دیگران وارد می‌کنیم و خطر از دست دادن اعتماد و اطمینان دیگران به خودمان را هم به جان می‌خریم.

چگونه از تکرار اشتباهات جلوگیری کنیم؟

در ادامه پنج گام برای کمک به شما در یادگیری از اشتباهات و عملی کردن آنچه کشف می‌کنید، آورده شده است.

“اشتباه کردن” و “شکست خوردن” دو چیز متفاوت هستند. اشتباه کردن یک کار اشتباه است، در حالی که شکست خوردن نتیجه یک کار اشتباه است. اشتباه کردن یک کار عادی است که همه ما انجام می‌دهیم.

اشتباه کردن ممکن است به دلیل بی‌تجربگی، دقت نداشتن یا دلایل دیگر باشد. شکست خوردن زمانی اتفاق می‌افتد که یک کار اشتباه منجر به نتیجه بدی شود.

نکته: شکست خوردن می‌تواند منجر به از دست دادن فرصت‌ها، پول یا حتی آسیب شود. مهم است که تفاوت بین “اشتباه کردن” و “شکست خوردن” را بدانید. زیرا از اشتباه کردن می‌توان درس گرفت و آن را اصلاح کرد، در حالی که از شکست خوردن فقط می‌توان درس گرفت.

1- مسئولیت اشتباه خود را بپذیرید

تا زمانی که اشتباه خود را نپذیرید، نمی‌توانید از آن چیزی یاد بگیرید. بنابراین، نفس عمیقی بکشید و اشتباه خود را بپذیرید و سپس مسئولیت آن را بر عهده بگیرید. به کسانی که لازم هست این اشتباه را بدانند اطلاع دهید، عذرخواهی کنید و به آن‌ها بگویید که به دنبال راهی برای حل این مسئله هستید.

گفتن “متاسفم” شجاعت می‌خواهد، اما خیلی بهتر از این است که خطای خود را پنهان کنید یا بدتر از آن، دیگران را به خاطر آن سرزنش کنید. در طولانی مدت، مردم شجاعت و صداقت شما را مدت‌ها پس از اینکه اشتباه اصلی را فراموش کردند، به یاد خواهند آورد.

پذیرش و اعتراف به اشتباه، نشان قابل اعتماد و قابل احترام بودن شماست.

با این حال، اگر آن‌ها از طریق فرد یا منبع دیگری از این مسئله باخبر شوند، باعث آسیب به شهرت و اعتبار شما شده و ممکن است بعدا فرصت دیگری برای جبران این مسئله پیدا نکنید.

مثال:

“من متأسفم که گزارش را دیر تحویل دادم. می‌دانم که این اشتباه من بود و باید زودتر شروع می‌کردم. من در حال کار روی راه حلی هستم تا اطمینان حاصل کنم که این اتفاق دوباره تکرار نشود.”

اعتراف به اشتباهتان آسان نیست، اما این کار درست است. با اعتراف به اشتباه خود، نشان می‌دهید که قابل اعتماد و قابل احترام هستید.

(من شخصی رو می‌شناسم که این قدر یک اشتباه رو تکرار می‌کنه و بعدش هر دفعه بابت همون اشتباه مشابه عذرخواهی می‌کنه که اگر قرار باشه اسمش رو عوض کنم می‌تونم اسمش رو بگذارم “ببخشید دیگه تکرار نمی‌شه”!😎 دلم میخواد به این شخص بگم: عذرخواهی واقعی؛ تنها تغییرِ در رفتار است. چون عذرخواهی بدون تغییر رفتار چیزی بیش از یک دروغ فریبکارانه نیست. اگر کسی به خاطر همون کار اشتباه بارها و بارها عذرخواهی کنه، احتمالا واقعا متاسف نیست).

عذرخواهی واقعی به این معناست که شما:

  1. می‌پذیرید که کاری که انجام داده‌اید اشتباه و آزاردهنده بوده است.
  2. پشیمانی خود را ابراز می‌کنید.
  3. تمایل خودتان را برای بهبود و حل آن اشتباه را در آینده نشان می‌دهید.

مثال:

“به همکارم قول دادم که پروژه‌ای را تا پایان روز به او تحویل دهم، اما فراموش کردم و آن را دیر تحویل دادم. می‌دانم که این اشتباه من بود و باید زودتر شروع می‌کردم. من پشیمان هستم که او را ناامید کردم و در آینده تلاش می‌کنم که بیشتر مراقب باشم.”

عذرخواهی واقعی فقط از طریق اقدامات شما نشان داده می‌شود. بنابراین، مهم است که از اشتباهات خود درس بگیرید و به قول خود عمل کنید تا نشان دهید که واقعا متاسفید و می‌خواهید تغییر کنید.

2- اشتباه خودتان را بازنگری کنید

نگاه شما به اشتباهتان تعیین می‌کند که چگونه به آن‌ اشتباهات واکنش نشان می‌دهید و در مرحله بعد چه می‌کنید.

بنابراین وقتی اشتباهی می‌کنید، سعی کنید به جای اینکه آن را به عنوان یک شکست ببینید و خودتان را سرزنش کنید، آن را به عنوان فرصتی برای یادگیری ببینید. به این فکر کنید که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا از تکرار آن اشتباه در آینده جلوگیری کنید.

مثال:

“اشتباه کردم که گزارش را بدون بررسی دقیق ارسال کردم. درسی که از این اشتباه می‌گیرم این است که همیشه گزارش را قبل از ارسال بررسی کنم. برای جلوگیری از تکرار این اشتباه، یک چک لیست تهیه می‌کنم تا مطمئن شوم که تمام مراحل فرآیند را کامل و درست دنبال کرده‌ام”.

با بازنگری اشتباهات خود به عنوان فرصت‌های یادگیری، می‌توانید به جای اینکه در گذشته گیر کنید، بر آینده تمرکز کنید. به جای اینکه خودتان را سرزنش کنید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از این موقعیت بهره‌مند شوید و دانش و انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید.

اشتباهات فرصتی برای یادگیری و سکوی پرتاب و موفقیت شما در آینده هستند.

نکته: ذهنیت شما نقش مهمی در نحوه نگاه کردن به اشتباهاتتان و از همه مهمتر نحوه واکنش به آن‌ها دارد. اگر ذهنیت “رشد” داشته باشید، به احتمال زیاد اشتباهات را به عنوان فرصتی برای پیشرفت می‌بینید، نه چیزی که محکوم به تکرار آن هستید زیرا در غیر این صورت ذهنیت شما بر این باور ثابت شده است که نمی‌توانید پیشرفت کنید.

با خواندن مقالۀ “جملات تاکیدی مثبت جذب ثروت و عشق” و مقالۀ”گلچین تصاویر جملات انگیزشی کوتاه” ذهنیت رشد را در خودتان تقویت کنید. (این دو تا مقاله همیشه به‌روزرسانی میشن، پس توی گوشی یا سیستم‌تون ذخیره‌اش کنین و هر روز چند تا جمله از اون‌ها رو بخونین).😊

توجه: “فرصت یادگیری” با “بهانه‌ برای تکرار رفتار سهل‌انگارانه” یکی نیست! در عوض، اعتراف به اشتباهات خود و نشان دادن اینکه از آن‌ها درس گرفته‌اید، می‌تواند به دیگران کمک کند تا درک کنند که اشتباه کردن اشکالی ندارد. به شرطی که هوشمندانه، با حسن نیت عمل کنید و ریسک‌پذیری خود را در چارچوب‌های توافق شده نگه دارید. این رویکرد را الگوسازی کنید تا کارکنان خود را به ریسک‌پذیری مسئولانه و خلاقیت بیشتر تشویق کنید.

مثال:

  • اگر شما یک مدیر هستید، می‌توانید با به اشتراک گذاشتن اشتباهات خود با تیم‌تان و نحوه یادگیری از آن‌ها، یک الگوی ذهنی رشد ایجاد کنید.
  • اگر از همکارتان اشتباهی سر زده است، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا از اشتباه خود درس بگیرند و در آینده از تکرار آن جلوگیری کنند.
  • اگر فرزندتان اشتباهی کرده است، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا اشتباه خود را بپذیرد، از آن درس بگیرد و به جلو حرکت کند.

با کمک به دیگران در توسعه ذهنیت رشد، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا انعطاف‌پذیرتر شوند، در طول زمان رشد کنند و به پتانسیل کامل خود دست پیدا کنند.

3. اشتباه خود را تجزیه و تحلیل کنید

در مرحله بعد، برای اینکه از اشتباهات خود درس بگیرید، مهم است که آن‌ها را صادقانه و واقع‌بینانه تجزیه و تحلیل کنید. به عنوان مثال از خودتان بپرسید:

  • داشتم چه کاری انجام می‌دادم؟
  • چه چیزی اشتباه پیش رفت؟
  • چه زمانی اشتباه رخ داد؟
  • چرا اشتباه رخ داد؟

می توانید برای شناسایی علل اشتباهات خود از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید با پرسیدن مکرر “چرا؟” به ریشه علت برسید.

با تجزیه‌ و‌ تحلیل اشتباه، کارایی و عملکردتان را در آینده بهبود دهید.

تجزیه و تحلیل اشتباهاتتان به شما کمک می‌کند تا علت اصلی اشتباه خود را شناسایی کنید و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن‌ها را انجام دهید.

مثال:

در حال کار روی یک پروژه بودم و اشتباه کردم که یک فایل مهم را ذخیره نکردم. در نتیجه، وقتی کامپیوترم خراب شد، تمام کاری که کردم را از دست دادم.

برای اینکه از این اشتباه درس بگیرم، از خودم سوالات زیر را پرسیدم و پاسخ‌ سوالات منم به شرح زیر بود:

  • داشتم چه کاری انجام می‌دادم؟ روی یک پروژه کار می‌کردم.
  • چه چیزی را اشتباه انجام دادم؟ فراموش کردم فایل مهم را ذخیره کنم.
  • چرا اشتباه انجام دادم؟ چون عجله داشتم و داشتم به چیز دیگری فکر می‌کردم.
  • چه کاری می‌توانم انجام دهم تا از تکرار آن اشتباه جلوگیری کنم؟ هر 15 دقیقه یکبار فایل را ذخیره می‌کنم و در پایان هر روز یک نسخه پشتیبان از فایل پروژه تهیه می‌کنم.

با تجزیه و تحلیل اشتباه خود و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن، می‌توانم از این تجربه درس بگیرم و در آینده کارآمدتر و مؤثرتر عمل کنم.

4- درس‌هایی که آموخته‌اید را به کار ببرید

خطر مهم در این مرحله این است که فشارهای کاری شما را مجبور به بازگشت به کارهای روزمره و رفتارهای عادی کند. درس‌هایی که در مرحله 3 یاد گرفتید ممکن است به عنوان اقدامات خوب اما محقق نشده باقی بمانند. به عبارت دیگر، آموختن دروس یک چیز است، اما به کار بستن آن‌ها چیز دیگری است!

به احتمال زیاد، عمل کردن بر اساس آنچه آموخته‌اید، نیازمند نظم و انگیزه برای تغییر عادات یا تغییر روش کار تیم شما خواهد بود. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا از خرابکاری در آینده جلوگیری کنید و به شما اجازه می‌دهد از پاداش‌ها و مزایای اجرای شیوه‌های کاری بهتر بهره‌مند شوید.

در این مرحله، شما باید مهارت‌ها، دانش، منابع یا ابزارهایی که شما را از تکرار اشتباه باز می‌دارند، شناسایی کنید.

با این حال، این کار را با دقت انجام دهید، زیرا “راه‌حل‌های سریع” احتمالا منجر به اشتباهات بیشتر می‌شود. هر اقدامی که برای اجرای یادگیری خود انجام می‌دهید باید پایدار و چیزی باشد که بتوانید به آن متعهد شوید.

اگر اشتباه شما جزئی یا شخصی بود، اهداف شخصی و برنامه‌های عملی زمینه لازم برای اجرای درس‌هایی که آموخته‌اید را فراهم می‌کند. آن‌ها می‌توانند به شما یک جدول زمانی برای کار و فهرستی از وظایفی که باید تکمیل کنید، ارائه دهند.

برای یادگیری از اشتباهات خود، باید ابتدا بفهمید که کجا اشتباه کرده‌اید. سپس، می‌توانید ابزارها و روش‌هایی را برای جلوگیری از تکرار همان اشتباه در آینده پیدا کنید.

با درس گرفتن از اشتباهات به بهبود خودتان و جلوگیری از تکرار آن اشتباه در آینده کمک کنید.

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که اشتباهی به دلیل فراموشکاری شما رخ داده است، یادداشت‌برداری یا توجه بیشتر به جزئیات می‌تواند به شما کمک کند.

اگر متوجه شدید که اشتباه شما به دلیل سوء تفاهم بین فرهنگی بوده است، می‌توانید سعی کنید مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید.

اگر اشتباه شما بیشتر سازمانی بوده تا شخصی، ممکن است لازم باشد تغییراتی در سیستم‌ها یا فرآیندهای خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که کارکنان شما اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند، ممکن است لازم باشد دستورالعمل‌های واضح‌تر و آموزش‌های بهتری ارائه دهید.

عمل کردن به درس‌هایی که از اشتباهات گرفتید، کلید پیشرفت شماست.

مهم است که به یاد داشته باشید که یادگیری از اشتباهاتتان یکی از بهترین راه‌ها برای پیشرفت است. همه مرتکب اشتباه می‌شوند، اما مهم این است که از آن‌ها درس بگیریم و آن اشتباهات را تکرار نکنیم.

عدم یادگیری از اشتباهات یک نقص است و ارائه بازخورد واضح و مشخص یکی از راه‌های مقابله با این نقص است.

اگر متوجه شدید که محصول جدید شما به اندازه کافی متمایز نیست، ممکن است نیاز داشته باشید کل استراتژی خودتان را بازبینی کنید.

 نکته 1: برای یادگیری از اشتباهات خود و جلوگیری از تکرار آن‌ها، باید آماده باشید که تغییراتی در نحوه کار خود ایجاد کنید. اگر این تغییرات بر دیگران تأثیر می‌گذارد، مهم است که آن‌ها را در جریان قرار دهید و با آن‌ها همکاری کنید تا همه چیز به خوبی پیش برود. مدل مدیریت تغییر ADKAR می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

مدل مدیریت تغییر ADKAR

آگاهی (Awareness): آیا افراد از نیاز به تغییر آگاه هستند؟
میل (Desire): آیا افراد مایل به تغییر هستند؟
دانش (Knowledge): آیا افراد دانش و مهارت‌های لازم برای تغییر را دارند؟
توانایی (Ability): آیا افراد از نظر فیزیکی و روحی قادر به تغییر هستند؟
تقویت (Reinforcement): آیا افراد پس از تغییر حمایت و پاداش کافی دریافت می‌کنند؟

 نکته 2: اگر نمی‌دانید کدام روش یا ابزار برای جلوگیری از اشتباهات بیشتر مؤثر است، از همکاران یا مدیر خود کمک بخواهید. آن‌ها ممکن است ایده‌هایی داشته باشند که به شما کمک کند. مهم است که فضایی را ایجاد کنید که در آن افراد احساس راحتی کنند تا اشتباهات خود را بپذیرند و از آن‌ها درس بگیرند. این کار به همه کمک می‌کند تا یاد بگیرند و پیشرفت کنند.

درگیر کردن دیگران در تصمیم‌گیری و تغییرات، باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند که بخشی از این تغییرات هستند و به این ترتیب، بیشتر احتمال دارد که از آن تصمیمات و تغییرات حمایت کنند. به خصوص زمانی که اشتباهات در سطح تیمی یا سازمانی رخ می‌دهند، این موضوع مهم‌تر است. بنابراین، فضایی را ایجاد کنید که افراد در بیان ایده‌های خود احساس راحتی کنند.

5- پیشرفت خود را بررسی کنید

ممکن است لازم باشد چندین راه را برای عملی کردن یادگیری خود امتحان کنید تا راهی را پیدا کنید که با موفقیت از تکرار اشتباهات گذشته شما جلوگیری کند. چرخه PDCA (برنامه‌ریزی-انجام-بررسی-اقدام) ابزاری عالی برای شناسایی مؤثرترین راه‌حل‌ها است.

از اینجا، با بررسی تعداد و ماهیت اشتباهاتی که همچنان رخ می‌دهند (یا نمی‌دهند!)، کارآمدی روشی را که انتخاب کرده‌اید، زیر نظر بگیرید. از کسی بخواهید که شما را مسئول بداند، این کار به شما کمک می‌کند تا به مسیر جدید خود متعهد بمانید. این فرد می‌تواند یک دوست، همکار، یا مربی باشد.

با بررسی پیشرفت، ببنید اقدامات شما برای جلوگیری از تکرار اشتباه موثر بوده است یا خیر.

نتیجه‌گیری و نکات کلیدی

اشتباه کردن یک امر انسانی است و ما نباید خودمان را برای اشتباهاتی که مرتکب می‌شویم مجازات کنیم. آن‌ها می‌توانند فرصت‌های خوبی برای یادگیری و رشد در سطح فردی و سازمانی باشند. ما فقط باید از آن‌ اشتباهات درس بگیریم و این یادگیری را در عمل به کار ببندیم.

وقتی که شما یا یکی از اعضای تیمتان اشتباه می‌کند:

مسئولیت اشتباهتان را بپذیرید. بازی “مقصر دانستن دیگران” را انجام ندهید. این رفتار در دراز مدت مضر است و پتانسیل یادگیری را از دست خواهید داد.

اشتباه خود را به عنوان فرصتی برای یادگیری و پیشرفت در نظر بگیرید.

برای درک و یادگیری از اشتباه خود، آنچه را که اشتباه پیش رفت، بررسی کنید.

مهارت‌ها، دانش، منابع یا ابزارهایی را که از تکرار اشتباه جلوگیری می‌‌کند، شناسایی کنید.

پیشرفت خود را بررسی کنید.

انتخاب‌ بزرگ و اشتباه تبدیل به تجربه‌ شده و از تو فردی قوی‌تر، باهوش‌تر و کامل‌تر می‌سازد.

در پایان از همۀ شما دوستان خوبم سپاسگزارم که تا انتهای این مقاله مفید همراه من بودید. می‌خواهم بدانم نظر شما در مورد شکست‌ها و اشتباهات چیست؟ من دوست دارم نظرات و سوالات ارزشمند شما را در قسمت دیدگاه‌ها بخوانم. نظرات شما باعث دلگرمی ماست.😊 اگر این مقاله را هم دوست داشتید، لطفا آن را با یکی از دوستان خود به اشتراک بگذارید.💚

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *