پرش به محتوا
خانه » حوادث کوچکی که خشم را برمی انگیزد و نحوه جلوگیری از خشم

حوادث کوچکی که خشم را برمی انگیزد و نحوه جلوگیری از خشم

  • از


حوادثی که خشم را بر می انگیزد

جنیفر در یک روز بارانی زمستانی از ماشینش پیاده شد و درست در همان لحظه ماشینی از میان گودال بزرگی از آب عبور کرد و آب به سرتاسرش پاشید و او را خیس کرد. جنیفر عصبانی شد و چند کلمه نه چندان زیبا بر سر راننده که از قبل دور بود فریاد زد. او به فکر بازگشت به خانه افتاد تا لباس‌هایش را عوض کند، اما چون دیر سر کار آمده بود، این ایده را رها کرد و به دفترش رفت.

خیس، عصبانی و ناراضی وارد دفترش شد. این اتفاق روز او را خراب کرد، او را ناراحت کرد و به او اجازه نداد روی کارش تمرکز کند.

این امکان وجود دارد که شما نیز مانند بسیاری دیگر حداقل یک بار چنین موقعیتی را پشت سر گذاشته باشید. چه کردی، عصبانی شدی، فحش دادی و به خودت گفتی چه روز بدی داری؟ طبیعی است که در موقعیت های ناخوشایند و تحریک کننده احساس خشم و حتی عصبانیت کنید.

وقتی با موقعیت های ناخوشایند و آزاردهنده مواجه می شوید چه می کنید؟ آیا به آنها اجازه می دهید کل روز شما را تحت تأثیر قرار دهند؟ آیا به احساس خشم ادامه می دهید و خشم خود را متوجه افرادی که با شما کار می کنند، به سمت دوستان و خانواده تان هدایت می کنید؟

در اینجا مثال دیگری از یک حادثه ساده است که باعث خشم می شود:

جورج صدای صحبت دو نفر از همکارانش در محل کار را شنید و یکی از آنها گفت: «او خیلی احمق است. او فکر می کند که همه چیز را می داند و من واقعاً او را دوست ندارم.»

جورج برای پرسیدن اینکه آیا آنها در مورد او صحبت می کنند یا در مورد شخص دیگری متوقف نشد و به اشتباه حدس زد که گفتگو درباره او است. او عبوس شد و به خودش قول داد که دیگر با این همکاران صحبت نخواهد کرد.

همکاران او که در واقع در مورد شخص دیگری صحبت می کردند، متحیر بودند که چرا جورج از آنها دوری می کند و چرا وقتی آنها در یک اتاق بودند عصبانی به نظر می رسید. عصبانیت جورج ناموجه بود. این نتیجه تفسیر نادرست چیزی بود که او شنیده بود.

هر کس، به احتمال زیاد، بیش از یک بار از چنین تجربه ای عبور کرده است. ما اغلب اطلاعات و چیزهایی را که می بینیم یا می شنویم اشتباه تفسیر می کنیم. ما در ذهن خود سناریوهایی ایجاد می کنیم که هیچ ربطی به واقعیت ندارند، مدام به آنها فکر می کنیم و اجازه می دهیم خشم و رنجش ایجاد شود. این رفتار باعث ناراحتی می شود و روابط ما را با مردم خراب می کند.

هر روز از تجربیات مشابهی عبور می کنیم که خشم و رنجش را ایجاد می کند و زندگی ما را ناخوشایند می کند.

چگونه از عصبانیت جلوگیری کنیم

خشم باعث ایجاد استرس و ناراحتی می شود، ما را وادار می کند چیزهایی را بگوییم که ترجیح می دهیم نگوییم، ما را از خانواده، دوستان و همکاران دور می کند و به طرق مختلف به ما آسیب می رساند. اگر بتوانید عصبانی نشوید، زندگی شما چگونه خواهد بود؟

خشم یک واکنش خودکار است، اما شما می توانید یاد بگیرید که از آن اجتناب کنید. من در مورد پنهان کردن یا سرکوب آن صحبت نمی کنم. من در مورد عصبانی بودن در درون صحبت نمی کنم، بلکه در مورد تلاش برای حفظ تعادل در بیرون صحبت می کنم. سرکوب خشم هرگز سالم نیست.

ما باید بیاموزیم که چگونه خشم را در هنگام بروز خشم متوقف کنیم، چگونه وقتی آن را تجربه می کنیم به سرعت خنک شویم و چگونه خود را از آن جدا کنیم.

در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

۱. سعی کنید قبل از واکنش فکر کنید. آیا خشم شما موجه است، آیا به هیچ وجه کمکی خواهد کرد؟

۲.  قبل از اینکه در حالت عصبانیت پاسخ دهید، چند نفس عمیق بکشید. این به شما کمک می کند کمی خود را آرام کنید.

۳.  در ذهن خود به آرامی از ۱ تا ۱۰ بشمارید.

۴.  سعی کنید چیز خنده‌داری در مورد حادثه پیدا کنید و به خودتان اجازه دهید به آن لبخند بزنید یا بخندید.

۵.  اگر با عصبانیت پاسخ ندهید چیزی از دست نمی دهید.

۶.  اگر مردم صدایشان را بلند کردند از آنها تقلید نکنید. آرام صحبت کن این نشان دهنده خودکنترلی و قدرت درونی است.

۷.  وقتی مناسب است نظر خود را بیان کنید، اما اجازه ندهید که وارد بحث شوید.

۸ این واقعیت را بپذیرید که مواجهه با موقعیت های ناخوشایند و افراد استرس زا طبیعی است. خشم بخشی از زندگی است. این انتخاب شماست که در عصبانیت واکنش نشان دهید، که می تواند به درگیری ها و خراب شدن روابط، یا آرام بمانید و بر خود مسلط باشید و حادثه را پشت سر بگذارید.

نمونه ای از پرهیز از عصبانیت

سام در حدود پنجاه متری جلوی خود جای پارکی را دید. قبل از اینکه او بتواند به آنجا برسد، شخصی آن مکان را گرفت. او به جای اینکه عصبانی شود، روحیه اش را خراب کند و سر راننده دیگر که او هم به دنبال جای پارک می گشت فریاد بزند، رانندگی کرد و به دنبال جای پارک دیگری گشت.

سام آهنگی دلنشین از رادیو پخش کرد و آهنگی را که شنیده بود زمزمه کرد. او از فکر کردن به حادثه امتناع کرد و به زودی جای پارک دیگری و حتی بهتر پیدا کرد.

آیا عمل او نشان دهنده ترس پ یا عدم قدرت درونی است؟ به نظر شما باید با راننده دیگر دعوا می کرد؟ بعضی چیزها در زندگی ارزش بحث کردن ندارند و ممکن است شما را به دردسرهای غیرضروری سوق دهند.

پرهیز از برخوردها و مشاجرات غیر ضروری، به خصوص در موارد غیر ضروری، به معنای ضعف نیست. این یعنی خرد. این به شما کمک می کند از عصبانیت جلوگیری کنید. چرا وقت را تلف کنید، عصبانی شوید، با مردم بحث کنید، و چه کسی می‌داند که این به کجا می‌تواند منجر شود، اگر فقط می‌توانید حرکت کنید و جای پارک دیگری پیدا کنید؟

اگر بتوانیم از عصبانیت جلوگیری کنیم، می توانیم در زمان و انرژی زیادی صرفه جویی کنیم و زندگی بدون آن شادتر خواهد بود. دفعه بعد که عصبانی شدید، چون ماشینی به شما آب پاشید، به این دلیل که صحبتی را شنیدید که در مورد شما نبود، به این دلیل که کسی از شما انتقاد کرد، اتوبوس دیر شد، یا ساعت زنگ ساعت صبح زنگ نخورد، توقف کنید. یک لحظه و قبل از اینکه عصبانیت خود را تخلیه کنید، به موقعیت فکر کنید. آیا عصبانیت چیزی را حل می کند؟

خیر، هیچ مشکل یا مشکلی را حل نمی کند، اما می تواند آن را تشدید کند. چرا وقت و انرژی خود را هدر می دهید، احساس بدی می کنید و روز را برای خود و دیگران خراب می کنید؟

راه های مختلفی برای مقابله با خشم، اجتناب از آن و اجازه ندادن به خشم وجود دارد. اینجا چندتایی هستند:

۱. یادگیری مثبت اندیشی

۳. ایجاد درجه خاصی از جدایی عاطفی.

۴. اجتناب از شخصی کردن مسائل

۵. استفاده از قدرت تصدیق

من در چندین مقاله خود در مورد این راه ها نوشته ام و توصیه ها و تکنیک هایی برای حفظ آرامش و آرامش در موقعیت های مختلف زندگی روزانه ارائه کرده ام.

منبع:

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *