پرش به محتوا
خانه » هوش هیجانی شما چقدر است؟ بهترین راه های ممکن برای تقویت هوش هیجانی

هوش هیجانی شما چقدر است؟ بهترین راه های ممکن برای تقویت هوش هیجانی

  • از


هوش هیجانی چیست و چرا اهمیت دارد؟ چرا افراد با هوش هیجانی بالاتر در زندگی و کار موفق ترند؟ آیا افزایش و تقویت هوش هیجانی امکان پذیر است؟ برای پاسخ به این سوالات و درک اهمیت هوش هیجانی در زندگی، باید ماهیت این ویژگی را بشناسید و عناصر اصلی آن را به خوبی بشناسید.

برای آشنایی با مؤلفه‌های هوش هیجانی و راه‌های تقویت آن‌ها در خودتان، کمی وقت بگذارید و این مقاله را بخوانید. بسیاری از مردم در مورد تست های IQ برای اندازه گیری هوش می دانند، اما در مورد “هوش عاطفی” چطور؟ در این مقاله درباره هوش هیجانی و نحوه تمرکز بر بهبود آن بیشتر بدانید.

هوش هیجانی چیست؟

اگر اخیراً کتاب یا مقاله‌ای در مورد پیشرفت شغلی خوانده‌اید، ممکن است با این واقعیت برخورد کرده باشید که افراد با هوش هیجانی بالا (EQ) شانس بیشتری برای استخدام یا ترفیع و دریافت حقوق بهتری دارند. اما هوش هیجانی یا EQ چیست و چرا اینقدر مهم است؟

هوش هیجانی توانایی شناسایی، مدیریت و تنظیم احساسات خود و درک احساسات دیگران است. EQ بالا به شما کمک می کند تا روابط ایجاد کنید، استرس را کاهش دهید، تعارضات را گسترش دهید و رضایت شغلی را بهبود بخشید. به عبارت دیگر، EQ بالا به معنای داشتن پتانسیل افزایش بهره وری در امور مختلف کاری و زندگی است. به همین دلیل است که وقتی صحبت از استخدام در پست های مدیریتی و مهم می شود، کارفرمایان به دنبال افرادی با EQ بالا هستند، نه افرادی با IQ بالا!

مولفه های هوش هیجانی چیست؟

برای اینکه بفهمیم ضریب هوش هیجانی ما در چه سطحی است، ابتدا باید ۵ مولفه اصلی و نردبان هوش هیجانی را بشناسیم. داشتن این 5 رکن تا حد زیادی تعیین می کند که چقدر از نظر احساسی باهوش هستید!

  1. خودآگاهی

خودآگاهی توانایی شناسایی تمام احساسات، محرک های عاطفی، نقاط قوت و ضعف، انگیزه ها، ارزش ها و اهداف شماست. علاوه بر شناخت این احساسات، درک اینکه چگونه بر افکار و رفتار شما تأثیر می گذارد برای خودآگاهی مهم است. به عنوان مثال، اگر در موقعیتی که در آن قرار دارید، احساس استرس، ناامیدی، بی انگیزگی یا بی هدفی می کنید، باید زمانی را برای بررسی اینکه چرا چنین احساسی دارید اختصاص دهید. هنگامی که بتوانید به درستی این احساس را برچسب گذاری کنید و علت آن را درک کنید، در مکان بسیار بهتری خواهید بود تا اقدامات مناسب برای رفع آن انجام دهید.

یکی از راه های تقویت هوش هیجانی، شناخت احساسات است، زمانی که بتوانید احساس درونی خود را بشناسید، می توانید با آن کنار بیایید و خیلی راحت تر آن را اصلاح کنید. پس با خود صادق باشید و زمانی را برای شناخت احساسات خود اختصاص دهید و سپس راه حلی عالی ارائه دهید.

  1. خود مدیریتی

اگر با اصطلاح خود مدیریتی تازه کار هستید، باید بدانید که یکی از ارکان مهم هوش هیجانی، خود مدیریتی است.

با تکیه بر خودآگاهی و مقدمات آن، خودتنظیمی به عنوان توانایی تنظیم هیجانات تعریف می شود. همه افراد – از جمله کسانی که EQ بالایی دارند – خلق و خوی بد، محرک ها و احساسات منفی مانند عصبانیت و استرس را تجربه می کنند، اما خودکنترلی توانایی کنترل آن احساسات است به جای اینکه اجازه دهید آنها شما را کنترل کنند. این ممکن است به معنای تأخیر در پاسخ به موقعیت‌های بسیار استرس‌زا یا پرخاشگرانه باشد، یا تصمیم بگیرید که بلافاصله پس از دریافت ایمیل یا تماس تلفنی استرس‌زا به خواب بروید. نقش خودکنترلی در تقویت هوش هیجانی این است که بتوانید به جای واکنش های منفی و فوری مانند فریاد زدن یا عصبانیت، متفکرانه و واضح پاسخ دهید و در نتیجه کنترل احساسات خود را به دست بگیرید. احساسات منفی و رفتار پرخاشگرانه نه تنها بر اطرافیان شما تأثیر منفی می گذارد، بلکه می تواند بر سلامت شما نیز تأثیر بگذارد.

  1. انگیزه

انگیزه اساساً چیزی است که ما را برای انجام کاری یا رسیدن به هدفی برمی انگیزد. وقتی با موانع و مشکلاتی روبرو می شویم، بررسی انگیزه هایمان دقیقاً همان چیزی است که ما را به ادامه راه ترغیب می کند. افرادی که انگیزه پایینی دارند بیشتر مستعد ریسک کردن (به جای حل مشکلات) هستند، مضطرب هستند و در مسیر رسیدن به اهداف خود به طور ناگهانی متوقف می شوند. فقدان انگیزه در این افراد نیز می تواند باعث ابراز احساسات منفی در مورد اهداف و مقاصد پروژه شود که می تواند روحیه تیم را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر، کسانی که انگیزه «موفقیت» دارند و کارهایی را انجام می دهند که به آنها افتخار می کنند، احتمالاً بازخورد مثبتی از اقدامات خود دریافت می کنند، پیشرفت خود را ارزیابی می کنند و خود را برای رسیدن به اهدافشان تحت فشار قرار می دهند و برای بهبود مستمر مهارت های خود تلاش می کنند. ، دانش و نتایج کار. اکنون به راحتی می توان فهمید که چرا افراد با انگیزه بالا دارایی ارزشمندی برای هر تیمی هستند.

  1. ابراز همدردی

همدلی توانایی برقراری روابط عاطفی و عاطفی با دیگران است، به این معنی که می توانید احساسات و نگرانی های دیگران را درک کنید و مشکلات را از دیدگاه آنها ببینید. این مهارت زمانی نمایان می شود که با دیگران در تعارض و اختلاف نظر قرار می گیرید و به شما این امکان را می دهد که نیازهای آنها و دلیل واکنش آنها را بهتر درک کنید.

همدلی نقش کلیدی در پذیرش و قدردانی از دیدگاه های مخالف دارد و به شما کمک می کند با راه حل های خلاقانه تری به مشکلات و مسائل بپردازید.

علاوه بر این، همدلی در فعالیت های گروهی یا حل مشکلات خانوادگی نیز بسیار مهم است. توجه و پاسخگویی به نیازهای عاطفی افراد در محیط کار یا خانه و خانواده، فضایی صمیمی و آرام ایجاد می کند. بنابراین تأثیر تقویت هوش هیجانی در تمام ابعاد زندگی خود را نشان خواهد داد.

  1. مدیریت روابط

مدیریت روابط به معنای همه چیز مربوط به برقراری ارتباط با افراد دیگر است. توانایی فرد در ایجاد حس اعتماد، ارتباط موثر و احترام متقابل از مهارت های ضروری برای مدیریت روابط در نظر گرفته می شود.

اگر در روابط خود با اعضای خانواده، دوستان و همکاران فردی الهام بخش و قابل اعتماد هستید، هوش هیجانی شما در سطح مناسبی قرار دارد. افرادی که قادر به مدیریت روابط خود هستند، قادر به رهبری، توسعه روابط و ایجاد انگیزه در دیگران هستند.

آیا این یک ویژگی ذاتی است؟

اگرچه هوش هیجانی برای برخی افراد طبیعی به نظر می رسد، اما انعطاف پذیری مغز ما به ما این امکان را می دهد که اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم. مطالعات مختلف ثابت کرده اند که اگرچه هوش هیجانی تا حدی به ژنتیک و مسائل طبیعی وابسته است، اما با انجام تمرینات و افزایش آگاهی می توان تا حد زیادی هوش هیجانی را تقویت کرد.

تمرینات موثر برای تقویت هوش هیجانی

هوش هیجانی خود را با انجام تمرینات زیر در موقعیت های ناخواسته و احتمالی در کار یا زندگی افزایش دهید:

* زمانی که در موقعیت استرس زا یا غیرقابل پیش بینی قرار دارید، واکنش خود را به تعویق بیندازید و کمی صبر کنید. برای سهولت کار، می توانید به طور موقت محل را ترک کنید یا چندین نفس عمیق پشت سر هم بکشید.

* برای شمارش امتیازات و دستاوردهای مثبت خود وقت بگذارید. زندگی پر از چالش ها و نکات مثبت و منفی است، اجازه ندهید اتفاقات بد باعث شود موفقیت هایتان را فراموش کنید.

* مسئولیت احساسات خود را بر عهده بگیرید و با پذیرش آنها در جهت اصلاح یا رفع آنها اقدام کنید.

* به جای نشان دادن واکنش های سریع، فکر کنید و پاسخ مناسب را پیدا کنید.

* مهارت های شنیداری را تمرین کنید.

* از زبان بدن موثر استفاده کنید.

* روزانه 5 تا 15 دقیقه مدیتیشن کنید.

* حس همدلی خود را تقویت کنید و سعی کنید در موقعیت های مختلف خود را به جای دیگران بگذارید.

* خوش بینی را تمرین کنید.

* در پاسخ به افراد در موقعیت های مختلف از کلمات مناسب استفاده کنید.

تقویت

خوشبختانه افزایش هوش هیجانی و ویژگی های مرتبط با آن امکان پذیر است و تا حدود زیادی تمرینات فوق می تواند در این زمینه موثر باشد. با رعایت نکات بالا، توانایی تفکر ما بهبود می یابد و قدرت تفکر ما می تواند مانند یک عضله رشد کند.

تمریناتی که در این مقاله می خوانید به شما کمک می کند تا در درازمدت شرایط را کنترل و مدیریت کنید و تجربه دلپذیرتری را در زندگی به خود بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *