پرش به محتوا
خانه » آموزش تصویری باز کردن چشم سوم در 13 مرحله ساده و کاربردی

آموزش تصویری باز کردن چشم سوم در 13 مرحله ساده و کاربردی

  • از


هدف اصلی مدیتیشن و مراقبه رهایی ذهن از یک فکر یا موضوع و رسیدن به آرامش بیشتر است. بنابراین، هنگام شروع مراقبه، باید محیطی را انتخاب کنید که در آن احساس راحتی کنید.

• برخی افراد وقتی در طبیعت هستند احساس آرامش بیشتری می کنند. اگر شما هم همین احساس را دارید، بهتر است بیرون مراقبه کنید. پس مکانی با دمای مناسب پیدا کنید و کسی مزاحم شما نشود.

• مدیتیشن داخل خانه نیز خوب است. بسیاری از افراد در خانه خود فضایی را برای مدیتیشن اختصاص می دهند. معمولاً در این فضا یک بالش یا کوسن قرار داده می شود که نشستن روی زمین را راحت می کند و گاهی چند شمع روشن می شود و صدای موسیقی آرامش بخشی به گوش می رسد. برای این منظور پیشنهاد می کنم از موسیقی دلنشین و رایگان قسمت مدیتیشن رادیویی و یا محصولات رایگان سایت آکادمی ذهن استفاده کنید. می توانید این صفحه را در گوشی، تبلت، کامپیوتر یا لپ تاپ خود ذخیره کنید و هر زمان که نیاز داشتید از آن استفاده کنید. 🎵

• به یاد داشته باشید که مدیتیشن یک فرآیند کاملا شخصی است. شما باید محیطی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد. (ببین قانون خاصی نداره که اینجا یا اونجا مدیتیشن کنی. چند نفر رو دیدم وسط پارک البته تو گوششون موزیک زدند و بعد مراقبه کردند.

من در خانه و گاهی بیرون از طبیعت مدیتیشن می کنم. در واقع هر جا که احساس راحتی کردید مدیتیشن کنید. دوستان لطفا در وسط خیابان یا جایی که مزاحم دیگران می شود مراقبه نکنید. اینو به دوستانی که دوست دارن وسط خیابون مدیتیشن کنن گفتم، خطرناکه حسن، نکن لطفا).

هرچه از نظر فیزیکی راحت تر باشید، تمرکز بر هدف مدیتیشن آسان تر خواهد بود.

3- بدن خود را آماده کنید. ارتباط ذهن و بدن در مدیتیشن بسیار مهم است. هرچه از نظر فیزیکی راحت تر باشید، تمرکز بر هدف مدیتیشن آسان تر خواهد بود. به طور کلی اعتقاد بر این است که موثرترین حالت برای مدیتیشن، نشستن چهار دست و پا روی زمین است.

• اگر به نشستن روی صندلی عادت دارید، هر روز کمی وقت بگذارید تا به نشستن روی زمین عادت کنید. با گذشت زمان، احساس بهتری خواهید داشت و مدیتیشن برای شما آسان تر می شود.

• بیشتر افراد از کوسن برای نشستن راحت تر روی زمین استفاده می کنند. اگر متوجه شدید که با استفاده از بالش راحت‌تر هستید، از دو یا سه بالش سفت استفاده کنید.

• اگر در نشستن احساس راحتی نمی کنید، نگران نباشید. می توانید مراقبه ای را امتحان کنید که به عنوان مدیتیشن پیاده روی شناخته می شود. برای برخی افراد، صدای ریتمیک پاهایشان می تواند بسیار آرام بخش باشد. به آرامی راه بروید و سعی کنید مسیر روشنی داشته باشید تا مجبور نباشید مدام به جایی که می خواهید بروید فکر کنید.

(اینجا دوباره تکرار میکنم بستگی به خودت داره که چه حالتی برای مدیتیشن داشته باشی، گاهی اوقات دراز کشیدن که انرژیم کم میشه مدیتیشن میکنم، البته گاهی اونقدر ریلکس میشم که وسط مدیتیشن خوابم میبره، البته فقط گاهی.🙂

پس مراقبه نکنید. راحتی خود را در نظر بگیرید. در طول مدیتیشن باید همیشه احساس آرامش کنید. پس بازم میگم به خودت سخت نگیر).😊

شمع ها یکی از محبوب ترین وسایل برای مدیتیشن هستند.

4- شیئی را برای مدیتیشن انتخاب کنید. مدیتیشن را می توان با تمرکز بر یک فکر یا یک شی انجام داد. نکته این است که چیزی را انتخاب کنید که مغز بتواند به راحتی روی آن تمرکز کند. این کار از سرگردانی ذهن شما جلوگیری می کند و به شما امکان می دهد به طور موثرتری مدیتیشن کنید.

• شمع ها یکی از وسایل محبوب برای مدیتیشن هستند. شعله نرم و سوسوزن شمع که به راحتی دیده می شود برای بسیاری از مردم آرامش بخش است.

من می خواهم موسیقی آرامش بخش مدیتیشن شمع را شروع کنم و تجربه کنم

• البته هدف از مراقبه لزوماً نباید مادی و نزدیک به شما باشد. زیرا به راحتی می توانید اقیانوس یا درخت زیبایی را که قبلا دیده اید برای مراقبه تصور کنید. فقط مطمئن شوید که می توانید شی را به وضوح در ذهن خود مجسم کنید.

(در رابطه با این موضوع خیلی از دوستان به من اطلاع دادند که باید شمع بخریم، گفتم نه، می توانید قرض بگیرید. اما جدا از شوخی که می کنم، می توانید از شیئی که دوست دارید استفاده کنید، یعنی به این شی نگاه کنید. ابتدا برای چند ثانیه و سپس آن را در ذهن خود تصور کنید، مانند یک سیب یا یک گل و…

من خودم بیشتر به سرسبزی جنگل های شمال ایران خودمون فکر میکنم🌲🌳 چون یاد جاده های چالوس و جوج و … می افتم و حس خوبی بهم دست میده)😊

بهتر است مانترا فقط یک کلمه باشد، مثلاً آرامش.

5- یک مانترا را انتخاب کنید. مانترا (به معنای رهایی ذهن) کلمه یا عبارتی است که در طول تمرین مدیتیشن خود بارها و بارها تکرار می کنید. مانترا به عنوان ابزاری برای کمک به رهایی ذهن شما.

(سوالاتی که بسیاری از دوستان می پرسند این است که چگونه مانترای مورد علاقه خود را پیدا یا انتخاب کنیم و تکرار یک مانترا در حین مدیتیشن چگونه به ما کمک می کند؟

جواب سوال اول: یک مانترا باید کلمه یا عبارتی باشد که با تکرار آن احساس بهتری به شما بدهد. مهم نیست به چه زبانی می گویید. آنچه اهمیت دارد احساس و انرژی خوبی است که در حین مدیتیشن با تکرار این عبارت بدست می آورید.

پاسخ سوال دوم: بگذارید یک روش سرگرم کننده و جالب را به شما بگویم که ممکن است قبلا انجام داده باشید یا بخواهید از این به بعد انجام دهید. همیشه وقتی ذهنم مشغول است یک شعر یا آهنگ باحال و شاد برای خودم می خوانم و آن را بارها و بارها تکرار می کنم.

بیشتر اوقات در وسط این خواندن و تکرار می خندم و موضوعی که در ذهنم مشغول بود برای چند دقیقه یا چند ساعت از ذهنم محو می شود یا فراموشش می کنم. 🎵😊

اما اکنون ممکن است بپرسید که چه ارتباطی بین این مشکل و خواندن مانترا وجود دارد؟ ارتباط این است که تنظیمات ذهن فرد در حین مدیتیشن طبیعی و در حالت کارخانه ای است به گونه ای که تمایل به سرگردانی دارد. به عبارت ساده، ذهن به جای تمرکز در حین مدیتیشن شروع به بازی می کند و از یک فکر به فکر دیگر می پرد و می خواهد به جای تمرکز، روی هر فکری نگه دارد. ای بد فکر!😉

بنابراین تلفظ مانترا در حین مدیتیشن دقیقاً همان روشی است که در بالا نوشتم. در واقع، تکرار یک مانترا به ذهن شما کمک می کند تا به جای پریدن از یک فکر به فکر دیگر، روی عبارتی که می خواهید تمرکز کند، بنابراین بازیگوشی ذهن شما متوقف شده و تمرکز و آرامش شما افزایش می یابد. وقتی این روش ساده را انجام دهید، متوجه خواهید شد که چقدر مفید و کاربردی است. دوستان لطفا تجربیات ارزشمند خود را در این زمینه در قسمت نظرات برای ما بنویسید تا با هم نکات بیشتری را یاد بگیریم.)💚

ممکن است بخواهید مانترا را با خود زمزمه کنید یا آن را با صدای بلند بگویید. در واقع این یک موضوع شخصی است که به شما مربوط می شود. مانترا باید چیزی باشد که برای شما معنادار باشد.

(فقط دوستان، اگر می خواهید مانترا را با صدای بلند تکرار کنید، به محیطی که در آن زندگی می کنید و افراد دیگر فکر کنید، لطفا به دیگران احترام بگذارید.

یه دفعه یاد اون بنده خدا افتادم که تو تمرین نوشتن با صدای بلند گفت مشق مینویسم مشق مینویسم. اگه میخوای اینجوری مانترا بگی سرت گیر میکنه.)😃😉

• مانترا باید چیزی باشد که می خواهید با تفکر یا آگاهی خود ادغام کنید. به عنوان مثال، ممکن است به خود بگویید: “من می خواهم خوشحال باشم.” چنین مانترای به شما کمک می کند تا در طول روز بر حس شادی و شادی خود تمرکز کنید.

• یکی دیگر از ایده های مانترا این است که فقط یک کلمه را به عنوان مانترا انتخاب کنید. به عنوان مثال، می توانید کلمه “صلح” را بارها و بارها تکرار کنید.

مدیتیشن را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

6- مدیتیشن را به یک برنامه روزمره تبدیل کنید. مدیتیشن نوعی ورزش است. این بدان معنی است که اولین باری که مدیتیشن را امتحان می کنید، ممکن است خیلی موفق نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *