پرش به محتوا
خانه » مدیتیشن چیست؟ آموزش تصویری مدیتیشن 0 تا 100 برای مبتدیان

مدیتیشن چیست؟ آموزش تصویری مدیتیشن 0 تا 100 برای مبتدیان

  • از


نکته: همچنین می توانید برای شروع برنامه های مدیتیشن مختلف را امتحان کنید. همچنین آموزش های رایگانی را در سایت آکادمی ذهن منتشر کرده ایم تا بتوانید به راحتی مراقبه کنید تا به آرامش و تمرکز فوق العاده ای که در زندگی می خواهید برسید.

3- برای آشنایی بیشتر با مدیتیشن، کتاب های معنوی مطالعه کنید. اگرچه برای همه مناسب نیست، اما خواندن کتاب های معنوی و متون مقدس به برخی از افراد کمک می کند تا مراقبه را بهتر درک کنند و با الهام گرفتن از آنها، آرامش درونی و درک معنوی خود را افزایش دهند.

• برخی از کتاب های خوب که درک معنوی شما را عمیق تر می کنند عبارتند از: تقویت خرد در زندگی روزمره اثر دالایی لاما، ماهیت واقعی شخصیت نوشته جین رابرتز، زمین جدید نوشته اکهارت تول و ذهن آگاهی یک دقیقه ای نوشته دونالد آلتمن می توانند به شما در به دست آوردن درک عمیق تری از مراقبه کمک کنند.

• در صورت تمایل می توانید کلماتی را از متون معنوی یا کتاب های مقدس انتخاب کنید و در جلسه مراقبه بعدی خود از آنها استفاده کنید.

4- ذهن آگاهی را در زندگی روزمره خود تمرین کنید. مدیتیشن نباید به تمرینات یا کلاس های شما محدود شود. زیرا می توانید ذهن آگاهی را در زندگی روزمره خود تمرین کنید. فقط در هر لحظه از روز روی آنچه در درون و اطراف شما اتفاق می افتد تمرکز کنید.

• برای مثال، در مواقع پر استرس، سعی کنید چند ثانیه وقت بگذارید و فقط روی تنفس خود تمرکز کنید و ذهن خود را از هرگونه افکار و احساسات منفی پاک کنید.

• همچنین می توانید با آگاهی از غذا و هر احساسی که در حین غذا خوردن تجربه می کنید، حین غذا خوردن، تمرکز حواس را تمرین کنید.

مهم نیست که در زندگی روزمره خود چه کاری انجام می دهید – چه پشت کامپیوتر نشسته اید یا در حال جارو کردن زمین – سعی کنید به حرکات بدن و احساساتی که در آن لحظه تجربه می کنید توجه بیشتری داشته باشید. این تمرکز و آگاهی یعنی زندگی آگاهانه.

5- تمرینات زمین کردن آن را امتحان کنید تا به شما کمک کند در لحظه حال بیشتر حضور داشته باشید. گراندینگ تکنیکی است که به شما کمک می کند تا ذهن آگاهی را در زندگی روزمره خود تمرین کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مستقیماً روی چیزی در اطراف خود یا یک احساس خاص در بدن خود تمرکز کنید.

• به عنوان مثال، می توانید بر روی خودکار یا پوشه آبی رنگ روی میز نزدیک خود تمرکز کنید، یا نگاه دقیق تری به احساس پاهای خود روی زمین یا دست هایتان که روی پشتی صندلی قرار گرفته اند، بیندازید. اگر احساس می‌کنید حواس‌تان پرت است یا ذهنتان سرگردان و مشغول است، یا اگر استرس دارید، این کار را انجام دهید.

• همچنین می توانید تمرکز روی چندین حس را به طور همزمان امتحان کنید. به عنوان مثال، یک حلقه کلید را بردارید و به صداهایی که کلیدها تولید می کنند، احساس آنها در دستان شما و حتی بوی فلز آنها توجه کنید.

6- به مدیتیشن، یک همچنین یک سبک زندگی سالم داشته باشید. اگرچه مدیتیشن می تواند سلامت کلی روحی و جسمی شما را بهبود بخشد، اما بهتر است آن را با سایر انتخاب های سبک زندگی سالم ترکیب کنید. سعی کنید غذاهای سالم بخورید، ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید.

• از تماشای بیش از حد تلویزیون، نوشیدن الکل یا سیگار کشیدن قبل از مدیتیشن خودداری کنید. این فعالیت ها جزو فعالیت های ناسالم هستند و می توانند ذهن شما را مختل کنند و مانع از رسیدن شما به سطح تمرکز لازم برای مدیتیشن موفق شوند.

7- مراقبه را به عنوان یک سفر ببینید نه مقصد. مدیتیشن هدفی نیست که بخواهید به آن برسید، پس آن را به عنوان اهدافی که در کار دارید در نظر نگیرید. اگر مدیتیشن را وسیله ای برای رسیدن به یک هدف خاص می بینید (حتی اگر هدف شما روشنگری باشد)، مثل این است که بگویید هدف این است که در یک روز زیبا یک مایل پیاده روی کنید. به جای داشتن چنین افکاری، روی فرآیند و چگونگی تجربه مراقبه خود تمرکز کنید و تمایلات و وابستگی هایی که باعث اختلال در روند مراقبه می شوند را رها کنید.

• هنگام شروع، نباید زیاد روی کیفیت مدیتیشن تمرکز کنید. اگر در پایان تمرین مراقبه آرام‌تر، شادتر و آرام‌تر باشید، مدیتیشن شما موفقیت‌آمیز بوده است.

سوال سوم

از نظر مدیتیشن، «زمین کردن» یعنی چه!

در طول مدیتیشن بدن خود را در موقعیتی راحت قرار دهید.

نه دقیقا! در حین مدیتیشن قطعا مهم است که در یک موقعیت راحت بنشینید. اگر در حالت نشسته مدیتیشن می کنید، مطمئن شوید که ستون فقرات شما کاملا صاف است. اما این اساس مدیتیشن نیست.

تکرار یک کلمه یا عبارت خاص برای کمک به تمرکز ذهن در حین مدیتیشن.

در باره ! کلمه یا عبارتی که در حین مدیتیشن تکرار می کنید، مانترا نامیده می شود. نکته تکرار یک مانترا در طول مدیتیشن این است که افکار دیگر شما را از بین می برد تا بتوانید با موفقیت بیشتری مدیتیشن کنید.

تمرکز بر چیزی در محیط یا تمرکز بر احساسات درونی.

درست است، واقعی ! زمینه سازی یک تکنیک آگاهی است که به شما کمک می کند از آنچه در اطراف شما می گذرد یا آنچه در درون شما می گذرد آگاه باشید. فقط یک لحظه وقت بگذارید و بدون قضاوت روی چیزی که می توانید ببینید یا احساس کنید تمرکز کنید.

پرسش و پاسخ عمومی

مدیتیشن برای یک مبتدی چقدر طول می کشد؟

برای بسیاری از افرادی که می خواهند مدیتیشن را شروع کنند، جلسات 5 یا 10 دقیقه ای خوب است. اما می توانید به تدریج زمان مدیتیشن را افزایش دهید.

آیا مدیتیشن می تواند به من کمک کند تا از شر اضطراب خلاص شوم؟

تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن می تواند در بهبود علائم اضطراب موثر باشد. بسته به شدت اضطراب شما، ممکن است لازم باشد مدیتیشن را با سایر رویکردهای مدیریت ذهن، مانند روان درمانی یا دارو درمانی ترکیب کنید.

آیا می توانم روی تختم بنشینم و مدیتیشن کنم؟

بله، مدیتیشن انواع مختلفی دارد. تا زمانی که روند خود را دنبال کنید و نتایج خوبی از مدیتیشن بگیرید، روشی که استفاده می کنید قطعاً کارساز خواهد بود.

من آدم بسیار مضطربی هستم. آیا مدیتیشن می تواند به من کمک کند در حین مطالعه تمرکز داشته باشم؟

مدیتیشن منظم به شما کمک می کند تمرکز خود را افزایش داده و از شر عواملی که حواس پرتی را پرت می کنند خلاص شوید. به خاطر داشته باشید که برای رسیدن به چنین نتایجی به تمرین زیادی نیاز دارید.

آیا مدیتیشن به خلاص شدن از شر افکار بد کمک می کند؟ و آیا در دراز مدت به من کمک می کند بهتر فکر کنم؟

بله، قطعا اینطور است! در واقع این هدف یکی از اهداف اصلی مدیتیشن است. مدیتیشن به شما کمک می کند تا از شر افکار بد خلاص شوید و از تکرار آنها جلوگیری کنید. بر اساس فلسفه بودایی، یکی از مولفه های مراقبه، افزایش مهربانی و افکار خوب نسبت به خود و دیگران است.

آیا درست است که شب ها قبل از خواب در حالی که روی تختم دراز کشیده ام مدیتیشن انجام دهم؟

نه! این کاملا طبیعی است زیرا می توانید ذهن خود را پاک کنید و به خواب عمیق فرو بروید. اگرچه توصیه می شود در حین مدیتیشن به صورت چهارزانو بنشینید، اما می توانید آن را دراز کشیده و سپس بخوابید.

چگونه می توانم برای مدیتیشن وقت بگذارم؟ من خیلی مشغول کار مدرسه، مسئولیت های خانوادگی و برنامه های بعد از مدرسه هستم!

می توانید درست قبل از خواب مدیتیشن کنید. به جای تماشای تلویزیون یا استفاده از اینترنت مدیتیشن کنید. این به شما کمک می کند بهتر بخوابید و قبل از خواب ذهن خود را از افکار بیهوده پاک کنید و در نتیجه خوابی خوب و راحت داشته باشید.

آیا می توانم هنگام مدیتیشن به موسیقی گوش دهم؟

بله، اگرچه موسیقی بدون کلام بهتر است.

آیا من به عنوان یک مسلمان می توانم این کار را انجام دهم؟

بله، بسیاری از عارفان مراقبه را در نیازهای معنوی خود قرار می دهند. در صورت تمایل می توانید از دعا یا عبارتی ساده از قرآن یا سایر کتب آسمانی مانند نهج البلاغه و… به عنوان نوعی مانترا در مراقبه استفاده کنید.

آیا مدیتیشن به تمرکز در بوکس کمک می کند؟

بله داشتن ذهنی آرام و متمرکز به شما کمک می کند تمرکز خود را افزایش دهید و لحظه به لحظه هوشیارتر شوید. بوکس و بسیاری از ورزش های دیگر نیاز به واکنش سریع و تمرکز بالا دارند، بنابراین استفاده از مدیتیشن قطعا به شما در بوکس کمک می کند.

نکات ضروری برای شروع مدیتیشن

مدیتیشن نباید خیلی پیچیده باشد. فقط نفس بکش. نفس خود را بیرون دهید و اجازه دهید نگرانی های شما از بین برود. فقط آرام باش

انتظار نتایج فوری نداشته باشید. هدف از مدیتیشن این نیست که یک شبه شما را به استاد ذن تبدیل کند. زمانی بهترین نتایج را از مدیتیشن خواهید گرفت که آن را به خاطر خود انجام دهید، نه برای نتایج فوری.

اگر زمانی که برای مدیتیشن انتخاب کرده اید خیلی طولانی است و راحت نیستید، زمان کوتاه تری را انتخاب کنید. تقریباً هر کسی می تواند 1-2 دقیقه را به مدیتیشن اختصاص دهد و از شر افکار سمی خلاص شود. بنابراین با گذشت زمان، همانطور که اقیانوس ذهن شما آرام می شود، می توانید به تدریج جلسه مدیتیشن خود را طولانی کنید تا زمانی که به مدت زمان بهینه تری برسید. وقتی تمرین مدیتیشن را شروع می کنید، تمرکز کردن سخت است. اما اگر مرتب مدیتیشن کنید، به آن عادت خواهید کرد. فقط سعی کن صبور باشی

چه چیزی برای شما بهتر است؟ تکنیک مدیتیشن عالی شخص دیگری ممکن است برای شما کارساز نباشد. بنابراین سعی کنید تکنیکی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد.

آنچه در سکوت ذهنتان انجام می دهید به خودتان بستگی دارد. برخی از افراد از مدیتیشن برای تعیین هدف یا نتیجه دلخواه برای ضمیر ناخودآگاه خود استفاده می کنند. برخی دیگر ترجیح می دهند در سکوت نادری که مدیتیشن به ارمغان می آورد، «استراحت کنند». برای افراد مذهبی، مراقبه بیشتر در مورد ارتباط با خدای خود و دریافت الهام است.

علاوه بر این، مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا با پشیمانی و ناامیدی کنار بیایید و به شما نشان دهد که چگونه ذهنی آرام داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *