پرش به محتوا
خانه » بهترین آهنگ برای مراقبه کدام است؟

بهترین آهنگ برای مراقبه کدام است؟

  • از


مراقبه با مزایا و فواید متعددی همراه است. پژوهش‌های انجام‌شده همگی این مزایا را تایید کرده‌اند و بر اثربخش بودن مدیتیشن صحه گذاشته‌اند. شواهد نشان داده‌اند مراقبه در کاهش اضطراب، بهبود خلق ‌و‌ خو، افزایش سلامت جسمانی و بهبود عملکرد مغز موثر است و گاهی نتایجی برابر با درمان‌های شناختی-رفتاری دارد! اما چه کسی بدش می‌آید که این مزایای متعدد را دوچندان کند و از مراقبه تا بالاترین اندازه ممکن سود ببرد؟ قطعا همه ما به دنبال تمرینی هستیم که بیشترین بهره را از آن ببریم. مراقبه با موسیقی روشی است که می‌تواند نتایج مثبت مدیتیشن را دو برابر کند. در این مقاله قصد داریم درباره بهترین آهنگ برای مراقبه صحبت کنیم و ویژگی‌های یک موسیقی عالی برای مدیتیشن را بررسی نماییم.

آهنگ مراقبه چیست؟

به آهنگ‌هایی که حین مراقبه از آن‌ها استفاده می‌شود موسیقی مراقبه می‌گوییم. این سبک موسیقی برای حفظ تمرکز، جلوگیری از پرش افکار، مقابله با منفی‌بافی و منفی‌نگری و بهبود تجربه مدیتیشن به کار می‌رود. ریتم آهنگ مراقبه معمولا کند است و با الگویی ملایم تکرار می‌شود. البته به‌طور کلی موسیقی مدیتیشن می‌تواند انواع سبک‌ها را در بر بگیرد و این موضوع به تجربه شخصی شما بستگی دارد؛ اما ویژگی مشترک اغلب این آهنگ‌ها، آرام‌بخش بودن آن‌ها است.

هدف اصلی در مراقبه، توسعه ابعاد معنوی و بهبود وضعیت روانی و جسمی است. ما به مراقبه می‌نشینیم تا ذهنمان را از آلودگی‌ها و اضطراب‌ها پاک کنیم و به خالق جهان هستی نزدیک شویم. این هدف تنها با آرامش ذهن و جسم است که به دست می‌آید و موسیقی مراقبه به آرامش ذهنی کمک می‌کند. اگر می‌خواهید درباره مراقبه و مدیتیشن بیشتر بدانید مقاله مراقبه چیست آرامشیار هرآنچه نیاز دارید را به شما آموزش می‌دهد.

انواع موسیقی برای مراقبه

به‌طور کلی انواع ژانرهای موسیقی برای گوش دادن و تجربه کردن به‌وجود آمده‌اند اما برخلاف آن‌ها، آهنگ مدیتیشن را نه به‌عنوان یک موسیقی بلکه در قالب ابزاری برای تجربه بهتر مراقبه، مدیتیشن یا یوگا استفاده می‌کنند و این صدای آرام‌بخش در پس‌زمینه پخش می‌شود. حین مراقبه می‌توانید از صداها و آهنگ‌های مختلفی استفاده کنید تا تجربه بهتر و جذاب‌تری را رقم بزنید:

1.   موسیقی کلاسیک

موسیقی کلاسیک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آهنگ مراقبه است. این موسیقی می‌تواند احساس نشاط و آرامش را به شنونده انتقال بدهد و در عین حال به او کمک کند بر روی تمرینات متمرکز بماند. بعضی از موسیقی‌های کلاسیک شناخته‌شده بیش از سایر آن‌ها برای مدیتیشن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2.   صدای طبیعت

صدای طبیعت یکی از بهترین موسیقی‌های مراقبه است. این صدا پیوند بین ما و طبیعت را تقویت می‌کند و خالق توانای این جهان هستی را به یادمان می‌آورد. اگر بتوانید در طبیعت به مراقبه بنشینید و از این صداها در محیط اطراف خود لذت ببرید تمرینی باکیفیت را تجربه خواهید کرد. در غیر این صورت، صداهای ضبط‌ شده از طبیعت مانند صدای باران، رودخانه، خواندن پرندگان یا صدای رعد و برق نیز می‌تواند احساسی مشابه را به شما منتقل کند.

3.   موسیقی خلسه‌آور یا آمبینت

موسیقی آمبینت (به انگلیسی: Ambient music) در دهه‌های 1960 و 1970 مورد استقبال قرار گرفت. این سبک از موسیقی که به موسیقی مبلمان یا موزیک محیطی نیز معروف است بر پایه موسیقی‌های کلاسیک ساخته می‌شود و فضایی آرام را خلق می‌کند. آمبینت می‌تواند شنونده را در خود غرق کند یا بدون ایجاد کوچک‌ترین حواس‌پرتی، در پس‌زمینه پخش شود. موسیقی خلسه‌آور اغلب به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که پایان و آغاز آن مشخص نیست و می‌تواند چند بار تکرار شود. به همین جهت انتخابی مناسب برای مراقبه به حساب می‌آید.

4.   مراقبه صوتی

مراقبه صوتی نوعی مدیتیشن هدایت‌شده است که خصوصا برای افراد تازه‌کار و مبتدیان در مراقبه کارایی دارد. این فایل‌های صوتی نیز می‌توانند به‌عنوان راهنمایی برای انجام مراقبه و هم‌زمان مانعی برای حواس‌پرتی مورد استفاده قرار بگیرند. در حال حاضر انواع مراقبه صوتی و پادکست‌های مراقبه وجود دارند که برای شروع می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. دقت داشته باشید که حرفه‌ای بودن گوینده و مربی اهمیت بالایی در کیفیت مراقبه صوتی دارد.

آهنگ مراقبه با خدا

پیشتر در مقاله‌ای به مراقبه با خدا و فواید آن پرداخته‌ایم. این مراقبه برای تجربه احساس نزدیکی و انس با خالق جهان هستی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن تلاش می‌کنیم بر نعمت‌ها و موهبت‌هایی که خداوند به ما ارزانی داشته‌است تمرکز کنیم. در حین مراقبه با پروردگار نیز می‌توانیم از آهنگ مراقبه استفاده کنیم. درواقع موسیقی به ما عظمت خداوند را یادآوری می‌کند و صدای طبیعت، نعمت‌ها و زیبایی‌های جهان هستی را به یادمان می‌آورد. بنابراین شاید بتوان گفت بهترین اهنگ مراقبه با خدا بی کلام و همراه با صدای طبیعت است.

آهنگ مراقبه با فرشتگان

یکی دیگر از انواع مراقبه معنوی، مدیتیشن با فرشتگان الهی است. در این تمرین، یکی از فرشتگان مقرب را صدا می‌زنیم و با او به مراقبه می‌نشینیم. ابرفرشتگان می‌توانند به ما در رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهایمان کمک کنند و به قلب و روح ما آرامش و صلح را ببخشند. در مراقبه با فرشتگان نیز می‌توان از موسیقی استفاده کرد و اثربخشی آن را افزایش داد. بهترین اهنگ مراقبه با فرشتگان، موسیقی کلاسیک یا صدای طبیعت است. البته شما می‌توانید گزینه‌های دیگر را نیز امتحان کنید و ببینید کدام گزینه برای شما نتیجه بهتری به دنبال دارد.

آهنگ مراقبه بدون کلام

موسیقی بدون کلام اغلب از صداهای آرامش‌بخش و ملایم، سازهایی با صدای معتدل و مطبوع و صداهای طبیعت ساخته می‌شود. این موسیقی ممکن است ترکیبی از موارد بالا باشد یا تنها از یک مورد ساخته شده‌باشد. اهنگ مراقبه بی‌کلام بهترین گزینه برای انجام انواع مراقبه است و علاوه بر کاهش اضطراب و گرفتگی‌های عضلانی، به حفظ تمرکز و تعادل جسمی و ذهنی کمک می‌کند. ترجیحا از آهنگ‌های آرام و نشاط‌ آور یا خنثی استفاده کنید، آهنگ مراقبه بدون کلام نباید غمناک یا ناامیدکننده باشد. اگر نمی‌دانید بهترین گزینه برای مراقبه چیست از موسیقی بدون کلام با صدای طبیعت استفاده کنید.

آهنگ مراقبه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

گاهی با یک موسیقی زیبا مواجه می‌شود و ممکن است از خودتان بپرسید آیا این آهنگ برای مراقبه نیز مناسب است؟ در این قسمت از مقاله، مهم‌ترین ویژگی‌هایی را که یک موسیقی مراقبه باید داشته باشد با هم مرور می‌کنیم:

آهنگ مراقبه باید بی‌کلام باشد

آهنگ‌های زیبای بسیاری در دنیا وجود دارند اما همه آن‌ها لزوما برای مراقبه مناسب نیستند. موسیقی مخصوص مدیتیشن باید بی‌کلام باشد زیرا اشعار و کلمات ممکن است به‌جای کاهش حواس‌پرتی، به آن دامن بزنند و ذهن را از مسیر مراقبه منحرف کنند. البته بعضی از صاحب‌نظران معتقد هستند موسیقی باکلام به زبانی که هیچ درکی از آن ندارید اگر سایر ویژگی‌های لازم را داشته باشد می‌تواند برای مراقبه انتخاب شود.

موسیقی مورد نظر باید آرامش‌بخش باشد

بهترین موسیقی برای مراقبه، صدای طبیعت است، زیرا طبیعت ناخواسته برای انسان با آرامش و آسودگی تداعی می‌شود. صدای بارش باران، رودخانه یا صدای پرندگان بهترین انتخاب برای مراقبه است زیرا می‌تواند اضطراب را تا حد قابل قبولی کاهش دهد و ذهن را برای مراقبه آماده کند.

یک آهنگ مدیتیشن خوب، ریتم ثابتی دارد

برخلاف استانداردهای رایج برای انتخاب بهترین موسیقی، آهنگ مراقبه باید ریتم ثابت و روتینی داشته باشد. ثبات درواقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موسیقی مدیتیشن است. زیرا هر بالا و پایین شدنی در ریتم موسیقی خودش را در ضربان قلب فرد نشان می‌دهد درحالی‌که در مراقبه به آرامش پایدار در طول تمرین نیاز داریم.

آهنگ مراقبه باید به‌اندازه کافی طولانی باشد

اگر قرار باشد دائما از تمرین بلند شوید و موسیقی را تغییر بدهید هیچ تمرکزی برای ادامه مراقبه نخواهید داشت! بنابراین آهنگ مراقبه طولانی را انتخاب کنید که ناچار به انتخاب آهنگ‌های متعدد و سازگاری مجدد با هر موسیقی تازه‌ای نباشید. توصیه شده‌است برای اینکه بتوانید وارد مراقبه عمیق شوید یک موسیقی با طول حداقل 20 دقیقه انتخاب کنید.

کیفیت صدای این موسیقی مهم است

آهنگ مراقبه باید صدایی خالص، واضح و باکیفیت داشته باشد و با صداهای پس‌زمینه به کیفیت آن آسیب وارد نشده باشد. به همین دلیل حضور در طبیعت و استفاده از صداهای واقعی در محیط طبیعت را توصیه می‌کنیم.

موسیقی مراقبه باید با هدف این تمرینات تناسب داشته باشد

هدف شما از مراقبه چیست؟ اگر می‌خواهید اضطراب خود را کاهش بدهید حتما موسیقی آرام‌بخشی انتخاب کنید که با خواسته شما هم‌خوانی داشته باشد. برای نمونه بهترین آهنگ مدیتیشن شکرگزاری، صدای طبیعت است زیرا شما را به جهان هستی که خالق بزرگ آن را آفریده ‌است نزدیک می‌کند. بنابراین حتما آهنگی را برای مراقبه انتخاب کنید که با هدف نهایی شما تناسب داشته باشد.

موسیقی چه اثراتی بر مراقبه دارد؟

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا از موسیقی در هنگام مراقبه استفاده می‌کنیم؟ این صداهای آرام‌بخش چه فایده‌ای در فرایند مدیتیشن دارند؟ آیا قرار است اضطراب ما را کاهش بدهند؟ این اتفاق که در نهایت در مراقبه خواهد افتاد! پس چه نیازی به آهنگ مراقبه است؟ در این قسمت به مهم‌ترین مزایای استفاده از موسیقی مراقبه می‌پردازیم:

  • کاهش اضطراب: مطالعات نشان داده‌ است گوش دادن به موسیقی حین مراقبه مراقبه به کاهش اضطراب کمک می‌کند. مراقبه در کنار موسیقی ترکیبی عالی برای کنترل ضربان قلب و کاهش اضطراب هستند.
  • بهبود تمرکز: در شروع مراقبه اغلب افراد با اخلال در تمرکز و حواس‌پرتی دست و پنجه نرم می‌کنند و نمی‌توانند ذهن خود را خالی کنند یا روی یک موضوع متمرکز بمانند. آهنگ مراقبه در چنین شرایطی کمک می‌کند توجه خود را حفظ کنید و در اینجا و اکنون بمانید.
  • کاهش درد و مشکلات جسمانی: آهنگ‌های مراقبه می‌توانند بر دردهای فیزیکی و فشار خون نیز اثر بگذارند. طبق مطالعات یک موسیقی آرام‌بخش عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد و فشار خون را تنظیم می‌کند.
  • بهبود خلق و خو: موسیقی ملایم می‌تواند خلق شما را بهتر کند و احساس ناراحتی، غم و ناامیدی را کاهش بدهد. مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد موسیقی آرام‌بخش در طول مدیتیشن می‌تواند هیجانات مثبت را در فرد تحریک کند.
  • خواب باکیفیت: اگر مشکلات خواب دارید ترکیب مراقبه پیش از خواب و موسیقی آرامش‌بخش می‌تواند برای شما معجزه کند. البته اختلالات جدی خواب را حتما از طریق متخصص پیگیری کنید اما در کنار درمان‌های دارویی و پزشکی، مراقبه با موسیقی می‌تواند خوابی عمیق‌تر، طولانی‌تر و باکیفیت برایتان به همراه داشته باشد.

مراقبه راهی برای آرامش ذهنی، روانی، جسمانی و معنوی است. با کمک این تمرینات می‌توانید آرامش بیشتری را تجربه کنید و زندگی شادتری داشته باشید. برای مراقبه با موسیقی می‌توانید از راهنمای گام‌به‌گام زیر استفاده کنید:

1.   فضای مناسب را آماده کنید

یک محیط آرام و ساکت را انتخاب کنید و از اعضای خانواده بخواهید به آن وارد نشوند. لباسی راحت بپوشید و در صورت نیاز از بالشتک مخصوص مدیتیشن و یوگا استفاده کنید. می‌توانید با روشن کردن چند شمع یا عود محیط را معنوی‌تر کنید. محل نشستن شما باید راحت باشد و اتاقتان فضای ساکتی داشته باشد.

2.   عوامل حواس‌پرتی را دور کنید

گوشی و دستگاه‌های هوشمند را ترجیحا خارج از اتاق و در حالت سکوت قرار بدهید. این ابزارها اجازه تمرکز به شما نمی‌دهند و باعث حواس‌پرتی و اضطرابتان خواهند شد. اطمینان پیدا کنید که در اطراف محل تمرین، چیزی برای حواس‌پرتی وجود ندارد. تمرکز کردن به خودی خود کار ساده‌ای نیست، عوامل محیطی ممکن است آن را سخت‌تر کند.

3.   موسیقی مورد نظر را انتخاب کنید

بسته به شرایط خود می‌توانید موسیقی را در محیط پخش کنید یا با یک هندزفری یا هدفون، تنها خودتان به آن گوش بدهید. موسیقی را از قبل انتخاب و آماده کنید. اگر نیاز به دانلود دارد کنترل کنید که به‌طور کامل اجرا شود. یک آهنگ نیمه‌کاره و ناتمام هنگام مراقبه همان‌ چیزی است که می‌تواند تمرینتان را به کل خراب کند. بعد از انتخاب و آماده کردن موسیقی آن را پخش کنید و در جایگاه خود قرار بگیرید.

4.   به مراقبه بپردازید

مراقبه را شروع کنید. چند نفس عمیق بکشید و چشمانتان را ببندید. به موسیقی گوش بدهید و سعی کنید ذهنتان کاملا معطوف به موسیقی باقی بماند. هرگاه احساس کردید کنترل افکارتان از دست خارج می‌شود با آرامش آن را به جای خود بازگردانید. نگران نباشید، در شروع کار حواس‌پرتی و سرگردانی ذهن امری عادی و متداول است. می‌توانید برای آشنایی کامل و توضیحات بیشتر، مقاله آموزش مراقبه را بخوانید.

و در انتها

مراقبه با موسیقی علی‌رغم ظاهر ساده و در دسترس آن، تمرینی بسیار قدرتمند و اثربخش است. این تمرینات در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده‌اند و محبوبیت آن‌ها رو به افزایش است. در مراقبه با آهنگ، قدرت مراقبه را دوچندان می‌کنید و از مزایای ویژه آن بهره‌مند می‌شوید. در این مقاله بهترین و مناسب‌ترین آهنگ برای انواع مراقبه را بررسی کردیم. شما می‌توانید سایر پرسش‌های خود را در انتهای مقاله از کارشناسان ما بپرسید تا در اولین فرصت به آن‌ها پاسخ بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *