پرش به محتوا
خانه » بازخورد 360 درجه تعریف، مزایا و مثال ‌ها (قسمت دوم)

بازخورد 360 درجه تعریف، مزایا و مثال ‌ها (قسمت دوم)


صرف نظر از نحوه استفاده مدیران از اطلاعات، اکثر طرح های بازخورد 360 درجه از همان مراحل اولیه پیروی می کنند.

  • پس از اتمام پروژه، مدیران از اعضای تیمی که از نزدیک با یکدیگر کار می کردند، از جمله همتایان و سایر مدیران، بازخورد می خواهند.
  • ارزیاب ها پرسشنامه های از پیش طراحی شده را از طریق ایمیل دریافت می کنند.
  • پاسخ دهندگان به صورت ناشناس پرسشنامه ها را تکمیل می کنند. آنها نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و برنده های کارمند را از طریق این فرم ها در پروژه به اشتراک می گذارند.
  • منابع انسانی داده ‌ها را جمع ‌آوری می‌ کند و گزارشی ایجاد می‌ کند که موضوعات مشترک، تشخیص و بازخورد از بررسی ‌ها را نشان می ‌دهد.
  • یک مدیر گزارش بازخورد را با کارمند خود بررسی می کند تا برنامه ای برای توسعه مداوم رهبری ایجاد کند.

در حالت ایده آل، این فرآیند برای همه طرفین راحت است. امیدواریم که کارمند از انتقاد سازنده ای که ارائه می شود احساس کند مورد تایید، شناخته شدن قرار گفته است و کمتر ترسیده است.

هدف از بازخورد 360 درجه چیست؟

این نوع بازخورد برای مدتی به نفع تیم ها بوده است؛ اما ارزش آن به لطف این نرمال جدید افزایش یافته است.

اکنون که کار از راه دور عادی شده است، رهبران ممکن است تصویر روشنی از جایی که کارکنانشان در حال پیشرفت هستند و کجا می توانند پیشرفت کنند نداشته باشند. این باعث می شود بازخورد 360 درجه یک دارایی قابل توجه برای هر سازمانی از امروز به بعد باشد.

به علاوه، بازخورد 360 درجه دارای طیف وسیعی از مزایای اجتماعی و روانی است:

  • به اعضای تیم کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند.
  • روابط کاری قوی تری با همکاران ایجاد می کند.
  • محیط کاری باز و شفاف احساس راحتی بیشتری می کنند.
  • کاهش سندرم ایمپاسچر و ناامنی های مربوط به محل کار
  • می تواند تعامل کارکنان را با جستجوی نظرات همه سطوح یا سازمان افزایش دهد

اما بازخورد 360 درجه تنها به کارمندان کمک نمی کند. بازخورد 360 درجه می تواند به رهبران کمک کند تا برنامه های توسعه شغلی بهتری داشته باشند. بینش پویایی تیم به مدیران کمک می کند تا برنامه های آموزشی موثرتری را توسعه دهند. این افزایش سطح کارکنان فعلی، شکاف های مهارتی را برطرف می کند و می تواند در بلندمدت بقای سیستم را افزایش دهد.

چه کسی در بازخورد 360 درجه دخالت دارد؟

برای اینکه بازخورد 360 درجه مؤثرتر باشد، باید از منابع مختلفی ارائه شود.

درخواست از افراد از همه سطوح و تیم ها برای ارائه بازخورد برای یک کارمند بهترین راه است. این یک دیدگاه جامع از نحوه کار با آن شخص ارائه می دهد. به‌علاوه، می ‌تواند تضمین کند که کارمندان برای کارهایی که ممکن است ناشناخته می‌ مانند، به رسمیت شناخته شوند.

یک برنامه بازخورد 360 درجه می تواند شامل افراد زیر باشد:

  • کارمند تحت بررسی
  • مدیر مربوطه
  • زیردستان آنها
  • همکارانشان
  • شرکای تجاری یا مشتریان آنها

به طور معمول، هشت تا 10 نفر یک بررسی 360 درجه را تشکیل می دهند. ارزیاب های بیشتر می توانند به حفظ ناشناس بودن کمک کنند و دید ظریف تری از کارمند ارائه دهند.

پس از یک پروژه، دریافت بازخورد 360 درجه از یک شریک تجاری یا مشتری ممکن است سودمندتر باشد. با این حال، در طول دوره بررسی، ورودی یک گزارش مستقیم یا همکار ممکن است ارزشمندتر باشد. معمولاً در هر دو مورد یک مؤلفه خود بازبینی برای کارمند وجود دارد.

هر ارزیابی کننده یک فرم بازخورد ناشناس با سؤالات مختلف دریافت می کند. این پرسشنامه ها به جزئیات کارهایی که یک کارمند به خوبی انجام داده است و کجا می تواند بهبود یابد را نشان می دهد.

استفاده از نظرسنجی های محنصر به فرد هر یک از کارکنان، دید کاملی از هر کارمند می دهد. آنها همچنین رابطه بین داور و فرد مورد نظر را بهتر منعکس می کنند.


شاید این مطالب را دوست داشته باشید