پرش به محتوا
خانه » آیا شادی کلید موفقیت است؟ (قسمت دوم)

آیا شادی کلید موفقیت است؟ (قسمت دوم)

  • از


استرس، ناراحتی و کار 

بخشی از تمرکز مجدد فرهنگی ما بر موفقیت و شادی ناشی از تجربه سطوح بالاتر استرس است.

استرس عامل منفی اصلی است که بر سطح شادی تأثیر می گذارد که باعث علاقه فزاینده به تعادل کار و زندگی می شود.

از آنجایی که استرس رضایت از زندگی را کاهش می دهد و استرس اغلب در محل کار تجربه می شود، برخی افراد معتقدند که موفقیت شغلی می تواند کلید شادی آنها باشد.

اما نیازی نیست که لزوما این استرس تاثیر منفی بر زندگی ما داشته باشد. البته که استرس معمولاً بر ما تأثیر منفی می ‌گذارد، زیرا نمی ‌توانیم معنی یا هدفی را که در پس نگرانی ‌هایمان وجود دارد، ببینیم.

اگر استرسی که تجربه می کنیم با اهداف و رویاهای ما مرتبط باشد، مدیریت آن آسان تر خواهد بود. تمرکز مجدد بر روی اهداف می تواند به ما کمک کند تا به موفقیتی که می خواهیم بدون به خطر انداختن شادی و رسیدن به آن هدف، برسیم.

  • : آیا رابطه ای بین افزایش استرس و ناراحتی در کار وجود دارد؟ چگونه می توانیم دنیای اطراف خود را کنترل کنیم یا می توانیم؟
  • : استرس نیازی به ایجاد ناراحتی ندارد. استرس بدون معنا، همراه با کمبود خواب و عدم ارتباط اجتماعی، قطعا باعث ایجاد ناراحتی می شود.

نکته کلیدی این است که استرس خود را بپذیریم، دوباره با معنی ارتباط برقرار کنیم و واکنش عاطفی خود را به سمت آن هدف اصلی هدایت کنیم.

  • : چگونه مدیران می توانند به مردم کمک کنند تا به طور متفاوتی درباره موفقیت فکر کنند؟ آیا شادی کارکنانم مسئولیت من است؟
  • : ما باید به مدیران کمک کنیم تا متوجه شوند که بهترین راه برای دیدن بهترین بخش‌ های تیمشان و مدیریت مؤثر منابعشان این است که مطمئن شوند که تیم در سطح کارآمد خود کار می‌کند به این معنی که مغز آنها باید در سطح مطلوب و مثبتی باشد.

زمانی که مغز ما در حالت مثبت نیست، در حالت جنگ، گریز یا قفل شدن هستیم و از قسمت های کمتر پیشرفته مغزمان برای تصمیم گیری استفاده می کنیم. هنگامی که ما مثبت هستیم، بهتر می ‌توانیم همدلی کنیم، ایده ‌های خلاقانه تولید کنیم و بدون ترس احتمالات را کشف کنیم.

خوشبختی یک انتخاب شخصی است، اما یک انتخاب به هم مرتبط است. ما به طور مداوم در حال تغییر افراد دیگر و تأثیرگذاری بر توانایی آنها برای انتخاب شادی هستیم.

مسئولیت من نه تنها این است که مطمئن شوم که با این انتخاب زندگی می ‌کنم، بلکه آن را در دیگران نیز تقویت می ‌کنم. وقتی به دیگران کمک کرده ام شادی را نیز در اطراف خود انتخاب کنند، انتخاب شادی برای من آسان تر است.

  • : حواس پرتی چه نقشی در شادی ایفا می کند و چگونه می توانیم حواس پرتی را در دنیای به هم پیوسته خود مدیریت کنیم؟ اگر مجبور باشم تمام روز را مشغول ایمیل هایم باشم چه؟
  • : تحقیقاتی که از هاروارد انجام شده است نشان می دهد که حواس پرتی قطعاً مانع شادی ما می شود. هیچ کس مجبور نیست هر ثانیه از روز مشغول ایمیل هایش باشد.

بنابراین وقتی می توانید از ایمیل خود فاصله بگیرید، این کار را به طور کامل انجام دهید. مغز ما نیاز به وقفه های شناختی دارد تا بتواند در پاسخ به آن ایمیل ها موثر باشد.

فکر می‌کنم در دهه آینده، مشکلی را که با ایمیل ایجاد کرده ‌ایم، حل خواهیم کرد، یعنی زمان محدودی داریم، اما منابع توجه همه به طور کامل مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

  • : آیا شادی مسری است؟
  • : به طرز باورنکردنی این طور است؛ اما منفی گرایی هم همینطور است.

ما تمایل داریم احساسات یکدیگر را تغذیه کنیم و در روانشناسی به این امر سرایت عاطفی می گویند.  راز نهفته در این امر این است که خوش بینی خود را به صورت کلامی و غیرکلامی بیشتر بیان کنید تا دیگران در تیم شما بتوانند از آن بهره ببرند و آن را به شما بازگردانند.

 شادی به عنوان یک انتخاب و تغییر عادت

برای یافتن خوشبختی لازم نیست در دوردست ها به جست و جو بپردازیم، بلکه باید جستجو کردن را تمرین کنیم.


شاید این مطالب را دوست داشته باشید