پرش به محتوا
خانه » بازخورد 360 درجه تعریف، مزایا و مثال ‌ها (قسمت اول)

بازخورد 360 درجه تعریف، مزایا و مثال ‌ها (قسمت اول)

  • از


بازخورد یک عنصر کلیدی برای درگیر نگه داشتن کارکنان و با انگیزه نگه داشتن آنها در کار است؛ و بازخورد 360 درجه یا بازخورد چند متغیره در حال افزایش است. این نوع بازخورد دیدگاهی از عملکرد کارکنان از افراد مختلف ارائه می دهد؛ بنابراین همکاران، مدیران و گزارش های مستقیم بازخورد ناشناس کارکنان را ارائه می دهند.

وقتی بازخورد 360 به درستی انجام شود، مزایای زیادی دارد. اینها شامل تقویت مسئولیت پذیری و همکاری بین تیم ها و کاهش تعصبات است؛ اما این نوع بازخوردها خالی از اشکال نیست.

بعداً درباره آنها مفصل صحبت خواهیم کرد، اما ابتدا، بیایید ببینیم بازخورد 360 درجه چیست و چگونه می‌تواند برای کسب ‌و کار شما مفید باشد.

بازخورد 360 درجه چیست؟

هنوز هم برای کارمندان استاندارد است که فقط بازخورد ساختارمند و رسمی از مدیر خود دریافت کنند؛ و این معمولاً در طول بررسی عملکرد سالانه است. در واقع، برای بسیاری از شرکت ها، بازخورد مترادف با ارزیابی عملکرد سالانه است.

علاوه بر این چرخه بازخورد، بازخورد 360 درجه بینش بیشتری را ارائه می دهد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، بازخورد چند متغیره منابع مختلفی که مرتبط با یک کارمند است را تسهیل می ‌کند. معمولاً شامل هشت تا 10 نفر است که همگی به این دلیل انتخاب می شوند که با یک کارمند از نزدیک کار می کنند.

آنها یک نظرسنجی یا سؤالاتی در مورد اخلاق کاری، سبک کار، شایستگی ها و زمینه های بهبود کارمندان دریافت می کنند. این سوالات همچنین فضایی را برای پاسخ کتبی باقی می گذارد. این فضا به همه بازرس ‌ها اجازه می‌ دهد تا زمینه و مثال‌ های خاصی را برای پشتیبانی از بازخورد خود ارائه دهند.

دریافت بازخورد مکرر و سازنده تر از دیدگاه های مختلف می تواند به رشد کارکنان شما کمک کند. همچنین نشان داده شده است که تجربه کارمندان را بهبود می بخشد زیرا کارمندان احساس می کنند قدردانی بیشتری دارند.

نمونه هایی از بازخورد 360 درجه

با توجه به گستردگی پیشنهادات بازخورد 360 درجه ای، پرسش ها و پاسخ های کتبی می توانند طیف وسیعی را اجرا کنند. در اینجا چند نمونه از نوع بازخوردهایی که ارزیاب ها می توانند ارائه دهند آورده شده است:

  • خلاقیت : این شخص اغلب به دنبال راه هایی برای بهبود فرآیندهای فعلی ما است و ایده های جدیدی برای ساده کردن کار ما ارائه می دهد.
  • ارتباط : این همکار به سختی به نظرات دیگران گوش می دهد. آنها به ندرت زمینه یا شواهدی را برای حمایت از تصمیمات خود ارائه می دهند و در عوض ایده های خود را در اولویت قرار می دهند.
  • کار تیمی : این شخص به تفویض وظایف و سازماندهی تیم در طول پروژه های گروهی کمک می کند. آنها بهترین تلاش خود را به سرعت انجام می دهند، بنابراین سایر اعضای تیم نیز زمان لازم را برای ارائه کار خود دارند.

همانطور که می بینید، پاسخ ها می توانند صریح یا مبهم باشند؛ بنابراین، پس از جمع آوری این اطلاعات، بررسی و سازماندهی استراتژیک آن ضروری است.

مزایا و معایب بازخورد 360 درجه

هیچ سیستم بررسی کاملی نیست. درست مانند سایر سیستم ها، بازخورد 360 درجه دارای مزایا و معایبی است. بیایید به مزایا و معایب بازخورد 360 درجه نگاه کنیم.

مزایای بازخورد 360 درجه

  • فرهنگ شرکت را تقویت می کند و در سازمان اعتماد ایجاد می کند.
  • به رهبران کمک می کند تا از شناخت برای تغییر فرهنگ شرکت استفاده کنند.
  • دیدگاه های متفاوتی را برای کمک به غلبه بر تعصب در محل کار ارائه می دهد.
  • کار گروهی را در بخش های مختلف تقویت می کند.
  • به کارمندان کمک می کند تا احساس قدردانی و شناخته شدن بیشتری داشته باشند.
  • مسئولیت پذیری و بهره وری کارکنان را بهبود می بخشد

بازخورد 360 درجه و تبعیضات


شاید این مطالب را دوست داشته باشید