پرش به محتوا
خانه » پرواز را یاد بگیرید: همه چیز در خصوص اریال یوگا

پرواز را یاد بگیرید: همه چیز در خصوص اریال یوگا

  • از


قطعا یوگای بز (انجام یوگا در کنار بزها به منظور افزایش ترشح هورمون شادی و کورتیزول)، ورزشی غيرعادی و اینستاگرامی ( مناسب افزایش بازدید و ایجاد جذابیت در پیج اینستاگرام) است. در حالی که معلق بودن در هوا، در حالی که پیچیده در پارچه‌ای ابریشمی هستید، درست شبیه به پروانه ای که از پیله تان بیرون می آیید، حقیقتاً روشی متحول کننده و زیباست، پس اریال یوگا را شروع کنید.

اریال یوگا علاوه بر فواید جسمی و روحی فراوان و حرکات آکروباتیک لذت‌بخش،  به عنوان گزینه ای درمانی نیز در دسترس و به سرعت در حال پیشرفت است.

اریال یوگا چیست؟

اریال یوگا ترکيبی از آساناهای سنتی ( حرکات و تمرینات فیزیکی یوگا) و فلسفه های یوگا به علاوه ی هنر حرکات ضد جاذبه و هوایی است. پارچه های ابریشمی و یا طناب‌ها جهت کمک به شکل دهی حرکات ورزشکاران از سقف آویزان می شوند.

شما به طور کامل توسط پارچه های ابریشمی محافظت می شوید، حتی می توانید مانند یک گهواره کاملآ توی آن دراز بکشید، یا پارچه ی ابریشمی را دور بخش های خاصی از بدنتان پیچیده و سایر بخش‌ها را روی زمین نگه داريد.

یوگی ها معتقدند که کاملا معلق بودن یا معلق بودن هر یک از اعضای بدن در مقایسه با زمانی که روی زمین هستید، سبب ایجاد کشش و انعطاف بدن شده و بدن شما با ملايمت و شهود ( آگاهی) بیشتری باز و منعطف می شود. پارچه های ابریشمی و طناب ها نیز در کمک به ایجاد تعادل موثر هستند.

با این که بسیاری از کلاس های اریال یوگا دارای طبیعی آکروباتیک هستند، تعداد فزاینده ای از کلاس ها و اساتید نیز از پارچه های ابریشمی معلق، بیشتر به عنوان روش‌های درمانی استفاده می کنند.

“جو استوارت”(Jo Stewart ), مالک یک باغ یوگا (باشگاهی مستقر در ملبورن که ارائه دهنده ی طیف وسیعی از کلاس های اریال یوگا است)، حامی سرسخت استفاده از پارچه های ابریشمی هوایی بعنوان یک شیوه ی درمانی است.

طبق گفته ی او، چند منظوره بودن و قدرت نگهدارنده ی پارچه ی ابریشمی، برای انجام حرکات جدید به افراد کمک می کند. همچنین می تواند سنگینی بار روی مچ ها و زانوها را که گاهی تمرینات روی زمین تحرک آن ها را محدود می کند، کاهش دهد.

انجام تمرینات روی زمین برای کسانی که زانو درد دارند، می تواند چالش برانگیز باشد. اما استوارت می گوید: ” پارچه های هوایی اساسأ زمین را برای آن ها بالا می آورد”.

تاریخچه ی اریال یوگا

انجام تمرینات یوگا به کمک ابزار و لوازم جانبی تا حدود زیادی به نویسنده و معلم هندی یوگا بی کی اس لینگار( B. K.S Lyengar 1918-2014) نسبت داده شده است. وی بنیانگذار سبک لینگار یوگا است.

لینگار علاوه بر استفاده از آجرها، کمربندها، مت ( زیر انداز) یوگا و طناب های دیواری که احیانا در بسیاری از باشگاه ها دیده اید، شاگردانش را با تاب های یوگا از سقف آویزان می کرد.

تاب های اولیه شباهتی به تاب های ابریشمی رنگارنگی که امروزه می بینیم نداشتند. آن ها اغلب از طناب ساخته شده و با تشک یوگا یا پتو، پوشانده می شدند.

یوگای ضد جاذبه همان طور که در ابتدا نامیده شد، در اواخر دهه ی ۱۹۹۰ مورد توجه قرار گرفت. ظاهرا نخستین تاب يوگا به شکل امروزی، شامل مجموعه ای از کمربند های ایمنی ابریشمی متصل شده به دسته ها و نگهدارنده ی پاها در سال ۲۰۰۱ در بریتانیا ابداع شده است.

تاب یوگا،  که تکه پارچه ای بلند است، در سال ۲۰۱۱ با نام “آریل یوگا” یا یوگای هوایی ظهور کرد. امروز باشگاه ها واساتید آموزش دیده ی یوگای هوایی در سراسر جهان به چشم می خورند.

فواید اریال یوگا

اریل يوگا ترکیبی از هنر و ورزش است که فواید فیزیکی و روانی زیر را به همراه دارد:

  • افزایش انعطاف پذیری، ثبات و تعادل؛ تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد که ورزشکاران رشته ی اریل یوگا دارای انعطاف پذیری، تعادل و توانی استثنایی هستند.
  • ایجاد کشش و تسکین فشارهایی که روی مفاصل وجود دارد؛ گفته می‌شود وارونه شدن و آویزان ماندن، فشار وارده بر مفاصل را که با گذشت زمان به دلیل نیروی جاذبه زمین و افزایش سن بیشتر شده است، کاهش می دهد.
  • کاهش ریسک خطر بیماری های قلبی؛ با این که تحقیقات در خصوص این سبک یوگا بسیار محدود است، قابل استناد ترین تحقيقی که در سال ۲۰۱۶ توسط کمیته ی ورزش آمریکا ( ACE)، انجام شده نشان دهنده ی کاهش قابل توجه ریسک بیماری های قلبی و عروقی به کمک این سبک یوگا است.
  • میزان فعالیت بدنی کم تا متوسط؛ همان تحقیق کميته ی ورزش آمریکا نشان داد که انجام حدود پنجاه دقیقه اریل یوگا می تواند چیزی بیش از ۳۰۰ کالری در بدن فرد بسوزاند که همین امر این ورزش را در زمره ی ورزش هایی با شدت فعالیت کم تا متوسط قرار می دهد.
  • بهبود سلامت روان؛ مطالعه ای کوچک نشان داد که هنگامی که افراد تمرینات اریل یوگا را با انگیزه ی افزایش تحرک انجام دادند، بهبود قابل توجهی در میزان افسردگی و کاهش سطح استرس آنان به وجود آمد. اریل یوگا به طور ویژه ای فلسفه های یوگا را به کار برده و اغلب غیر رقابتی و قابل دسترس تر از دوره های رسمی آکروباتیک یا کلاس های آکروباتیک مبتنی بر سیرک است و به نظر می رسد که این موضوع به ویژه برای آریل یوگا موضوعی نويد بخش است.

آیا می توانید اریال یوگا را در منزل انجام دهید؟

باور کنید یا نه، پاسخ مثبت است، بله می توانید. بدون نیاز به تخریب و بازسازی کل اتاق نشیمن، در خانه نیز می‌توانید تمرینات اریل یوگا را انجام دهید.

لوری سالمون ( Lori Salomon) بیش از شش سال است که به آموزش اریل یوگا در منطقه ی بی  اریا ( Bey Area) مشغول است. او علاوه بر آموزش در باشگاه، تعدادی شاگرد خصوصی نیز دارد که در منزلشان آموزش می بینند.

او دریافت که هنگامی که افراد بر حسب لزوم در شرایط آموزش انفرادی قرار می گیرند،  تجربه ی کلی آنها از این آموزش  با ترس و اضطراب کمتری همراه است.

برای انجام تمرینات در خانه می‌توان برخی تاب ها یا طناب‌ها را به یک قلاب فلزی متصل کرد. این کار این این امکان را به شما می دهد که به راحتی به کمک تاب به سمت داخل و خارج پرواز کنید.

همچنین می‌توانید پارچه ی ابریشمی یا طناب تان را به دور تیرهای نگهدارنده ی محکم، ببندید.  چیزی مانند شاخه ی درخت و یا تیر نمای جلویی ساختمان، همان‌ روش سنتی که برای بستن تاب به کار می برید.

بعضی از پیشکسوتان سبک اریل یوگا، طناب یا پارچه ی ابریشمی مخصوص را در سقف خانه‌ ی خود نصب می کنند. اتاق نشیمن سالمون به کمک سه نوع تاب یوگای مختلف به زمین بازی او تبدیل شده است.

همیشه قبل از شروع تمرینات ( پرواز) پارچه ی ابریشمی خود را چک کنید، چرا که اتصالات به مرور زمان شل می شوند.

ابزار مورد نیاز برای اریال یوگا

اگر برای انجام اریل یوگا به باشگاه مراجعه کنید، مخصوصا اگر باشگاه هوایی محور باشد، یعنی برای تمرین اریل یوگا طراحی شده باشد، تنها چیزی که نیاز به بردنش دارید خودتان هستید.

توصیه می کنیم لباس ورزشی جذب با پوشش دهی مناسب بپوشید تا احیانا طناب ها و پارچه های ابریشم پوست شما را خراش ندهند. هر چه تماس مستقیم این موانع با پوست کمتر باشد، قطعا بهتر است. در برخی کلاس ها برای تحمل راحت تر کوسن، به شما حوله داده می شود. اما بهتر است همیشه حوله ی خود را نیز به همراه داشته باشید.

چگونه یک کلاس اریل یوگا در نزدیکی محل سکونت خود پیدا کنید؟

هنگامی که صحبت از پیدا کردن کلاس های اریل یوگا در نزدیکی شماست، قطعا گوگل بهترین دوست شما خواهد بود. به سادگی عبارت ” نزدیک ترین کلاس اریل یوگا به من” و یا ” یوگا درمانی به کمک اریل یوگا در اطراف من” را در قسمت نوار آدرس گوگل وارد کنید.

همچنین با سوال از باشگاه های یوگای اطرافتان، مطمئن شوید که آیا کلاس های اریل یوگا برگزار می کنند؟ ویا مربیانی که آموزش خصوصی این سبک را بپذيرند، می شناسند یا خیر. بسیاری از باشگاه های اطراف شما به طور استثنا،  کلاس یا کارگاه‌های تخصصی برگزار می کنند.

از اولین کلاس اریل یوگا خود چه انتظاری باید داشته باشید؟

استوارت ( Stewart) می گوید: در اولین جلسات تمرین منتظر اتفاقات خنده دار و غافلگیر کننده باشید.

برای شروع اریل یوگا،  نیازی به دانش یا تجربه ی قبلی نیست. او همچنین پیشنهاد می کند که حتی کسانی که تجربه ی انجام فعالیت‌های یوگا را دارند نیز، برای شروع دوره های اریل یوگا با کلاس های سطح مبتدی، یا کلاس هایی که بیشتر حالت تقویتی دارد شروع کنند. این موضوع باعث می شود که فرد قبل از تلاش برای تمرینات پیچیده تر، ابتدا بتواند به راحتی حرکت کردن به کمک پارچه را آموزش ببیند.

داشتن تهوع در نخستین جلسه ی کلاس و مخصوصا هنگامی که بعد از آویزان کردن سر دوباره به حالت مستقیم می ایستید، اصلا موضوع غیر معمولی نیست.

لطفا در صورت داشتن سابقه ی هر نوع بیماری زمینه ای، حتما موضوع را با مربی خود درميان بگذارید. استوارت ( Stewart ) حتی پیشنهاد می کند، چنانچه در حال گذراندن دوره ی درمانی بیماری مزمن یا وخیمی هستید، به دنبال شرکت در دوره های انفرادی و یا کار با مربیانی باشید، که دوره های آموزشی درمان از طریق اریل یوگا را گذرانده اند.

نکات مهم برای مبتدیان

  • به بدنتان گوش کنید (توجه کنید)؛ اگر پس از انجام یک تمرین حس خوبی نداشتید، حتما کمک بخواهید یا یک استراحت کوتاه داشته باشید.
  • ارتباط برقرار کنید؛ جای گیری بر روی طناب و زنجیر در طول انجام تمرینات موضوعی اساسی است. اما شما تنها کسی هستید که بدنتان را دقیقا احساس می کنید. چنانچه در طول تمرین احساس درد یا ناراحتی کردید، از مربی بخواهید به شما کمک کند تا موقعیت مناسب را روی طناب پیدا کنید.
  • سخت نگیرید؛ سالمون ( Salmon) هميشه به شاگردانش یادآوری می کند که، همان‌ طور که به آرامی شروع میکنید به آرامی نیز به سبک ها عادت کنید؛ در اریل یوگا “آهسته و پیوسته ” پیش بروید.
  • اعتماد کنید؛ به این شرایط عجیب اعتماد کنید، به مربی خود اعتماد کنید و مهمتر از همه به خودتان اعتماد کنید.
  • خوش بگذرانید؛ ممکن است در شروع دوره، انجام برخی تمرینات غیرممکن به نظر برسد، بخصوص اگر در یوگا تازه کار هستید. ممکن است دستپاچه شوید، گیج شوید… اما هنگامی که به یاد می آورید که برای خوشگذرانی آنجا هستید، هيچ يک از این ها مهم نخواهد بود.

کلام آخر

امروزه روش‌های زیادی از یوگا وجود دارند که هر یک مزایای خود را دارند. اریل یوگا برای کسانی که بیشتر در کلاسهای آکروباتیک شرکت می کنند، در کنار روش‌های درمانی و ترمیمی، نه تنها سرگرم کننده است بلکه به طرزی باور نکردنی قابل دسترس نیز هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *