پرش به محتوا
خانه » رژیم کتوژنیک 21 روزه؛ مزایا و معایب آن

رژیم کتوژنیک 21 روزه؛ مزایا و معایب آن


یکی از بهترین رژیم های غذایی برای کمک به لاغری شکم و تجزیه چربی های اضافی بدن، رژیم کتوژنیک است. احتمالا تا به حال نام این رژیم غذایی را شنیده اید. انواع مختلفی از رژیم های کتوژنیک وجود دارد. به عنوان مثال، رژیم کتوژنیک 7 روزه در مدت یک هفته انجام می شود. یکی از محبوب ترین رژیم ها رژیم کتو 21 روزه است.

دلیل محبوبیت این رژیم این است که تاثیر بسزایی در کاهش وزن دارد و به تناسب اندام کمک می کند. با این حال، برخی افراد بر این باورند که رژیم کتوژنیک ۲۱ روزه گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیست. زیرا محدودیت مصرف کالری برای مدت طولانی باعث آسیب جدی به بدن می شود و عوارض مختلفی مانند یبوست و مواردی از این قبیل را به همراه دارد.

با این حال، این رژیم مانند بسیاری از رژیم های غذایی دارای مزایایی است. اگر به رژیم کتوژنیک علاقه دارید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این رژیم کسب کنید، پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. زیرا در زیر قصد دارم در مورد رژیم کتوژنیک ۲۱ روزه به طور کامل توضیح دهم.

رژیم کتو 21 روزه چیست؟

رژیم کتو 21 روزه چیست؟

قبل از هر چیز، بهتر است با رژیم کتوژنیک ۲۱ روزه آشنا شوید. این رژیم یک نوع برنامه غذایی محبوب است که معمولا برای کاهش وزن و کاهش وزن استفاده می شود. این رژیم مصرف کربوهیدرات را محدود می کند. اما مصرف چربی ها و پروتئین های سالم در رژیم کتوژنیک افزایش می یابد. به این ترتیب بدن وارد فرآیندی به نام کتوز می شود.

کتوز زمانی رخ می دهد که میزان کربوهیدرات های موجود در بدن کاهش یابد. بدن به طور معمول از کربوهیدرات و گلوکز برای انرژی استفاده می کند. اما زمانی که گلوکز کافی در خون وجود نداشته باشد، از چربی ذخیره شده برای تامین سوخت مورد نیاز بدن استفاده می کند. میزان محدودیت کالری از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

اما به طور کلی مصرف این ماده از 20 به 50 گرم در روز کاهش می یابد. این بدان معناست که شما باید کالری روزانه خود را از چربی ها و پروتئین های سالم دریافت کنید. اگرچه رژیم کتوژنیک تأثیر زیادی در کاهش وزن دارد، اما نباید آن را برای مدت طولانی ادامه داد. زیرا عوارضی مانند یبوست، کاهش شدید اشتها و مواردی از این قبیل را به همراه دارد.

درک تفاوت بین رژیم ناشتا و رژیم کتوژنیک 21 روزه

درک تفاوت بین رژیم ناشتا و رژیم کتوژنیک 21 روزه

رژیم های کراش را نباید برای مدت طولانی دنبال کرد. به همین دلیل بهتر است قبل از انتخاب رژیم کتوژنیک ۲۱ روزه با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا ممکن است شما فرد مناسبی برای انتخاب این رژیم نباشید. در زیر برخی از مهم ترین تفاوت های بین رژیم ناشتا متناوب و رژیم کتوژنیک 21 روزه را به شما خواهیم گفت:

رژیم کتوژنیک که به عنوان رژیم کتو نیز شناخته می شود، یک رژیم کاهش وزن است. این رژیم با کاهش مصرف برخی غذاها سرعت چربی سوزی بدن را افزایش می دهد. زیرا سلول های چربی به طور مستقیم به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • روزه متناوب

روزه متناوب شامل دوره های روزه گرفتن و غذا خوردن است. هدف اصلی این رژیم ایجاد اختلاف زمانی بین وعده های غذایی اصلی است. این فرآیند به بدن اجازه می دهد تا از چربی های ذخیره شده برای انرژی استفاده کند. روزه متناوب به روش های مختلفی انجام می شود.

به عنوان مثال، ممکن است شامل 16 ساعت روزه گرفتن و غذا خوردن در یک دوره 8 ساعته باشد. بنابراین این دو رژیم غذایی از نظر اصول و نوع برنامه غذایی کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. اما نمی توان نادیده گرفت که هر دو به کاهش سریع وزن در مدت زمان کوتاه کمک می کنند.

فواید رژیم 21 روزه کتو

رژیم کتو 21 روزه فواید مختلفی برای بدن دارد. به همین دلیل به یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی تبدیل شده است. در اینجا به برخی از مهم ترین فواید این رژیم اشاره می کنیم:

  • یکی از مهمترین فواید رژیم کتوژنیک ۲۱ روزه این است که تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. اگر روش های مختلفی را برای کاهش وزن امتحان کرده اید و به نتیجه ای نرسیده اید، این رژیم گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. البته به شرطی که تحت نظر متخصص تغذیه باشید.
  • برخی مطالعات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. زیرا با کاهش مصرف کربوهیدرات میزان ترشح انسولین کاهش می یابد. این سوال برای بیماران دیابتی بسیار مهم است. زیرا به تنظیم سطح قند خون و کاهش علائم دیابت کمک می کند.
  • یکی از مهمترین فواید رژیم کتوژنیک ۲۱ روزه بهبود عملکرد ذهنی است. مطالعات نشان داده است که این رژیم باعث بهبود تمرکز و عملکرد ذهنی می شود.
  • رژیم کتوژنیک 21 روزه نقش مهمی در تنظیم اشتها دارد. اگر از مشکلاتی مانند پرخوری رنج می برید، می توانید این رژیم را امتحان کنید. با توجه به اینکه رژیم کتوژنیک مقدار زیادی چربی و پروتئین سالم مصرف می کند، از پرخوری شدید اجتناب می شود.

تغییرات در بدن در هفته های مختلف رژیم کتوژنیک

این رژیم شامل سه هفته متوالی است که تغییرات متفاوتی را در بدن ایجاد می کند. این تغییرات شامل موارد زیر است:

در هفته اول رژیم کتوژنیک درصد قابل توجهی از آب در بدن کاهش می یابد. به خاطر داشته باشید که کم آبی بدن تأثیر نامطلوبی بر اندام های داخلی دارد. پس بهتر است آب کافی بنوشید. اگر تمام اصول رژیم کتوژنیک را رعایت کنید، بین 900 تا 4500 گرم وزن کم خواهید کرد. اما در نهایت میزان کاهش وزن به شرایط بدنی و نوع رژیم شما بستگی دارد.

در هفته دوم، بدن به برخی از ویژگی های رژیم کتوژنیک عادت می کند. در نتیجه می توانید برخی از فواید این رژیم مانند کاهش چربی در قسمت های مختلف بدن را مشاهده کنید.

در هفته سوم وزن بیشتری کم خواهید کرد. اما برخی مشکلات دیگر مانند تحریک پذیری، کمبود آب، ضعف و خستگی شدید را می توان مشاهده کرد. اگر متوجه چنین عوارضی شدید، بهتر است رژیم کتوژنیک را متوقف کنید یا با متخصص تغذیه مشورت کنید. اگر در این هفته وزن اضافه کردید، باید مصرف کربوهیدرات خود را دوباره ارزیابی کنید. علاوه بر این، برخی شرایط روانی مانند استرس مزمن و بی تحرکی بر نتایج تأثیر می گذارد.

کاندیدای مناسب برای رژیم کتوژنیک 21 روزه

این رژیم در سراسر جهان بسیار محبوب است. زیرا باعث حفظ توده عضلانی بدن و کاهش چربی اضافی بدن می شود. بنابراین افراد دارای اضافه وزن می توانند از این رژیم غذایی پیروی کنند. رژیم کتو خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری قلبی، آلزایمر و دیابت را کاهش می دهد.

به طور کلی همه افراد می توانند کاندیدای خوبی برای انتخاب این رژیم باشند. اما قبل از انتخاب رژیم کتوژنیک ۲۱ روزه باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. اگر از بیماری های خاصی رنج می برید یا در معرض سوء تغذیه شدید قرار دارید، به احتمال زیاد کاندیدای مناسبی برای این رژیم نخواهید بود.

مکمل های مفید در رژیم کتوژنیک 21 روزه

با توجه به اینکه میزان مصرف برخی غذاها در رژیم کتوژنیک کاهش می یابد، بهتر است برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از مکمل ها استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که مصرف بی رویه مکمل ها با عوارض و آسیب های مختلفی همراه است.

مقداری عوارض رژیم کتوژنیک اینها شامل تعریق زیاد، یبوست، ریزش مو، بوی بد دهان، کاهش عملکرد فیزیکی، مشکلات گوارشی و کبدی، کاهش سطح انرژی، افزایش اشتها، بوی بد دهان، کاهش مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم و تغییر رنگ ادرار است. بنابراین، ابتدا باید با پزشک مشورت کنید. برخی از مکمل های مفید عبارتند از:

  1. مطالعات نشان می دهد که برخی از افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کنند در معرض کمبود منیزیم هستند. بنابراین، می توانید مصرف غذاهای غنی از منیزیم را افزایش دهید یا از مکمل های غنی از منیزیم استفاده کنید.
  2. افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کنند در معرض کمبود ویتامین D هستند بنابراین می توانید با پزشک خود مشورت کنید و از مکمل های حاوی ویتامین D استفاده کنید.
  3. مکمل های گوارشی خاصی از جمله آنزیم های پروتئاز و لیپاز نیز توصیه می شود. این مکمل ها نقش مهمی در تجزیه پروتئین ها و چربی ها دارند. البته نباید خودسرانه از آنها استفاده کرد. زیرا می توانند باعث مشکلات گوارشی شوند.

غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک 21 روزه

برخی از غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک 21 روزه شامل موارد زیر است:

  1. چربی ها و روغن های سالم مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن بادام، روغن بذر کتان و کره
  2. برخی از محصولات لبنی مانند ماست یونانی ساده، خامه ترش، خامه خشک و خامه بادام، پنیر فتا، پارمزان و چدار.
  3. یک تخم مرغ
  4. گوشت قرمز و سفید مانند گوشت گاو، گوساله، بز، مرغ، ماهی قزل آلا، سالمون، ساردین و ماهی تن
  5. مغزها و دانه ها مانند بادام، گردو، تخمه آفتابگردان و کدو تنبل، کنجد
  6. میوه هایی که مقدار کمی شکر دارند مانند آووکادو، توت فرنگی، تمشک، هلو، گریپ فروت، لیموترش، هندوانه.
  7. سبزیجات کم کربوهیدرات مانند خیار، کدو سبز، کلم بروکلی، کلم، کلم بروکسل، گل کلم و اسفناج.
  8. ادویه ها و ادویه ها مانند نمک، فلفل، آبلیمو و سرکه
  9. نوشیدنی های بدون قند مانند آب، نوشابه، چای سبز شیرین نشده و قهوه تلخ
  10. محصولات فرآوری شده بدون شکر و نشاسته مانند سس مایونز و سس سالاد

غذاهای ممنوعه رژیم کتوژنیک 21 روزه

برخی از غذاهایی که در رژیم کتوژنیک 21 روزه مجاز نیستند عبارتند از:

  1. غلات و نشاسته ها مانند گندم، ذرت، چاودار، برنج و محصولات تهیه شده از آنها مانند نان، پاستا، کیک، بیسکویت و دونات
  2. غذاهای فرآوری شده حاوی کربوهیدرات، نمک و چربی های ناسالم مانند سوسیس، سوسیس، همبرگر و ناگت مرغ.
  3. غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند شیرینی های صنعتی و خانگی، نوشابه ها، چای شیرین و قهوه
  4. میوه های سرشار از قند مانند آناناس، گلابی، انبه، موز، پرتقال، آناناس، انگور، گیلاس
  5. سس های پر کربوهیدرات مانند سس باربیکیو و سس کچاپ
  6. چربی های ناسالم و اشباع شده مانند کره هیدروژنه و مارگارین
  7. شیرین کننده های غذایی مانند عسل و شکر
  8. محصولات لبنی سرشار از قند مانند ماست، دوغ و شیر
  9. حبوباتی مانند لوبیا، عدس و نخود
  10. غذاهای گیاهی سرشار از نشاسته مانند کدو تنبل، کدو، سیب زمینی و نخود فرنگی
  11. محصولات غذایی رژیمی مانند بدون قند، کم چرب و غیره

نکات رژیم کتو ۲۱ روزه

برخی از نکات این رژیم شامل موارد زیر است:

  1. از خوردن وعده های غذایی یکنواخت و تکراری خودداری کنید. به این ترتیب انرژی بیشتری برای کاهش وزن خواهید داشت.
  2. محدودیت های غذایی را رعایت کنید. یعنی از مصرف زیاد کربوهیدرات ها خودداری کنید.
  3. غذاهای آسان و سالم را امتحان کنید.
  4. مصرف غذاهای خام خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، سبزیجات خام گزینه بهتری نسبت به سبزیجات پخته هستند. زیرا برخی از مواد مغذی گیاه هنگام پخت از بین می رود.

آخرین کلمه

در این مقاله سعی کرده ام رژیم کتوژنیک ۲۱ روزه را به طور کامل توضیح دهم. سوال مهمی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که آیا این رژیم می تواند برای بدن مفید باشد و به کاهش وزن کمک کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نتایج رژیم کتوژنیک به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به عنوان مثال، این رژیم باید با شرایط بدنی شما سازگار باشد. برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که رژیم کتوژنیک برای مدت طولانی مناسب نیست. زیرا منجر به محدودیت شدید کالری می شود و احتمال برخی از عوارض و بیماری ها را افزایش می دهد.

همچنین می تواند با افزایش وزن همراه باشد. قبل از انتخاب و به رژیم کتوژنیک بروید، بهتر است ابتدا با متخصصان تغذیه فیت کلاب مشورت کنید. کارشناسان این مجموعه بهترین برنامه غذایی را برای رسیدن به وزن دلخواه در اختیار شما قرار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *