پرش به محتوا
خانه » با 4 تکنیک ساده همیشه شاد باش: امروز این‌ها را امتحان کن

با 4 تکنیک ساده همیشه شاد باش: امروز این‌ها را امتحان کن

  • از


روش چهارم: مراقبت از ذهن و بدن‌تان

1- هر شب حداقل 7 تا 9 ساعت بخوابید. احساس خستگی می‌تواند تأثیر منفی‌ای بر روحیه شما داشته باشد. به علاوه این احساس زندگی را برای شما سخت‌تر خواهد کرد. برای اینکه مطمئن شوید سالم و سرحال هستید، یک برنامه خواب منظم را دنبال کنید تا به راحتی به خواب بروید. علاوه بر این، از روتین خواب استفاده کنید زیرا این روتین به شما کمک میکند سریع‌تر بخوابید.

  • یک روال خواب منظم ممکن است شامل دوش آب گرم قبل از خواب، پوشیدن لباس خواب و خواندن یک فصل از کتاب موردعلاقه‌تان در رختخواب باشد.

2- رژیم سالم و متعادلی داشته باشید تا بدن‌تان موادغذایی لازم را دریافت کند. مواد مغذی به شما انرژی می‌دهند، بنابراین غذا خوردن به شما کمک می‌کند بهترین احساس را داشته باشید. محصولات تازه، پروتئین‌های مفید و کربوهیدرات بخورید تا سالم و سرحال باشید. علاوه بر این غذاهای فرآوری شده و میان وعده‌های قندی را کنار بگذارید زیرا آن‌ها به سلامت شما کمکی نخواهند کرد.

  • پروتئین‌های بدون چربی شامل مرغ، ماهی، بوقلمون و آجیل، محصولات جایگزین گوشت هستند.
  • کربوهیدرات‌های پیچیده شامل غذاهایی مانند حبوبات و غلات کامل می‌باشند.

3- برای داشتن خلق‌و‌خوی مثبت و بدنی سالم روزانه 30 دقیقه ورزش کنید. ورزش اندورفین‌هایی را آزاد می‌کند که باعث می‌شوند احساس خوشحالی کنید. علاوه بر این ورزش به شما انرژی می‌دهد و به شما کمک می‌کند بهترین احساس را داشته باشید. تمرینی را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید به طوری که انجام آن در هر روز آسان باشد.

  • به عنوان مثال پیاده روی، دویدن، رقصیدن، رفتن به باشگاه ورزشی، پیوستن به یک تیم ورزشی تفریحی، یا شنا کردن می‌تواند برای‌تان مفید باشد.

4- برای جلوگیری از فشار روانی زیاد کارهایی را در روال روزانه خود بگنجانید که باعث تسکین فشار روانی شوند. استرس یک قسمت عادی از زندگی ماست، اما اگر استرس بیش از حدی را هر روز تحمل می‌کنید، این استرس می‌تواند برای‌تان مضر باشد. برای مدیریت سطح استرس، کارهایی را در روال روزانه خود بگنجانید که باعث تسکین فشار روانی‌تان شوند.

  • مثلا ممکن است دوست داشته باشید کاری خلاقانه انجام دهید، یک کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان را خریداری کرده و به رنگ آمیزی آن بپردازید، یک سرگرمی جدید پیدا کنید، حمام کنید یا با حیوان خانگی خود بازی کنید.

5- کمی از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید تا احساس سردرگمی پیدا نکنید. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند باعث ترس و سردرگمی‌ای شوند که به آن “فومو” نیز گفته می‌شود، این ترس باعث می‌شود افراد تصور کنند که بقیه همه کارها را بهتر از آن‌ها انجام می‌دهند. به خاطر داشته باشید که آنچه در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید غالباً مبالغه‌آمیز هستند و شما فقط بهترین لحظات مردم را می‌بینید. علاوه بر این هنگامی که احساس کمبود می کنید از شبکه‌های اجتماعی دور شوید.

  • ممکن است مجبور شوید از برنامه‌ای استفاده کنید که هر روز برای مدت زمان معینی برخی از شبکه‌های اجتماعی را مسدود می‌کند.

6- در صورت نیاز به پشتیبانی اضافی با یک درمانگر مشورت کنید. برای احساس خوشبختی ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشید. یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا افکار و رفتارهای خود را تغییر دهید. از پزشک خود بخواهید شما را به یک درمانگر ارجاع دهد یا یک نفر را به صورت آنلاین جستجو کنید.

  • ویزیت‌های درمانی شما ممکن است تحت پوشش بیمه باشند، بنابراین نیازی نیست که نگران این موضوع باشید.

نکته: اگر بیماری روانی دارید، احتمالاً برای غلبه بر افسردگی به درمان نیاز دارید. بنابراین برای انجام درمان‌های لازم تردید نکنید.

پرسش و پاسخ

چگونه می‌توانم بعد از شکست شاد باشم؟

اول از همه به خودتان فرصت دهید تا مدتی اندوهگین باشید. طبیعی است که بعد از هر نوع ضرر یا شکستی، احساس غم، ناامیدی، عصبانیت یا حتی گناه به سراغتان بیاید. به خودتان اجازه دهید تا بدون قضاوتِ خودتان تمام این احساسات را حس کنید اما به خود یادآوری کنید که احساسات و شرایط همیشه می‌توانند تغییر کنند. همان‌طور که به جلو حرکت می‌کنید، سعی کنید وقت خود را صرف انجام کارهایی کنید که از آن‌ها لذت می‌برید. به دنبال راه‌های جدیدی برای محقق نمودن تلاش‌های‌تان باشید یا اینکه سعی کنید سرگرمی‌های جدیدی پیدا کنید.

آیا می‌توانم به تنهایی شاد باشم؟

بله، شما می‌توانید در تنهایی هم شاد باشید. کمی وقت بگذارید و در مورد مزایای تنها بودن، مانند داشتن حریم خصوصی زیاد و آزادی بیشتر برای انجام آنچه دوست دارید، فکر کنید. وقت خود را صرف آشنایی با خود (خودشناسی) کنید و بفهمید واقعاً چه چیزی شما را خوشحال می‌کند و با مراقبت خوب از نیازهای جسمی و عاطفی خودتان آگاه شوید.

چگونه باید از آنچه دارم شاد باشم؟

یک راه خوب برای این که از آنچه دارید شاد باشید، تمرین شکرگزاری است. یک لحظه وقت بگذارید و به همه اتفاقات خوب زندگی خود بیاندیشید و به خاطرشان قدردان باشید، حتی اگر چیزهای کوچکی مانند مطالعه کتاب مورد علاقه‌تان یا تماشای غروب آفتاب باشد. به خاطر لذت‌های کوچک زندگی خود قدردان باشید تا بتوانید واقعاً از آن‌ها لذت ببرید .

چگونه می‌توانم همیشه احساس خوشحالی کنم؟

اینکه همیشه احساس خوشحالی کنیم واقعا عالی‌ست؛ با این حال واقع بینانه نیست زیرا انسان احساسات مختلفی دارد، و اگر چه ما از تجربه همه این احساسات، راضی نیستیم، اما نحوه پردازش افکار و احساساتمان و چگونگی کنار آمدن با آن‌ها و برقراری ارتباط با آن‌ها بسیار مهم است.

چگونه یاد بگیریم که خودمان را دوست داشته باشیم؟

به همه چیزهای وجودتان چه خوب و چه بد فکر کنید. لیستی تهیه کنید و همه احساساتتان را ثبت نمایید. هر روز به آن لیست نگاه کنید. به آینه نگاه کنید و لیست را برای خودتان بخوانید. بدون هیچ‌گونه قضاوتی به احساساتتان فکر کنید. به آنچه دیگران درباره شما فکر می‌کنند اهمیتی ندهید. فقط هر روز با لبخند از خواب بیدار شوید و بهترین کاری که می‌توانید را انجام دهید.

من به فردی بسیار منفی تبدیل شده‌ام. چگونه می‌توانم این احساس را تغییر دهم؟

به این موضوع فکر کنید که چرا در وهله اول به فردی منفی تبدیل شده‌اید. به یادداشته باشید که “مثبت بودن” روش خوبی برای تغییر احساستان نیست زیرا فشاری که برای مثبت بودن به خودتان تحمل می‌کنید باعث می‌شود منفی‌تر شوید. هنگامی که شروع به فکر کردن در مورد افکار منفی‌تان می‌کنید، باید این افکار را متوقف کرده و فقط سعی کنید مثبت باشید.

چگونه می‌توانم به فردی که آرزویش را دارم تبدیل شوم؟

عناصر اصلی شخصیت و استعدادهایی را که بیشتر به آن‌ها اهمیت می‌دهید و می‌دانید که باعث کامیابی شما می‌شوند در نظر بگیرید. برای تقویت آن‌ها تلاش کنید و از فرصت‌های‌تان برای تکمیل این ویژگی‌ها استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که همه انسان‌ها دارای مجموعه‌ای متعادل از تمام ویژگی‌ها هستند؛ بنابراین با استفاده از این تاکتیک می‌توانید آنچه را که بیشتر در آن استعداد دارید و احتمال موفقیت‌تان در آن بیشتر است مشخص نمایید.

چگونه می‌توانم از افکار منفی دوری کنم؟

هر بار که یک فکر منفی به سراغتان می‌آید، سعی کنید چیزهای مثبت را با خود تکرار کنید. در ابتدا تکرار نکات مثبت سخت خواهد بود و بهتر است این کار در کنار سایر تکنیک‌های بهبود خلق‌و‌خو به کار گرفته شود. پس بهتر است این کار را همراه با مراقبه، ورزش یا کاری که دوست دارید انجام دهید.

من به یک شهر جدید نقل مکان کرده‌ام و تنها هستم. چگونه در خودم انگیزه لازم را به وجود بیاورم؟

از هر فرصتی برای ملاقات افراد جدید استفاده کنید، مثلا می‌توانید گروهی از افراد را که سرگرمی‌هایی شبیه به سرگرمی‌های شما دارند پیدا کنید و یا با فرد جدیدی آشنا شوید که می‌تواند چیزهای جدیدی به شما بیاموزد.

آیا می‌توانم بدون رابطه جنسی شاد باشم؟

کاملا! بر سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان و چیزهایی که باید به خاطرشان سپاسگزار باشید، تمرکز کنید. بسیاری از افراد مجرد و آسکسوال (فاقد میل جنسی) نیز زندگی‌های شاد و کاملی دارند.

نکات مهم و ضروری

همه ما در زندگی خود روزهای بد را تجربه کرده‌ایم. پس بهتر است بیشتر بر روزهای خوبتان تمرکز کنید تا روزهای بدتان.

به جای تمرکز بر تجربیات دردناک خود سعی کنید بیشتر روی تجربیات مثبت‌تان تمرکز کنید.

زندگی خود را به گونه‌ای تغییر دهید که همیشه شاد باشید. نگران آنچه دیگران فکر می‌کنند نباشید.

هشدارها

اگر به بیماری روانی مبتلا هستید، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید. برای اطلاع از گزینه‌های درمانی خود به یک پزشک یا یک روانپزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *