پرش به محتوا
خانه » راه حل های حل مسئله برای حل چالش ها (قسمت دوم)

راه حل های حل مسئله برای حل چالش ها (قسمت دوم)

  • از


10 استراتژی حل مسئله موثر

روش های مختلف برای نزدیک شدن حل یک مشکل وجود دارد. هر کدام برای انواع مختلف مشکلات مناسب است.

مناسب ترین تکنیک های عیب یابی به مشکل خاص شما بستگی دارد. ممکن است لازم باشد چندین استراتژی را قبل از یافتن راه حل موثر آزمایش کنید.

در اینجا 10 استراتژی موثر برای حل مسئله برای شما آورده شده است:

  1. از راه حلی استفاده کنید که قبلا موثر بوده است
  2. طوفان فکری
  3. به عقب کار کنید
  4. از روش کیپلینگ استفاده کنید
  5. مسئله را ترسیم کنید
  6. از آزمون و خطا استفاده کنید
  7. صبور بودن
  8. از همکاران خود مشاوره بگیرید
  9. از اصل پارتو استفاده کنید
  10. راه حل های موفق را به جعبه ابزار خود اضافه کنید

بیایید هر یک از آنها را بشکنیم.

  1. از راه حلی استفاده کنید که قبلا موثر بوده است

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر در گذشته با مشکلات مشابهی روبرو بوده اید، ببینید چه چیزی در آن زمان موثر بوده است. ببینید آیا هر یک از راه حل ها را می توان برای وضعیت فعلی شما اعمال کرد یا خیر و اگر چنین است، آن را تکرار کنید.

  1. طوفان فکری

هرچه افراد بیشتری را برای کمک به حل مشکل دعوت کنید، راه حل های بالقوه بیشتری می توانید پیدا کنید.

از انواع تکنیک های طوفان فکری برای بحث در مورد راه حل های بالقوه با تیم خود استفاده کنید. آنها احتمالاً ایده ای را پیشنهاد می کنند که قبلاً به آن فکر نکرده اید.

  1. به ترتیب معکوس کار کنید

کار معکوس راهی برای مهندسی معکوس مشکل شما است. تصور کنید که مشکل شما حل شده است و آن را نقطه شروع خود قرار دهید.

سپس مراحل خود را به جایی که اکنون هستید ادامه دهید. این می تواند به شما کمک کند تا ببینید کدام روش ممکن است موثرتر باشد.

  1. از روش کیپلینگ استفاده کنید

این روشی است که شش سوال را بر اساس نقل قول معروف رودیارد کیپلینگ می پرسد: “من صادقانه شش عامل را در نظر می گیرم.”

این 6 سوال به شرح زیر است:

  1. مشکل چیه؟
  2. چرا موضوع مهم است؟
  3. چه زمانی مشکل ایجاد شد و چه زمانی باید حل شود؟
  4. چگونه مشکل پیش آمد؟
  5. مشکل از کجا رخ می دهد؟
  6. مشکل چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

پاسخ به این سوالات می تواند به شما در شناسایی راه حل های احتمالی کمک کند.

  1. مسئله را ترسیم کنید

گاهی اوقات تجسم تمام اجزای متحرک یک مشکل و راه حل آن دشوار است. ترسیم نمودار می تواند کمک کننده باشد.

این تکنیک به ویژه برای حل مشکلات مربوط به فرآیند مفید است. به عنوان مثال، یک تیم توسعه محصول ممکن است بخواهد زمان لازم برای رفع اشکالات و ایجاد تکرارهای جدید را کاهش دهد. نقشه برداری از فرآیندهای درگیر می تواند به شما کمک کند تا ببینید کجا می توان بهبودها را انجام داد.

  1. از آزمون و خطا استفاده کنید

رویکرد آزمون و خطا زمانی می تواند مفید باشد که چندین راه حل ممکن داشته باشید و بخواهید آنها را آزمایش کنید تا ببینید کدامیک بهتر عمل می کند.

  1. صبر کن

یافتن بهترین راه حل برای یک مشکل یک فرآیند است. استراحت کافی را فراموش نکنید. گاهی اوقات قدم زدن در اطراف محله می تواند الهام بخش باشد، اما در صورت امکان باید منتظر بمانید.

خواب خوب به ما کمک می کند تا راه حل های خلاقانه ای برای مشکلات پیدا کنیم. این به این دلیل است که هنگام خواب، مغز شما رویدادهای روز را سازماندهی می کند و آنها را به عنوان خاطرات ذخیره می کند. این به شما امکان می دهد تا ایده های خود را در سطح ناخودآگاه پردازش کنید.

در صورت امکان، چند روز به خود فرصت دهید تا راه حل های احتمالی را توسعه و تجزیه و تحلیل کنید. ممکن است بعد از انتظار متوجه شوید که تمرکز، دقت و بینش بهتری دارید. ذهن شما نیز شاداب خواهد شد تا بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید.

  1. از همکاران خود مشاوره بگیرید

دریافت نظرات از گروهی از افراد می تواند به شما کمک کند راه حل هایی پیدا کنید که شاید به تنهایی به آن فکر نکرده باشید.

برای کارآفرینان خوداشتغال یا فریلنسرها، این می تواند مانند استخدام یک مربی یا مربی یا پیوستن به یک گروه رهبری باشد.

برای رهبران، این می تواند مشاوره با سایر اعضای تیم رهبری یا کار با یک مربی کسب و کار باشد.

درک این نکته مهم است که ممکن است تمام مهارت ها، تجربه یا دانش لازم برای یافتن راه حل را به تنهایی نداشته باشید.

  1. از اصل پارتو استفاده کنید

اصل پارتو که به عنوان قانون 80/20 نیز شناخته می شود، می تواند به شما در شناسایی علل ریشه ای احتمالی و راه حل های بالقوه مشکلات کمک کند.

اگرچه این یک قانون ریاضی نیست، اما در بسیاری از جنبه های تجارت و زندگی یافت می شود. به عنوان مثال، 20 درصد از نمایندگان فروش در یک شرکت می توانند 80 درصد فروش را ببندند.

ممکن است بتوانید با استفاده از اصل پارتو دلایل مشکل خود را محدود کنید. این همچنین می تواند به شما در شناسایی مناسب ترین راه حل ها کمک کند.

  1. راه حل های موفق را به جعبه ابزار خود اضافه کنید

هر موقعیتی متفاوت است و راه حل های یکسان ممکن است همیشه کارساز نباشند. اما با نگه داشتن سابقه استراتژی های حل مسئله موفق، می توانید یک جعبه ابزار حل مسئله بسازید.

این راه حل ها ممکن است برای مشکلات آینده قابل اجرا باشند. حتی اگر نه، ممکن است مقداری از زمان و تلاش لازم برای یافتن راه حل جدید را برای شما صرفه جویی کنند.


ممکن است این محتوا را دوست داشته باشید