پرش به محتوا
خانه » بالاخره به هدف خود رسیدید: در مورد مزایای پاداش دادن به خود بیاموزید

بالاخره به هدف خود رسیدید: در مورد مزایای پاداش دادن به خود بیاموزید


دواین جانسون بازیگر هالیوودی ضرب المثلی دارد که می گوید: «خودت را فریب نده، به خودت رسیدگی کن (عامیانه: دلی از عزا در بیار)». این یک عبارت ساده اما قدرتمند است. زندگی سخت است، پس سزاوار آن هستید که هر چند وقت یکبار به خودتان پاداش بدهید.

علی رغم آنچه ممکن است شنیده باشید، پاداش دادن به خودتان عادت خوبی برای ایجاد کردن است. پاداش هر چقدر هم که کوچک باشد، انگیزه خوبی برای ادامه دادن و احساس غرور نسبت به موفقیت شما است.

پاداش ها می توانند برای همه متفاوت به نظر برسند. پاداش ممکن است خرید یک لباس جدید آنلاین باشد، یا شاید بلیط کنسرت، شام در یک رستوران فانتزی، یا ورزش کردن و پیاده روی باشد.

صرف نظر از اینکه ترجیح می دهید با خود چگونه رفتار کنید، این چیزی است که باید تمرین کنید.

چرا مهم است که به خودتان پاداش دهید؟

پذیرفتن این طرز فکر که پاداش دادن به خودتان ضروری است، می تواند سخت باشد، اما به نفع سلامت روان شما خواهد بود.

از نظر بیولوژیکی، پاداش ها سطح دوپامین را در مغز شما افزایش می دهند. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که به ما کمک می کند احساس شادی کنیم و حافظه ما را افزایش می دهد، به فرآیند خواب کمک می کند و خلق و خو و اشتهای ما را تنظیم می کند. افزایش دوپامین رفتارهای خاص را ارزشمند می کند.

تجربه افزایش سطح دوپامین اعتیادآور است و ما از نظر جسمی و روحی دوباره هوس این احساس را داریم. وقتی راضی هستیم، بهره وری بیشتری داریم.

نگران وابسته شدن به پاداش نباشید. شما ذهن خود را آموزش می دهید تا سخت کوشی را  به عنوان پاداش در نظر بگیرد.

ترشح دوپامین یکی از دلایلی است که افراد به بازی های ویدیویی یا رسانه های اجتماعی اعتیاد پیدا می کنند. لذت دائمی ناشی از ارسال عکس یا تکمیل جستجوها، مغز ما را بیش از حد تحریک می کند در این موارد، استفاده بیش از حد می تواند آسیب بیشتری وارد کند و انگیزه ما را برای به دست آوردن دوپامین از وظایف سازنده مانند کاره ای روزمره، ورزش، تعاملات اجتماعی یا از موارد واقعی کاهش دهد. ما باید مطمئن شویم که پاداش های ما عینی و معنادار هستند، نه بیهوده و ثابت.

ایجاد روال های جدید فیزیکی و ذهنی به زمان و صبر نیاز دارد، اما بهترین چیزها از فداکاری به دست می آیند. پاداش دادن به خودتان به معنای پرورش یک عادت جدید و رشد شخصی طولانی مدت است.

چه زمانی باید به خود پاداش دهید؟

شما باید بیشتر از آنچه فکر می کنید به خود پاداش دهید. بسیاری از ما روی نکات منفی تمرکز می کنیم، مانند اینکه چقدر کار باقی مانده است یا تلاش وافرمان برای موفقیت.

داشتن رضایت فوری فوق العاده است، اما در مورد رضایت و خوشنودی به تاخیر افتاده چیزی برای گفتن وجود دارد؛ تسلیم نشدن برای آینده، انعطاف پذیری، عزم راسخ؛ و این موارد حتی رضایت بخش تر از زمانی است که کار خود را تکمیل می کنید. احساس می کنید برای هر چیزی که منتظرش بوده اید سزاوارتر هستید.

پاداش دادن به خودتان برای موفقیت هایتان، هر چند مکرر و کوچک، اهمیت دارد.

چگونه به خود پاداش دهید

بعد از انجام یک کار خوب، می توانید به طرق مختلف با خودتان رفتار کنید. در ادامه چند نمونه ایده پاداش سالم برای کمک به شما آورده شده است:

  1. کتاب جدیدی را که می خواستید بخوانید شروع کنید.
  2. یک یا دو قسمت از برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنید.
  3. از حمام یا دوش آب گرم لذت ببرید.
  4. مقداری شکلات یا بستنی بخورید. پاداش های غذایی به همان اندازه که موثر هستند خوشمزه هستند.
  5. بخوابید.
  6. از رستوران مورد علاقه خود سفارش دهید یا برای صرف غذا بیرون بروید.
  7. ورزش کنید یا یک کلاس ورزشی جدید را امتحان کنید.
  8. با عزیزانتان وقت بگذرانید.
  9. از تئاتر، موزه یا یک رویداد ورزشی دیدن کنید.
  10. یک شب فیلم تماشا کنید یا بازی کنید.
  11. در صورت امکان، یک روز از کارتان مرخصی بگیرید.
  12. ولخرجی (در حد معقولانه). برای خود یک پیراهن یا یک جفت کفش جدید بخرید.
  13. به لیست پخش موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.
  14. یک گردش کوتاه به یک کافی شاپ محلی داشته باشید.


شاید این مطالب را دوست داشته باشید