پرش به محتوا
خانه » چرا به اهداف میان مدت نیاز دارید و چطور آن را تعیین کنید؟

چرا به اهداف میان مدت نیاز دارید و چطور آن را تعیین کنید؟


یکی از مطمئن ‌ترین راه‌ ها برای بهبود زندگی، احساس رفاه و رضایت در زندگی، تعیین اهداف است. مطالعه ‌ای که توسط دانشگاه دومینیکن انجام شد، نشان داد که دانشجویانی که اهداف خود را می ‌نویسند، نسبت به دانشجویانی که اهداف خود را نمی ‌نویسند، بسیار بیشتر احتمال دارد به سطوح درآمد بالاتری دست یابند. یکی از راه های تعیین اهداف موثر، تعیین اهداف میان مدت است.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید هدف گذاری را جدی بگیریم، اما قبل از اینکه وارد قلب این مقاله شویم، ابتدا باید تعریف کنیم که منظورمان از «اهداف میان مدت» چیست.

فهرست مطالب

  1. هدف میان مدت چیست؟
  2. از اهداف میان مدت برای چه چیزی استفاده می کنیم؟
    • اهداف میان مدت را به عنوان پله های ترقی ببینید
    • نقاط عطف و مسیرها را ایجاد کنید
  3. نحوه تعیین اهداف میان مدت
  4. نکات کلیدی
  5. نکات بیشتر برای تعیین اهداف

هدف میان مدت چیست؟

از اهداف روزانه گرفته تا اهداف زندگی، انواع مختلفی از اهداف وجود دارد، بنابراین یک «هدف میان مدت» چگونه خواهد بود؟

هدف میان مدت هر هدفی است که می خواهید در سه تا پنج سال آینده به آن برسید. ما می ‌توانیم یک یا دو سال را در اینجا بگذرانیم، اما یک نقطه مرجع خوب بین سه تا پنج سال است.

از اهداف میان مدت برای چه چیزی استفاده می کنیم؟

هدف میان مدت هدفی است که فاصله بین اهدافی که امسال و سال آینده روی آنها کار می کنید و اهداف بلندمدت زندگی شما را پر می کند. به عنوان مثال، اگر قصد دارید تا زمان بازنشستگی ۲ میلیون دلار در صندوق بازنشستگی خود داشته باشید، این یک هدف بلند مدت خواهد بود؛ بنابراین، یک هدف میان مدت که این شکاف را پر می کند، صرفه جویی در مقدار X دلار در سه سال آینده خواهد بود.

مشکل اهداف بلندمدت این است که آن ها اغلب راهی طولانی به سوی آینده دارند که به این معنی است که پاداش های دستیابی به آن اهداف بسیار دور هستند و امروز نمی توانند ما را هیجان زده کنند. یک هدف میان مدت این شکاف را با نزدیک کردن پاداش ها به شما پر می کند.

مغز ما طوری برنامه ریزی شده است که میل به لذت فوری داشته باشد. این یکی از دلایل سخت بودن کاهش وزن است.

گذشته از این علم که بدن ما چگونه چربی را ذخیره و حفظ می کند، کاهش وزن نتیجه اساسی کمتر خوردن و حرکت بیشتر است. مشکل این است که وقتی ما احساس گرسنگی می کنیم، بدن ما اکنون به غذا نیاز دارد؛ بنابراین مهم نیست که چقدر می دانیم خوردن آن بخش اضافی برنج به ما در کاهش وزن کمک نمی کند، به هر حال آن را می خوریم زیرا مغز ما ارضای فوری را بر خواسته های طولانی تر ما اولویت می دهد.

اهداف میان مدت را به عنوان پله های ترقی ببینید

شما باید اهداف میان مدت را به عنوان پله هایی به سوی اهداف بسیار بزرگتر ببینید. یکی از دلایلی که چرا تعداد کمی از افراد اهدافی را تعیین می کنند و به آنها دست می یابند این است که انگیزه آنها در یک دوره طولانی از بین می رود و کاهش می یابد. اهدافی که در آینده بسیار دور هستند اغلب فراموش می شوند و تنها زمانی ظاهر می شوند که به تصمیمات سال نو خود فکر کنیم.

در نهایت، اینکه آیا با یک هدف موفق می شوید یا خیر، بستگی به این دارد که چرا می خواهید به آن هدف برسید. دلایل شما باید آنقدر قوی باشد که شما را به سمت هدف بکشاند. اگر دلایل شما به اندازه کافی قوی نباشد، مانند هل دادن یک صخره بزرگ و سنگین به بالای یک تپه بی پایان خواهد بود. از سوی دیگر، دلایل شما برای اینکه چرا هدف را می خواهید، اگر به اندازه کافی قوی باشد، مانند آهنربایی خواهد بود که شما را به سمت تحقق آن می کشاند.

اگر رویای شما داشتن یک قایق تفریحی است زیرا می خواهید دوستان قدیمی خود را تحت تأثیر قرار دهید، در نهایت شکست خواهید خورد زیرا دستیابی به عاملی که دیگران را تحت تأثیر قرار دهد دلیل ضعیفی برای رسیدن به هدف است. از سوی دیگر، اگر دلیل شما برای داشتن یک قایق تفریحی این است که بتوانید در آبهای آزاد زندگی کنید و مکانی برای رفتن داشته باشید که بتوانید از آرامش طبیعت لذت ببرید، دلایل شما احتمالاً به اندازه کافی قوی خواهد بود. شما را به سمت موفقیت بکشاند.

به همین دلیل است که تعیین اهداف میان مدت کارساز است. آنها به عنوان آهنربا عمل می کنند تا شما را به سمت دستیابی به هدف بلندمدت بکشند.

نقاط عطف و مسیرها را ایجاد کنید

تصور کنید به تازگی از مدرسه فارغ التحصیل شده اید و اولین کار خود را شروع می کنید. هدف بلند مدت شما می تواند تبدیل شدن به یک مدیر ارشد در شرکت باشد. با این حال، این ممکن است ده تا بیست سال طول بکشد که زمان زیادی برای انتظار یک بیست و چند ساله است.

برای دست یافتنی تر کردن هدف، می توانید آن را به اهداف میان مدت تقسیم کنید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که تمام مدیران ارشد شرکت شما دارای مدرک MBA هستند، بنابراین یک هدف می تواند تحصیل در MBA و تکمیل آن باشد. هدف دیگر می تواند این باشد که در عرض پنج سال به یک نقش مدیریتی ارتقا پیدا کنید. هنگامی که بدانید می خواهید در طول سه تا پنج سال آینده به چه چیزی برسید، می توانید نحوه تحقق آن را بیابید.

در واقع با تعیین اهداف میان مدت به جای داشتن یک هدف بزرگ و بلندمدت با مسیری نامشخص، مسیری روشن برای دستیابی به هدف بلندمدت خود ایجاد کرده اید. هنگامی که به هدف میان مدت خود رسیدید، می توانید مکث کنید، فکر کنید و به دنبال پله بعدی به سمت هدف بلندمدت باشید.

این روش برای تناسب اندام نیز کارآمد است. به عنوان مثال، بیایید تصور کنیم یکی از اهداف بلندمدت تناسب اندام شما تکمیل ماراتن بوستون در پنج سال است. در حال حاضر، ماراتن بوستون از این نظر منحصر به فرد است که زمان‌ های سختی در مسابقات دارد. شما باید بتوانید ثابت کنید که قبلاً در یک ماراتن در زمان مشخصی برای گروهبندی هم سن و هم جنس خود دویده اید. به عنوان مثال، برای واجد شرایط بودن برای ماراتن ۲۰۲۱، اگر مرد هستید و بین ۴۵ تا ۴۹ سال سن دارید، باید یک ماراتن را در کمتر از سه ساعت و پنج دقیقه بدوید. یک زن بین ۴۵ تا ۴۹ سال باید کمتر از سه ساعت و ۵۰ دقیقه بدود. رسیدن به این هدف قطعا آسان نیست.

اگر قبلاً هرگز ماراتن را دویده ‌اید، باید با اهداف کوتاه ‌مدت‌ تری شروع کنید؛ مثلا با یک مسابقه ۵ کیلومتر و سپس ۱۰ کیلومتر شروع کنید و به تدریج مسافت را افزایش دهید تا اینکه اولین ماراتن خود را بدونید. از آنجا، شما اطلاعات کافی برای اصلاح تمرینات خود دارید تا بتوانید قبل از بوستون در زمان مقدماتی یک ماراتن را اجرا کنید.

این اهداف کوتاه ‌مدت نه تنها شما را به هدف نهایی‌ تان نزدیک ‌تر می ‌کنند، بلکه به شما انگیزه می ‌دهند که تا رسیدن به برنامه بلندمدت خود ادامه دهید. آنها شما را به سمت هدف بلند مدتتان می کشانند.

نحوه تعیین اهداف میان مدت

اگر می‌ خواهید از مزایای کامل اهداف میان مدت بهره ببرید، ابتدا باید یک هدف بلندمدت ایجاد کنید؛ هدفی که به اندازه کافی بزرگ باشد که شما را برانگیزد و هیجان ‌زده کند.

برای مثال واقعی، من و همسرم یک هدف بلندمدت برای ساختن خانه خود داریم؛ خانه ای که خودمان طراحی کرده ایم. ما تخمین زده ‌ایم که این احتمالاً چقدر هزینه دارد؛ که بسیار زیاد است و بنابراین مراحل را به اهداف میان مدت تقسیم کرده ‌ایم.

اولین مورد این است که مقدار معینی پول پس انداز کنید به اندازه کافی برای پوشش ۵۰٪ از کل هزینه. مورد بعدی پیدا کردن و خرید یک قطعه زمین است که بتوانیم خانه را در آن بسازیم. سپس باید شروع به ساخت خانه کنیم. در آن هدف بلند مدت، سه هدف میان مدت وجود دارد. پس انداز کردن، زمین خریدن، خانه ساختن.

من این هدف بلندمدت را در بخش پروژه‌ هایم در برنامه یادداشت‌ هایم تنظیم کرده ‌ام، همراه با تصاویری از نوع خانه ‌ای که می خواهیم بسازیم (برای تمرکز من) و این به سه هدف میان مدت تقسیم می‌ شود. اکنون، ما در حال حاضر به هدف میان مدت پس انداز پول رسیده ایم.

هدف بلند مدت شما مقصد نهایی است. به شما جهت و هدفی می دهد که صبح از خواب بیدار شوید. برای دست یافتنی‌ تر کردن آن هدف، اهداف میان مدت به شما کمک می ‌کنند تا پله‌ هایی را در اختیار شما قرار دهند که شما را در مسیر نگه می‌ دارند و در نهایت شما را به سمت مقصدتان می رسانند.

نکات کلیدی

همه افراد اهداف بلند مدت دارند؛ اما گاهی اوقات، مهم است که ابتدا یک قدم به عقب بردارید و اهداف میان مدت تعیین کنید که به شما امکان می دهد در نهایت به اهداف بلندمدت خود برسید. در ادامه این مطلب نکات کلیدی در مورد چگونگی تعیین اهداف میان مدت آورده شده است.

  1. یک هدف بلند مدت و اینکه چرا می خواهید به آن برسید تعیین کنید.
  2. اهدف بلندمدت خود را به بخش هایی تقسیم کنید که شامل سه تا پنج سال می شود.
  3. تصمیم بگیرید که برای تکمیل اولین هدف میان مدت خود چه کاری باید انجام دهید و شروع به انجام آن کنید.
  4. اهداف میان مدت خود را مرتباً (حداقل هفتگی) مرور کنید.

منبع:

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *