پرش به محتوا
خانه » با این 7 نکته آسان به‌راحتی چاکراهای خود را فعال کنید

با این 7 نکته آسان به‌راحتی چاکراهای خود را فعال کنید

  • از


سلام، وقت بخیر، سپاس از حضورتون. دوست خوبم باز شدن چشم سوم می‌تواند از طریق تمرینات مدیتیشن و یوگا و یا به صورت خود به خود اتفاق بیفتد. دوستانی هم که به طور خود به خود چشم سومشان باز شده، ممکن است کمی سردرگم و نگران شده و تغییرات عجیب و غریب و شگفت‌انگیزی رو تجربه کنند، به همین دلیل بهتر است چاکراها به ترتیب فعال شوند. اما در رابطه با تجربیات شما احتمالات زیادی وجود دارد، از جمله:

باز شدن و فعال شدن چاکرای چشم سوم:

چاکرای چشم سوم، که به آن آجنا نیز گفته می‌شود، در مرکز پیشانی بین ابروها قرار دارد و مرکز بینایی درونی، شهود و آگاهی است.  وقتی این چاکرا باز و فعال باشد، فرد می‌تواند تصاویر واضحی از دنیای معنوی داشته باشد.

اولین نشانه باز شدن چاکرای چشم سوم این است که بین ابروهای خود احساس فشار خفیف، خارش، قلقلک، وزوز یا مورمور شدن یا احساس گرما می‌کنید. همچنین زمانی که مدیتیشن می‌کنید یا چشمان خود را می‌بندید، ممکن است احساس کنید که این نقطه به آرامی می‌تپد. به طور کلی این احساسات می‌آیند و می‌‎روند تا زمانی که در نهایت محو می‌شوند. این حس ممکن است به دلیل افزایش جریان انرژی در این ناحیه نیز باشد.

نشانه دیگرش این است که شهود شما (توانایی پی بردن به چیزی غریزی بی‌نیاز به استدلال آگاهانه) افزایش می‌یابد. مثلا ممکن است پیشنهاد خرید وسیله‌ای رو به خاطر اینکه حس خوبی ندارید سریعا رد کنید، اما بعدش جایی کاملا مطمئن برای خرید همون وسیله با کیفیت بالاتر رو پیدا کنید. به زبانی ساده‌تر شاید زمانی برای تصمیم‌گیری بلاتکلیف بودید، اما حالا نسبت به تصمیمات خودتون حس اطمینان بیشتری دارید.

تجربه خارج از بدن (OBE: Out of Body Experience):

تجربه دیدن خودتان در جایی دیگر در حالت بیداری، به عنوان تجربه خارج از بدن یا برون‌فکنی اثیری شناخته می‌شود. این تجربه معمولا با حس شناور شدن یا جدا شدن از بدن همراه است. ممکن است شما حس کنید که از بدن فیزیکی خود جدا شده و می‌توانید خودتان را از بیرون مشاهده کنید یا ممکن است در یک مکان یا زمان متفاوت قرار داشته باشید. این تجربه می‌تواند برای فرد احساس بسیار عجیب و غریب و غیرقابل باور داشته باشد.

تجربیات خارج از بدن در طول تاریخ و در فرهنگ‌های مختلف گزارش شده‌اند. برخی از افراد ادعا می‌کنند که این تجربیات را به‌طور تصادفی تجربه کرده‌اند و برخی دیگر ادعا می‌کنند که می‌توانند این تجربیات را به‌طور خودخواسته انجام دهند.

در مورد منبع “تجربه دیدن خودتان در حالت بیداری”، هیچ منبع علمی قطعی وجود ندارد. با این حال، برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این تجربیات ممکن است با فعالیت مغز مرتبط باشند. به‌عنوان مثال، برخی مطالعات نشان داده‌اند که افراد در حال تجربه OBE، فعالیت بیشتری در لوب پس‌سری دارند، مرکز پردازش اطلاعات دیداری و بینایی است.

وجود توانایی‌های فراحسی:

برخی افراد دارای توانایی‌های فراحسی هستند که به آن‌ها امکان می‌دهد اطلاعات را بدون استفاده از حواس پنجگانه خود دریافت کنند.

رؤیاهای شفاف:

Stephen LaBerge روانشناس آمریکایی رؤیای شفاف (Lucid Dream) را این گونه تعریف می‌کند: به رؤیایی گفته می‌شود که در آن رؤیابین از این واقعیت که در حال رؤیا دیدن است آگاهی دارد. در رؤیای شفاف، رؤیابین همچنان توانایی کنترل محیط فیزیکی را ندارد ولی به صورت آگاهانه روی رؤیای خود کنترل داشته و حتی می‌تواند صحنه رؤیا را به میل خود تغییر دهد.

برخی دیگر از پژوهشگران معتقدند که “رؤیای شفاف” حالت خواب نیست، بلکه حالت بیداری کوتاه یا میکرو بیداری (Micro-awakening) است. در خواب معمولی، مغز فرد در حالتی شبیه به بیهوشی است. فعالیت مغز در این حالت بسیار کم است و فرد هیچ آگاهی از محیط اطراف خود ندارد. اما در رؤیای شفاف، مغز فرد در حالتی شبیه به بیداری است. فعالیت مغز در این حالت بسیار زیاد است و فرد می‌تواند به محیط اطراف خود آگاه باشد.

Paul Tholey روانشناس آلمانی و استاد روانشناسی در دانشگاه فرانکفورت پایه‌های علمی برای پژوهش “رؤیاهای شفاف” را بنا نهاد و برای شفافیت بیشتر هفت شرط لازم برای اینکه بتوان یک رؤیا را به عنوان رؤیای شفاف تعریف کرد ارائه کرد:

1- آگاهی از حالت خواب: یعنی فرد در خواب متوجه می‌شود که در حال خواب است. این آگاهی ممکن است به صورت ناگهانی یا تدریجی باشد. مثال: فرد در خواب متوجه می‌شود که همه چیز اطراف او خیلی عجیب است و سپس او می‌فهمد که در حال خواب است.

2- آگاهی از توانایی تصمیم‌گیری: یعنی فرد در خواب می‌تواند تصمیم بگیرد که چه کاری انجام دهد. این تصمیم‌گیری می‌تواند در مورد هر چیزی باشد، از جمله اینکه کجا برود، چه کسی را ببیند و چه کاری انجام دهد. مثال: فرد در خواب تصمیم می‌گیرد که از یک درخت بالا برود و سپس بالای درخت آوار بخواند.

3- آگاهی از عملکرد حافظه: یعنی فرد در خواب می‌تواند به خاطرات خود دسترسی داشته باشد. این خاطرات می‌تواند مربوط به زندگی بیداری یا خود رؤیا باشد. مثال: فرد در خواب به یاد می‌آورد که دیروز با دوستش به پارک رفته است.

4- آگاهی از خود: یعنی فرد در خواب می‌داند که چه کسی است. این آگاهی شامل نام، جنسیت، سن و سایر ویژگی‌های فردی است. مثال: فرد در خواب می‌داند که اسمش علی است و در تهران زندگی می‌کند.

5- آگاهی از محیط خواب: یعنی فرد در خواب می‌داند که در کجاست و چه چیزی را می‌بیند. این آگاهی شامل محیط فیزیکی و افراد و اشیا موجود در آن است. مثال: فرد در خواب می‌بیند که در یک جنگل است و در حال تماشای یک آهوی زیباست.

6- آگاهی از معنای خواب: یعنی فرد در خواب می‌تواند معنای رؤیا را درک کند. این معنا می‌تواند شخصی یا نمادین باشد. مثال: فرد در خواب می‌فهمد که رؤیا او درباره ترس‌های اوست.

7- آگاهی از تمرکز و توجه: یعنی فرد در خواب می‌تواند روی یک چیز خاص تمرکز کند و توجه خود را به آن معطوف کند. این تمرکز می‌تواند روی یک شخص، یک شیء، یک فعالیت یا یک ایده باشد. مثال: فرد در خواب روی یک پروانه تمرکز می‌کند.

بعدها، در سال 1992، Deirdre Barrett (نویسنده و روان‌شناس آمریکایی) پژوهشی انجام داد تا بررسی کند که آیا رؤیاهای شفاف چهار ویژگی زیر را دارند:

1- رؤیابین آگاه است که در حال خواب است: در خواب معمولی، شما معمولا نمی‌دانیم که در حال خواب هستید. ممکن است خیال کنید که در دنیای واقعی هستید. اما در رویای شفاف، رؤیابین آگاه است و می‌داند که چیزهایی که در حال تجربه کردن آن‌هاست واقعی نیستند. به عنوان مثال: فرض کنید که شما در خواب هستید و می‌بینید که در حال پرواز هستید. در یک خواب معمولی، ممکن است فکر کنید که واقعا در حال پرواز هستید. اما در یک رؤیای شفاف، شما می‌دانید که این فقط یک رؤیاست.

2- رؤیابین آگاه است که اعمال او بعد از بیدار شدن از خواب ادامه نمی‌یابد: در خواب‌های معمولی، ممکن است احساس کنید که اعمال شما در دنیای واقعی تأثیر می‌گذارد. مثلا ممکن است در خواب امتحانی بدهید و فکر کنید که اگر در امتحان قبول شوید، در دنیای واقعی هم قبول خواهید شد. اما در رؤیای شفاف، رؤیابین آگاه است و می‌داند که همه چیزهایی که در خواب اتفاق می‌افتد، فقط در ذهن او اتفاق می‌افتد.

3- قوانین فیزیکی در خواب اعمال نمی‌شود: در دنیای بیداری، شما به قوانین فیزیکی محدود هستید. مثلا نمی‌توانید پرواز کنید، از دیوارها یا آتش عبور کنید. اما در رؤیای شفاف، این قوانین اعمال نمی‌شوند. در رؤیای شفاف می‌توانید هر کاری را انجام دهید، حتی کارهایی که در دنیای بیداری غیرممکن هستند.

4- رؤیابین حافظه روشنی از دنیای بیداری دارد: در خواب، معمولا حافظه شما محدود است. شما ممکن است فقط به چیزهایی که در چند روز گذشته اتفاق افتاده است، دسترسی داشته باشیم. اما در رؤیای شفاف، فرد حافظه روشنی از دنیای بیداری دارد و می‌تواند به جزئیات زندگی بیداری خود، مانند نام، آدرس و شغل خود، دسترسی داشته باشد.

Barrett دریافت که کمتر از یک چهارم رؤیاهای شفاف همه چهار ویژگی را دارند.

در مورد منبع تجربیات شما، می‌توان گفت که این تجربیات می‌توانند ناشی از عوامل مختلفی باشند. البته، برای اینکه بتوان به طور قطعی در مورد این موضوع اظهار نظر کرد، نیاز به انجام آزمایشات خاص و بررسی بیشتری است. اما تنها راه برای دانستن این‌که تجربیات شما دقیقا به چه دلیل رخ می‌دهند، این است که بیشتر به آن‌ها توجه کنید و یا این موضوع را با یک مربی یا روان‌درمانگر مجرب در میان بگذارید.

دوست خوبم در پایان توصیه می‌کنم برای توسعه توانایی‌های خودتان در این حوزه کارهای زیر را انجام دهید:

به تمرین مدیتیشن بپردازید. مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز و آگاهی خود را افزایش دهید.

به دنبال راه‌هایی برای افزایش آگاهی خود باشید. این کار را می‌توانید با مطالعه پیرامون مسائل معنوی و یا صرف وقت در طبیعت انجام دهید.

به دنبال تجربیات جدید باشید. بیرون از منطقه امن خود قدم بگذارید و به دنبال فرصت‌هایی برای رشد باشید.

و دیگر مقالات “بخش مراقبه و مدتیشن” و دیدگاه‌های اون‌ها رو با دقت و حوصله مطالعه کنید.

پاینده و پرنشاط باشید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *