پرش به محتوا
خانه » مدیتیشن و بهترین زمان برای انجام آن

مدیتیشن و بهترین زمان برای انجام آن

  • از


مدیتیشن عملی است که به شما کمک می کند تا به آرامش برسید و بهتر بتوانید با استرس مقابله کنید. این تکنیک مزایای دیگری نیز دارد. حتی اگر در گذشته تجربه انجام این نوع مراقبه را داشته اید، پیداکردن زمانی مناسب برای گنجاندن مدیتیشن منظم در زندگی روزمره تان همیشه آسان نیست.

برای بسیاری از افراد، صبح می تواند بهترین زمان برای مدیتیشن باشد. اما حتی اگر نمی توانید مدیتیشن را در برنامه صبحگاهی خود جای دهید، انجام آن در هر زمانی از روز می تواند برای ذهن و سلامت بدن تان مفید باشد.

در اینجا آنچه که باید درباره زمان مدیتیشن، چرایی اهمیت اختصاص زمان مناسب برای مدیتیشن و نکاتی که می تواند به ایجاد یک عادت منظم برای مدیتیشن کمک کند، آورده شده است.

 مدیتیشن چه موقع باید انجام شود؟

بهترین زمان برای انجام مدیتیشن چه زمانی است؟ در حالی که انتخاب زمان مناسب برای برنامه شما ضروری است، ممکن است زمان های خاصی وجود داشته باشد که می تواند به شما کمک کند تا فواید مدیتیشن را به حداکثر برسانید.

مدیتیشن صبحگاهی

مدیتیشن اول صبح می تواند فرصتی فوق العاده برای شروع روز باشد. در ساعات اولیه صبح، زمانی که کار، خانواده و سایر وظایف هنوز وقت تان را نگرفته اند، از تمرکز و توجه کافی برای انجام درست مراقبه برخوردار هستید.

مدت زمان مدیتیشن به شما، اهداف و اولویت هایتان بستگی دارد، اما حتی یک مراقبه سریع پنج دقیقه ای نیز می تواند شروعی سالم برای روز شما باشد.

پژوهش های انجام شده حاکی از این است که انجام یک مدیتیشن مختصر روزانه می تواند تاثیرات مثبت بسیاری برای فرد از جمله تقویت حافظه، توجه و کنترل هیجانات داشته باشد.

تعیین هدف تان برای روز پیش رو با مدیتیشن می تواند به شما در داشتن نگرشی مثبت و آرام برای کنترل بهتر استرس هایی که ممکن است در طول روز ایجاد شود نیزکمک کند.

مدیتیشن در وقت استراحت ناهار

اگر صبح ها نمی توانید مدیتیشن کنید، می توانید آن را در زمان استراحت ناهار انجام دهید. مدیتیشن در وسط روز می تواند روشی فوق العاده برای استراحت بعد از کار و شارژ مجدد برای بعد از ظهر پیش رو باشد.

مدیتیشن در محل کار

مکانی آرام برای مدیتیشن پیدا کنید تا از مدیتیشن ظهر خود نهایت استفاده را ببرید. اگر سر کار هستید، از میز یا اتاق کار خود خارج شوید و به اتاق کنفرانس یا یک اتاق خالی بروید.

 مدیتیشن در غروب

اتمام یک روز کاری با مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا آرام باشید و برای یک خواب خوب شبانه آماده شوید. همچنین اگر مشکل خواب دارید و قبل از خواب بیش ازحد درگیر رویدادهای روزانه هستید، این زمان بسیار خوبی برای انجام این کار است.

اگر بعضی اوقات مشکل خواب دارید، سعی کنید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از خواب مراقبه کنید. همچنین می توانید تمرینات تنفسی انجام دهید یا به مدیتیشن هدایت شده ای گوش دهید تا به شما کمک کند آرام شوید و آسوده بخوابید.

 بعد از برگشتن از سرکار

برای بسیاری از افراد، تایم بعد از کار زمانی است که بیشتر احساس استرس می کنند. که می تواند موجب مکانیسم های مقابله ای ناسالم مانند پرخوری یا نوشیدن الکل شود.

مدیتیشن بعد از رسیدن به خانه از محل کار می تواند به شما کمک کند تا با روشی سالم از حالت “کار” به “حالت خانه” گذار کنید و از حالت فشردگی خارج شوید.

 بعد از تمرینات ورزشی

مدیتیشن همچنین می تواند راهی عالی برای سرد کردن بدن بعد از تمرین ورزشی باشد. اگر بعد از رفتن به باشگاه، سالن یوگا یا پیاده روی احساس استرس یا هیجان زدگی دارید برای چند دقیقه آرام بنشینید و روی تنفس خود تمرکز کنید. این تمرین ساده می تواند به تمرکز ذهن شما کمک کرده و بروز هرگونه تنش پس از تمرین را کاهش دهد.

هنگام نیاز به آرامش

علاوه بر این زمان های خاص روز، مهم است که انعطاف پذیر باشید و هر زمان که بیشتر به آن نیاز دارید، مدیتیشن کنید. اگر احساس استرس یا اضطراب می کنید، چند دقیقه از هر چیزی که باعث ناراحتی شما می شود فاصله بگیرید و کمی تمرکز کنید.

هنگام انتخاب زمان مدیتیشن، همیشه سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید. اگر احساس می‌کنید خسته، مضطرب یا افسرده هستید، کمی استراحت کنید تا بتوانید روی تنفس خود تمرکز کنید و در لحظه حال باشید.

در حالی که زمان های ایده آل زیادی برای مدیتیشن وجود دارد، بهترین زمان برای مدیتیشن زمانی است که بتوانید آن را در برنامه خود قرار دهید. همیشه سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید و هر زمان که بیشتر به آن نیاز داشتید مراقبه کنید.

هر زمان که بخواهید

بهترین زمان برای مدیتیشن زمانی است که بتوانید آن را در برنامه خود جای دهید. در حالی که ممکن است زمان‌های خاصی برای مدیتیشن ایده‌آل باشد، نکته مهم اینجاست که زمانی را درنظر بگیرید که برای شما مفید باشد و بتوانید آن را به یک عادت منظم تبدیل کنید.

ایجاد یک عادت جدید به زمان و تلاش مداوم نیاز دارد. می‌توانید با انتخاب زمان درست کار را آسان‌تر کنید. اگر مدیتیشن در صبح برایتان دشوار است، زمان دیگری از روز را انتخاب کنید. هر چه مدت زمان بیشتری به این رویه پایبند باشید، احتمال اینکه به یک عادت پایدار تبدیل شود بیشتر می شود.

اگر برای مراقبه درخانه مشکل دارید، سعی کنید به یک مدیتیشن هدایت شده در طول رفت و آمد یا زمانی که برای پیاده روی بیرون هستید گوش دهید. همچنین می‌توانید از برنامه‌های مدیتیشن که دارای مراقبه‌های کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای هستند و در هر مکان و  زمان قابل انجام هستند استفاده کنید.

یک پژوهش انجام شده در سال ۲۰۲۲ که تأثیر مدیتیشن صبحگاهی و عصرگاهی را مورد بررسی قرار داده بود، نشان داد که انجام مدیتیشن در هر زمانی اضطراب را کاهش داده و  موجب افزایش تمرکز حواس می شود. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مدیتیشن می تواند موجب افزایش سلامت روان در فرد شود، چه در صبح انجام شود چه در عصر.

 مزایای وقت گذاشتن برای مدیتیشن

علاوه بر اختصاص بهترین زمان برای مدیتیشن، درک چرایی انجام مدیتیشن نیز ضروری است. با اینکه مزایای زیادی برای مدیتیشن ذکر شده است، اما برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

  • کاهش استرس: یکی از رایج ترین دلایلی که افراد به مدیتیشن روی می آورند، کاهش استرس است. مطالعات نشان می دهد که مدیتیشن ذهن آگاهی می تواند به تسکین علائم مرتبط با استرس مانند اضطراب، افسردگی و درد مزمن کمک کند.
  • بهبود خواب: اگر مشکل خواب دارید، مدیتیشن (مراقبه) می تواند به کاهش افکار آشفته و بهبود آرامش پیش از خواب کمک کند. مطالعات نشان داده اند که مدیتیشن ذهن آگاهی می تواند کیفیت و کمیت خواب را بهبود بخشد.
  • افزایش تمرکز و توجه: مدیتیشن همچنین می تواند به بهبود تمرکز و توجه کمک کند. اگر حضور قلب ندارید یا دائما حواس تان پرت می شود انجام مدیتیشن منظم می‌تواند به افزایش تمرکز و توانایی تان برای ادامه کار کمک کند.
  • مدیتیشن فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد، از جمله نرمال کردن فشار خون، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش تولید کورتیزول. بنابراین، اگر به دنبال راهی برای بهبود سلامت و تندرستی کلی بدن خود هستید، انجام مدیتیشن را فراموش نکنید.

 چرا وقت گذاشتن برای مدیتیشن مهم است؟

در دنیای پر سرعت امروز، انسان به سادگی درگیر مشکلات روزمره می شود و مراقبت از خود را فراموش می کند. اما صرف تنها چند دقیقه از روز برای آرام نشستن و تمرکز بر تنفس تان می تواند به شدت بر احساس تان تأثیر بگذارد.

بنابراین، اگر به دنبال راهی برای بهبود سلامت و تندرستی خود هستید، حتماً زمانی را برای انجام مدیتیشن اختصاص دهید. فواید انجام آن حتما شما را شگفت زده خواهد کرد.

 خلاصه

مدیتیشن می تواند موجب کاهش استرس، بهبود خواب و افزایش تمرکز و توجه شود. همچنین می تواند به کاهش اضطراب، افسردگی و درد نیز کمک کند. همچنین، این تکنیک روشی فوق العاده برای بهبود سلامت کلی فرد و کسب آرامش در یک روز پر هیجان کاری است.

نکاتی برای ایجاد عادت مدیتیشن

اگر هنوز در انجام مدیتیشن مبتدی هستید، به آرامی شروع کنید و صبور باشید. و از نکات زیر استفاده کنید:

  • یک موقعیت مناسب پیدا کنید: می توانید در حالت نشسته، دراز کش یا حتی ایستاده مراقبه کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که راحت هستید و حواس تان پرت نمی شود.
  • روی تنفس تان تمرکز کنید: هنگامی که در یک موقعیت مناسب قرار گرفتید، چشمان خود را ببندید و روی تنفس خود تمرکز کنید. عمیق و آهسته نفس بکشید، نفس را از طریق بینی داخل و خارج کنید.
  • به افکارتان توجه کنید، اما روی تنفس خود نیز تمرکز داشته باشید: طبیعی است که در حین مدیتیشن، افکاری نیز به ذهن تان خطور کند. اگر این افکار ذهن تان را درگیر کردند، آنها را رها کنید و دوباره روی تنفس خود تمرکز کنید.
  • با یک جلسه کوتاه شروع کنید: اگر هنوز مبتدی هستید، سعی کنید روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه مراقبه کنید. وقتی به انجام تمرینات آن عادت کردید، می توانید به تدریج طول جلسات خود را نیز افزایش دهید.

نکته پایانی

با کمی تمرین، مدیتیشن می تواند راهی فوق العاده برای کاهش استرس، بهبود خواب و ارتقا سلامت و تندرستی کلی بدن باشد. زمانی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد و آن را به بخشی منظم از روال روزمره خود تبدیل کنید. با انجام این کار ذهن (و بدن تان) از شما تشکر خواهند کرد.

منابع : ۱ , ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *